Fairfood
Bewust eerlijk eten kopen
Gepubliceerd op donderdag 14 juni 2007
Wil je bij het boodschappen doen de wereld een beetje beter maken, dan
vertelt de organisatie Fairfood welke producten je in je
boodschappenmand kunt doen.
Op 21 juni, tijdens het Midzomern8-festival maakt Fairfood bekend
welke producten in 2007 eerlijk zijn en welke unfair. Op de website is
te zien welke producten in 2006 het stempel fair kregen en welke niet.
Vooral de chocola heeft een lange lijst van unfaire repen. Alleen
chocolade waar Fair Trade op staat, kun je met een helemaal gerust
hart kopen.
Minder honger en armoede
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die naar eigen zeggen de
consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en
drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder
honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.
De organisatie beoordeelt de producten dan ook op de mate waarin ze
goed zijn voor mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden. De
organisatie baseert zich bij het opstellen van de productenlijst op de
Product Fairness Questionnaire.
In de enquête staan vragen over de fairness van het productieproces op
de eerder genoemde gebieden van mens, milieu en economie. Bedrijven
moeten bijvoorbeeld aangeven in hoeverre ze een eerlijk loon aan
arbeiders betalen, in hoeverre ze meehelpen het broeikaseffect tegen
te gaan en of er geen corruptie plaatsvindt tijdens het produceren en
verhandelen van het product. Daarbij is de gehele productieketen van
boer tot afgewerkt product van belang.
Eerlijk ingevuld
Bedrijven moeten de vragenlijst over het hele productieproces zelf
invullen. De kans dat bedrijven de lijst oneerlijk invullen is erg
klein, legt Gabry Foolen van Fairfood uit. Fairfood beschikt over veel
onderzoeksgegevens van de productieprocessen van de verschillende
branches.
Ook zij noemt het voorbeeld van de cacao. In de cacao-industrie is
zoveel mis, dat als een bedrijf invult heel eerlijk chocola te
produceren er vanzelf wat alarmbelletjes gaan rinkelen.
Bovendien controleert Fairfood steeksproefgewijs de antwoorden. En dan
is het misschien wel schadelijker voor het bedrijf als bekend wordt
dat het de consument probeert op te lichten dan dat de handel nog niet
honderd procent fair is.
Geen openheid
Foolen ziet ook een tendens om meer openheid over het productieproces
te geven. Bedrijven werken bovendien aan verbetering van de eerlijke
handel. Daarom zullen er producten die in 2006 nog op de unfaire lijst
kwamen nu terug te vinden zijn op de faire lijst.
De producten die op de lijst unfair verschijnen, zijn de producten
waarvan de bedrijven geen openheid over het productieproces hebben
gegeven, om wat voor reden dan ook.
Fairfood wil steeds vollediger in het overzicht van producten worden,
zodat de meeste mainstream producten die mensen kopen in de supermarkt
terug te vinden zijn op de lijst.
Werden er in 2006 nog 180 bedrijven aangeschreven met de vraag de
Product Fairness Questionnaire in te vullen, dit jaar zijn dat er al
450 geweest.
Bewuster shoppen
Consumenten kunnen dan bewuster shoppen en de voedsel- en
drankbedrijven zelf worden gestimuleerd eerlijker te produceren en
meer openheid te geven over de eerlijkheid van hun producten.
Voor de lijst die 21 juni bekend wordt gemaakt, vergelijkt Fairfood de
producten binnen een productgroep met elkaar. Fairfood vergelijkt dus
het ene merk pindakaas met andere merken pindakaas en niet met
koffiepads of sinaasappelsap. Dat is wel zo eerlijk, aldus Fairfood.
Fairfood onthult de lijst van faire en unfaire supermarktproducten
tijdens het Midzomern8-festival. Dit festival op het NDSM-terrein in
Amsterdam-Noord staat in het teken van duurzaamheid. Aan de hand van
presentaties en performances wil de festivalorganisatie de
bezoekerlaten nadenken over en een beeld vormen van hoe Nederland er
in 2050 uit zal zien.