Kröller-Müller Museum
Persbericht
Zomertentoonstelling Verlangen naar de tuin - beelden uit het depot in het Kröller-Müller Museum
Op 21 juni opent de zomertentoonstelling Verlangen naar de tuin - beelden uit het depot in het Kröller-Müller Museum. Aanleiding voor deze tentoonstelling is de publicatie van het boek Beeldentuin - Kröller-Müller Museum. De tentoonstelling is te zien tot en met 23 september 2007.
De tentoonstelling
De nadruk ligt op die beelden die specifiek voor de tuin zijn gekocht maar daar niet meer staan, vaak omdat hun materialen niet bestand zijn tegen een jarenlang buitenbestaan. Toch maken deze werken onderdeel uit van de collectie buitenbeelden en is het interessant ze in hun 'doorleefde' gedaante, waar de sporen van hun buitenleven op is af te lezen, nog eens te tonen in de context van de beeldentuin. Een deel van deze werken staat buiten op het evenemententerrein opgesteld, waaronder een 15 meter hoge Schwarz/weisse Doppelfahne, een zwart/witte 'dubbele' vlag van de Duitse kunstenaar Reiner Ruthenbeck. Een ander deel staat binnen in de zalen en gangen van het Quist-gebouw, waaronder Giacometti's L'Homme qui marche II en Diamond mind van de Amerikaan Bruce Nauman. In de grote beeldenzaal staan de imposante, kleurrijke werken waarmee jonge Engelse beeldhouwers als King en Caro eind jaren zestig de beeldentuin een nieuw elan gaven. Daarnaast is het tekeningenkabinet gevuld met tekeningen en maquettes, waaronder een maquette van de Jardin d'émail van Jean Dubuffet, die voorafgingen aan de realisatie van een werk of die de geschiedenis zijn ingegaan als 'gedroomde' werken. De werken die in de tentoonstelling gepresenteerd worden, hebben slechts een ding gemeen: zij zijn alle aangekocht voor de beeldentuin.
Het boek
De beeldentuin van het Kröller-Müller Museum is sinds de opening in 1961 een van de meest geroemde beeldentuinen in de wereld. Jaar in jaar uit genieten hier bezoekers uit binnen- en buitenland van beelden in een natuurlijke setting. Bij de beeldentuin van het Kröller-Müller, een verrassend 'paradijsje' binnen het kleine dichtbevolkte Nederland, hoort een intrigerende geschiedenis. Een geschiedenis die doet beseffen dat het om zoveel meer gaat dan zomaar een stuk Veluwe-landschap waar door een museum beelden in zijn geplaatst. Een aaneengesloten krachtig beleid van vier directeuren, hun visie op avant-garde beeldhouwkunst, op beelden in relatie tot de natuur en de inrichting van een landschap liggen hier aan ten grondslag. Die geschiedenis is dit jaar voor het eerst beschreven in het boek Beeldentuin -Kröller-Müller Museum, een rijk geïllustreerde geschiedenis in woord en beeld inclusief een blik op de toekomst.
# # #