Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 14 juni 2007

Topjaren supermarkten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het CBL-jaarverslag. "2006 was een uitstekend jaar voor de levensmiddelenhandel. Met een stijging van 4,6% bedroeg de omzet van de supermarkten in 2006 27,38 miljard euro. Overigens ligt het prijsniveau nog steeds 2oe% onder dat van voor de prijzenoorlog", zo maakt CBL voorzitter Klaas van den Doel bekend. Belangrijkste aanjagers van de omzetgroei zijn de aantrekkende economie en de daarmee gepaard gaande toename van het consumentenvertrouwen. Toenemend aanbod van nieuwe producten, de langere avondopenstelling en de zondagopening dragen hier aan bij. "Het CBL verwacht dat de supermarktomzet in 2007 door de omzetgrens van 28 miljard euro zal knallen.”

Het CBL maakt tijdens de presentatie van het jaarverslag bekend dat de branche fors gaat inzetten op duurzaamheid. "We kennen en nemen onze verantwoordelijkheid. Onze klanten verwachten dat ook van ons. Ze verwachten dat we ook oog hebben voor de wijze waarop producten tot stand komen. Als sector willen we dit ook verder uitdragen. We starten daarom het programma Passie voor Food. Met Passie voor Food wil de supermarktbranche aan een breed publiek laten zien wat de sector doet voor mens, dier, milieu en samenleving. Een sector waarin mensen daarom ook graag willen werken," aldus Van den Doel.

Het CBL zal aan dierwelzijn en duurzame visvangst het komende jaar met prioriteit aandacht geven. Omdat wetgeving lang op zich kan laten wachten, gaan de supermarkten het verdoofd castreren van mannelijke biggen opnemen als eis in de leveringsvoorwaarden. Uiterlijk 1 januari 2009 dient al het verse varkensvlees afkomstig te zijn van verdoofd gecastreerde dieren. Het CBL zal in gesprek gaan met de varkenssector om dit zo snel mogelijk te realiseren. Onverdoofd castreren vinden de supermarkten niet langer acceptabel.

Het CBL verwacht dat de Nederlanders net als in andere landen veel meer vis gaan eten en vindt het daarom belangrijk om ook voor vis de zaken goed te regelen. Supermarkten willen uiterlijk 1 januari 2009 alleen nog maar vis, schaal- en schelpdieren verkopen waarvan kan worden aangetoond dat ze voldoen aan de eisen van duurzaamheid die het CBL samen met de sector wil formuleren. Bijvoorbeeld door vissoorten in bepaalde perioden niet te vangen en te verkopen. Ook worden de duurzaamheidaspechten voor kweekvis verder aangescherpt binnen EurepGAP. EurepGAP is het internationale voedselveiligheids- en duurzaamheidsprogramma van de supermarkten.

Ook maatschappelijke organisaties worden opgeroepen een bijdrage te leveren aan de op te stellen eisen.

Een ander onderwerp waar het CBL zeer intensief mee bezig is, is het verpakkingendossier. Op dit moment overleggen we met de rest van het bedrijfsleven met de overheid om te komen tot 1 heffing voor verpakkingen. Dit om te voorkomen dat we als bedrijfsleven met 3 heffingen worden opgezadeld: 70 miljoen voor de vergoeding aan de gemeenten voor het gescheiden inzamelen, 11 miljoen euro voor de aanpak van zwerfafval en 250 miljoen euro aan verpakkingenbelasting die in het Regeerakkoord is afgesproken. Bij elkaar opgeteld een kostenpost van 331 miljoen euro en flinke administratieve rompslomp. Deze heffing betekent een extra prijsstijging in de supermarkt volgend jaar van 1%.

Verder zijn we met de VNG en VROM in gesprek over een landelijke kunststofinzameling, net als bij glas, papier en karton. Daardoor kunnen we veel meer kunststof inzamelen dan de 30% die VROM nu eist.

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2007 dat het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag bekend maakt blijkt dat de Nederlandse supermarktklant nog de nodige wensen voor de supermarkt heeft. De CBL Servicewensen TOP 5 ziet er als volgt uit: 81% van de Nederlanders wil snelkassa's, goede fietsparkeergelegenheden wil 74%, een gelduitgifteautomaat wil 69%, toiletten voor klanten wil 68% van de Nederlanders en 67% wil extra geld kunnen pinnen. Extra geld pinnen stond vorig jaar nog op de 3e plaats met 72%. Toen stond een gelduitgifteautomaat met 66% op de 5e plaats.

Naast wensen heeft de supermarktklant ook zijn ergernissen aangegeven. De CBL Ergernissen TOP 5 ziet er als volgt uit: Lang moeten wachten bij de kassa (27%). Artikelen uit assortiment gehaald (25%). Uitverkochte producten (24%). Bijvullen van de winkel tijdens openingstijden (24%). Aanbiedingen die uitverkocht zijn (20%). Vorig jaar stond Artikelen uit het assortiment gehaald met 27% op 1 en Lang moeten wachten bij de kassa met 26% op 2.

De Nederlander is ook gevraagd welk assortiment hij nog in de supermarkt mist. De CBL Assortimentswensen TOP 5 ziet er als volgt uit: Geneesmiddelen zonder recept (71%). Kaart- en ticketverkoop (69%). Slijterij (69%). Fotoservice (62%). Postkantoor (60%). Geneesmiddelen zonder recept stond vorig jaar met 69% op 1.

Assortimentswens nummer 1 gaat binnenkort in vervulling. Dan starten de supermarkten met de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen. Minister Klink heeft onlangs in de Tweede Kamer laten weten dat de nieuwe Geneesmiddelenwet op 1 juli van start gaat. Eenvoudige middelen, zoals paracetamol en hoestdrank, zullen dan gewoon in de supermarkt te koop zijn.

----------------einde persbericht-------------------------


---

Voor meer informatie over het persbericht: Miranda Boer, 06-51502772.

Voor inhoudelijke vragen over het rapport ConsumentenTrends 2007: Marcel van Aalst, 06-200 70 415.

De foto van de heer Van den Doel kunt u downloaden vanaf www.cbl.nl "pers".

Bijgaand ontvangt u ook de speech (zie onderaan) en een digitale versie van ConsumentenTrends 2007 (opvragen bij afzender).

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.

SPEECH VAN CBL-VOORZITTER KLAAS VAN DEN DOEL
TIJDENS DE PRESENTATIE VAN HET CBL JAARVERSLAG 2006

OP 14 JUNI 2007 IN HET KURHAUS TE SCHEVENINGEN

Dames en heren, graag heet ik u namens het CBL van harte welkom op onze jaarlijkse haringparty. Vandaag presenteert ook, hier niet ver vandaan, onze Minister-President in aanwezigheid van alle ministers en staatssecretarissen, het beleidsprogramma van het Kabinet. Daarom heeft minister Klink zijn taak om u vandaag toe te spreken noodgedwongen moeten overdragen aan zijn Directeur Generaal de heer De Goeij. Heer de Goeij, ook u hartelijk welkom.

Dames en heren, u weet het, voor wij aan de haring toe zijn, schets ik u eerst een beeld van onze branche. Laat ik beginnen met de omzetcijfers. 2006 was een goed jaar voor de levensmiddelenhandel. Met een stijging van 4,6% bedroeg de omzet van de supermarkten in 2006 27,4 miljard euro. Belangrijkste aanjagers van de omzetgroei zijn de aantrekkende economie en het daarmee gepaard gaande toename van het consumentenvertrouwen. Toenemend aanbod van nieuwe producten, de langere avondopenstelling en de zondagopening zijn een succesverhaal in veel gemeenten, en dragen hier aan bij. We wachten met spanning op de evaluatie van het Kabinet van de Winkeltijdenwet. A.U.B. geen betutteling. Laat het aan de gemeenten over of en wanneer de winkels open mogen zijn, schrap het maximum van 12 zondagen uit de Winkeltijdenwet.

Als het goed gaat met Nederland, dan let men minder op prijs. Men wil genieten! Niet alleen lekker eten, ook gezond eten. Makkelijke producten die iets doen voor lijf en leden. Omdat er olijfolie in zit of minder verzadigde vetten of extra vitamines en vezels. De consument wil gemak en daar heeft men geld voor over. Dat zet door in 2007, de vooruitzichten zijn ongekend! De cijfers laten een groei zien van maar liefst 6%. We zullen dit jaar dus door de omzetgrens van 28 miljard heen knallen. Overigens ligt het prijsniveau nog steeds 2oe% onder dat van voor de prijzenoorlog. De consument is in voor èchte innovaties, daar liggen dus de kansen! We verwachten daarom, en dan spreek ik nu even de fabrikanten in de zaal aan, dat u ons massaal geweldige nieuwe producten gaat aanbieden. En dan bedoel ik ècht nieuw, geen nieuwe lap op een oud kleed. Laat onze inkopers nou eens van de stoel rollen! En dan bedoel ik niet van het lachten om uw condities, maar van verbazing over die prachtige producten die u hen aanbiedt!

Dames en heren, 2007 zal dus de boeken in gaan als het jaar met de meeste productinnovaties. Althans, dat hoop ik.

Wat ik zeker weet is dat binnenkort eindelijk de vrije verkoop van zelfzorgmiddelen van start gaat. Een mijlpaal voor de branche. Een belangrijk succes voor het CBL. We horen straks van de onderzoekers van het EFMI dat het kunnen kopen van deze middelen in de supermarkt Consumentenwens nummer 1 is. Het wachten was op de lijst met middelen die zijn goedgekeurd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Middelen die bij normaal gebruik veilig zijn voor de consument. Minister Klink heeft laten weten dat de nieuwe wet op 1 juli in gaat.

Een onderwerp waar we zeer intensief mee bezig zijn is het verpakkingendossier. Wij zijn samen met de fabrikanten verantwoordelijk voor het gescheiden inzamelen en recyclen van het verpakkingsafval. Een moeilijk dossier. Op dit moment dreigt het bedrijfsleven met 3 heffingen te worden opgezadeld: 1 voor de vergoeding aan de gemeenten voor het inzamelen, 1 heffing voor de aanpak van zwerfafval en 1 heffing doordat in het nieuwe Regeerakkoord opeens een verpakkingenbelasting opdook van maar liefst 250 miljoen euro. Om te voorkomen dat we straks te maken hebben met 3 heffingen met alle bijkomende administratieve lasten, werken we samen met de overheid en het bedrijfsleven aan een plan voor 1 heffing die ingaat op 1 januari 2008. We willen in onze overeenkomst met de overheid ook kunststof flink aanpakken. Er zijn nu 3 doelstellingen gesteld voor kunststof: 95% recycling voor grote PET-flessen, 55% voor kleine PET-flesjes en 27% voor overig kunststof. Bij elkaar genomen komt dit neer op een recyclingdoelstelling van 30%. We willen naar een landelijke kunststofinzameling, net als bij glas, papier en karton. Daarvoor willen we een doelstelling afspreken die flink hoger ligt dan die 30% die VROM nu stelt. Pure milieuwinst dus! We werken op dit dossier voortreffelijk samen met het FNLI, VNO en MKB. De belangen zijn enorm en ik hoop dat we een en ander gezamenlijk tot een goed einde kunnen brengen. Goed voor het milieu en betaalbaar en haalbaar voor het bedrijfsleven en dus per saldo voor de consument.

Ik zei het al, het beleidsplan van het Kabinet wordt vandaag gepresenteerd. Wij zijn erg benieuwd wat het Kabinet heeft bedacht voor de aanpak van overgewicht. Wij delen de mening van de voorzitter van het Stuurgroep Overgewicht, Paul Rosemuller. Overgewicht is de sluipmoordenaar van deze tijd, aldus Rosemuller, waarbij hij alle ministeries oproept om hun verantwoordelijkheid te nemen. Het CBL is van mening dat de aanpak die is gevolgd om biologisch te promoten ook heel goed zou zijn om gezonder eten en bewegen te promoten. De Task Force Stimulering Biologische Landbouw kenmerkt zich door een intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen. Bovendien is er een budget beschikbaar gesteld door het ministerie van Landbouw waarmee activiteiten worden opgezet die het verschil maken. Iets waar het bij overgewicht nog aan ontbreekt. We horen straks graag van de heer De Goeij of de Minister zich de kritiek aantrekt.

Dames en heren, een ander volksgezondheidsprobleem is alcoholgebruik onder jongeren. Het CBL erkent dit probleem en wil graag een bijdrage leveren. Jongeren onder de 16 jaar horen geen alcohol te drinken. Om de leeftijdsgrens beter te handhaven starten wij binnenkort met de certificering van alle kassamedewerkers voor de verkoop van alcohol en tabak. Iedere kassamedewerker moet met goed gevolg een training hebben doorlopen zodat er geen alcohol en tabak meer wordt verkocht aan jongeren onder de 16. Ook zullen onze leden de komende weken maar liefst 1 miljoen folders verspreiden van de campagne "Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind" van het NIGZ. De leeftijdsgrens van 16 jaar moet de maatschappelijke norm worden. Net zoals je geen brommer rijdt wanneer je nog geen 16 bent, zou iedereen het ook normaal moeten vinden om tot je 16e geen alcohol te drinken. En net zoals je strafbaar bent als je toch op een brommer rijdt, zo zou ook de jongere strafbaar moeten zijn die toch alcohol in zijn bezit heeft. Ook moeten jongeren het normaal vinden dat ze hun leeftijdsbewijs moeten laten zien als ze alcohol of tabak willen kopen.

We waren dan ook onaangenaam verrast door het plan van minister Ter Horst om het bepalen van de leeftijdsgrens over te laten aan de gemeenten. Goedbedoeld, maar volkomen ondoordacht. Hiermee ondermijnt de Minister alle inspanningen die worden gedaan om met landelijke campagnes de leeftijdsgrens van 16 jaar tussen de oren te krijgen. Het ontbreken van 1 uniforme, landelijke leeftijdsgrens veroorzaakt verwarring, en maakt het onmogelijk landelijke voorlichtingscampagnes te voeren. Hoe kun je nu een landelijke winkelketen runnen als iedere gemeente zijn eigen regels heeft. Dat wordt een puinhoop, dus onuitvoerbaar.

Dames en heren, ik zei het al eerder, nu het economisch beter gaat krijgt de consument meer oog voor andere zaken dan de prijs alleen. Men vraagt zich af of de dieren een goed leven hebben gehad en hoe de arbeidsomstandigheden in het land zijn waar zijn producten vandaan komen of de producten een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leven. Het geweten van de consument gaat meespreken.

We gaan de komende jaren flink aan de slag met al die zaken. We kennen en nemen onze verantwoordelijkheid. Onze klanten verwachten dat ook van ons. Ze verwachten dat we ook oog hebben voor de wijze waarop producten tot stand komen. Als sector willen we dit verder uitdragen. We starten daarom het project Passie voor Food. Met Passie voor Food wil het CBL aan een breed publiek laten zien wat de sector doet voor mens, dier, milieu en samenleving. Een sector waarin mensen daarom ook graag willen werken.

We pakken in dit kader op zeer korte termijn een aantal nieuwe projecten op. Het CBL zal aan dierwelzijn en duurzame visvangst het komende jaar prioriteit geven. Het standpunt over het onverdoofd castreren van biggen wordt door de leden van het CBL verder aangescherpt. Het verdoofd castreren van mannelijke biggen zal als eis in de leveringsvoorwaarden worden opgenomen. Uiterlijk 1 januari 2009 zal al het verse varkensvlees afkomstig zijn van verdoofd gecastreerde dieren. Het CBL zal in gesprek gaan met de varkenssector om dit zo snel mogelijk te realiseren. Onverdoofd castreren vinden wij niet langer acceptabel.

Een product waarbij nog een hoop te bereiken valt is vis. Vis is gezond en wordt door het Voedingscentrum aanbevolen. We verwachten dat de Nederlanders veel meer vis gaan eten. We vinden het daarom belangrijk om ook voor vis de zaken goed te regelen. Supermarkten willen uiterlijk 1 januari 2009 alleen nog maar vis verkopen waarvan kan worden aangetoond dat ze voldoen aan de eisen van duurzaamheid die het CBL samen met de sector wil formuleren. Ook maatschappelijke organisaties worden opgeroepen hieraan een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door vissoorten in bepaalde perioden niet te vangen en te verkopen. Ook worden de duurzaamheidseisen voor kweekvis aangescherpt binnen EurepGAP. EurepGAP is het internationale voedselveiligheids- en duurzaamheidsprogramma van de supermarkten.

Natuurlijk gaan we door met de dingen die we al deden. Ik noem u ons project in Kenia en Senegal om kleine boeren te helpen aan de voedselveiligheidseisen te voldoen. Twee jaar geleden gaf minister Van Ardenne hiervoor in het Kurhaus het startsein. Ik noem u onze inspanningen om het biologische product te promoten, het snel uitrollen van EurepGap dierlijk, het ontmoedigen van het gebruik van plastic tasjes, onze aanpak van zwerfafval, het project om kansarme jongeren aan een baan te helpen zijn andere voorbeelden. Maar ook onze inspanningen om van verstikkende regelgeving rondom laden en lossen af te komen. Alleen al het afschaffen van venstertijden en voertuigbeperkende maatregelen zou een verbetering van de luchtkwaliteit opleveren van maar liefst 40% en een besparing van bijna 140 miljoen euro per jaar.

Dames en heren, door de aantrekkende economie wil de klant niet alleen luxer, gezonder en lekkerder eten, hij stelt vraagt ook meer eisen aan van de supermarktmedewerkers. Klanten willen aandacht, service, vlot worden geholpen, vakkundigheid. Supermarktmedewerkers die er zin in hebben, met passie voor het vak in de winkel staan, nieuwe producten kennen. Die al in hun opleiding te maken krijgen met aspecten als dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden en duurzaamheid. Met de CBL-campagne Passie voor Food zullen wwinkelen het liefst in een supermarkt waar medewerkers rondlopen die je een goed gevoel geven. Omdat ze je vriendelijk begroeten als je binnenkomt. Omdat ze je iets kunnen vertellen over de producten die ze verkopen. Omdat ze uitstralen dat ze met veel plezier met hun vak bezig zijn. Kortom, medewerkers met liefde voor hun vak en met de benodigde vakkennis. Het wordt daarom moeilijker om aan goed personeel te komen. Ook andere branches profiteren van de aantrekkende economie en vissen dus in dezelfde vijver naar mensen met talent. Bovendien wordt het belang van opleidingen groter. e er het werken in de supermarkt neerzetten als aantrekkelijk en afwisselend werk, in een boeiend bedrijf, met volop opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Een sector met oog voor wat er speelt in de maatschappij. Bovendien willen we ook overbrengen dat de supermarkt meer is dan die winkel waar je je boodschappen in een karretje laat. Er gaat een hele wereld achter die winkel schuil. Een wereld waarin gebruik wordt gemaakt van de modernste technieken om alles op tijd en vers in de winkel te krijgen. Een wereld waarin men veel plezier heeft in zijn werk en met de collega's onder elkaar.Midden in de wijk, midden in de samenleving, met verantwoordelijkheid voor mens, dier en milieu, waar je je volop kunt ontplooien.

Kortom, Passie voor Food. Geen holle kreet maar een thema waar alles inzit.
. Maatschappelijke verantwoordelijkheid.

1. EurepGap dierlijk

2. Verbod op onverdoofd castreren van biggen.
3. Duurzame visserij.

4. Hulp kleine boeren in Afrika.

. Opleidingen.

1. Voorlichting op middelbare scholen over het vak.
2. Voorlichting op lagere scholen plaatselijk.
. Gezondheid-genot.

1. Informatie op de verpakkingen.

2. Gezondheidslogo.

3. Aanpassing receptuur.

4. Veel, heel veel voorlichting.

5. Alcoholpreventie jongeren.

Waarom we dit allemaal doen? Wij hebben Passie voor Food.

Dames en heren, ik rond af.
Het gaat goed met de supermarkten. We knallen dit jaar door de omzetgrens van 28 miljard euro heen. Er is volop ruimte voor nieuwe producten. Producten die inspelen op de gezondheidstrend. Naast prijs wordt aandacht voor mens en dier steeds belangrijker, met ons nieuwe programma Passie voor Food geven we hier invulling aan. Met onze aandacht voor mens, dier en maatschappij is de supermarktsector een sector waar klanten graag willen komen en waarin mensen graag willen werken.

Dames en Heren,
We willen graag met u samenwerken om alle hier vandaag genoemde doelstellingen zo snel mogelijk te realiseren.

Wij willen onze klanten recht in de ogen kunnen kijken zonder aangevallen te worden, Wij hebben Passie voor Food.
Ik dank u voor uw aandacht.