Utrecht, 14 juni 2007
NS: Randvoorwaarden voor groei sneller
concretiseren
In het vanmiddag bekend gemaakte `honderd dagen plan' van het kabinet is naar de
mening van NS nog weinig concreets te vinden om de kabinetsambities over de groei van
het spoorvervoer op tijd te kunnen waarmaken. Het kabinet focust op een leefbaar,
duurzaam en bereikbaar Nederland. NS is bereid om miljarden te investeren in ondermeer
treinen. Alleen indien de overheid op korte termijn investeert in het oplossen van
knelpunten in de spoorinfrastructuur kan het kabinet haar eigen ambitie, om tot 2012 het
aantal treinreizigers jaarlijks met 5% te laten groeien, waarmaken.
Aad Veenman, president-directeur NS: "De in het regeerakkoord afgesproken focus op
bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid ziet NS als een mooie uitdaging die we samen met
de overheid willen aangaan.
De specifieke kwaliteiten van de trein bieden kansen om Nederland op duurzame wijze bereikbaar
te houden. Juist omdat het kabinet een forse reizigersgroei ambieert, is het noodzakelijk dat we
snel investeren in een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer. Dat kan als het kabinet de
noodzakelijke miljarden nog dit jaar in het MIRT reserveert voor investeringen in het spoor. Ik had
gehoopt dat daar vandaag meer duidelijkheid over gekomen zou zijn. Want tussen plannen maken,
geld beschikbaar stellen, rails gaan aanleggen en het werkelijk beschikbaar zijn van meer capaciteit
op het al zo drukbezette spoorwegnet liggen meestal vele jaren. Jaren waarin het aantal
treinreizigers blijft toenemen. Snel investeren moet voorkomen dat het vervoer op een aantal
corridors vastloopt omdat nieuwe infrastructuur nog niet klaar is. Wij investeren dan graag én tijdig
in nieuwe treinen.
NS wil natuurlijk graag meewerken aan een spoedige verdere uitwerking van het door het kabinet
aangekondigde actieplan."
De specifieke kwaliteiten van de trein
In vergelijking met de auto stoot de trein per reizigerskilometer 2/3 minder CO2 uit, is de trein
ruimte-efficiënt en heeft treinvervoer een positieve invloed op de luchtkwaliteit. Met een
toekomstgerichte infrastructuur wordt reizen met de trein nog aantrekkelijker en wordt tevens een
bijdrage geleverd aan het streven van het kabinet om de CO2 uitstoot te verminderen.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met
250.000 zitplaatsen beschikbaar. 25.000 NS-ers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. In Nederland beheert
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS 375 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de
Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel
reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.
Over het Nederlandse spoorwegnet rijdt naast NS nog een twintigtal andere vervoerders. Het beheer van de
spoorweginfrastructuur (rails, wissels, bovenleidingen etc), het verdelen van de beschikbare capaciteit en de
uitvoering van de railverkeersleiding zijn namens de overheid - taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 234 14 16
www.ns.nl
---- --
Nederlandse Spoorwegen