Den Helder stijgt aanzienlijk in landelijke Monitor elektronische
overheid op: 2007-06-14
Den Helder is met haar website www.denhelder.nl gestegen van de 363^e
(2005) naar de 224^e (2006) plaats op de ranglijst Overheid.nl
Monitor. In de continue monitor, die maandelijks wordt bijgewerkt,
staat Den Helder inmiddels op de 96^e plaats. Deze grote stijging is
vooral toe te schrijven aan de nieuwe website die in januari is
gelanceerd en aan de uitbreiding van de website met gepersonaliseerde
dienstverlening zoals DigiD.
De Monitor brengt sinds 2003, in opdracht van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,de belangrijkste vorderingen
en knelpunten bij de ontwikkeling van de elektronische overheid in
kaart.Dit wordt gedaan aan de hand van een beoordeling van de websites
van alle gemeenten in Nederland. De website van de gemeente is immers
een belangrijk communicatiemiddel. In 2003 stond Den Helder nog op
plaats 468.
In de continue monitor, die maandelijks wordt bijgewerkt, staat Den
Helder inmiddels op de 96^e plaats. Deze grote stijging is vooral toe
te schrijven aan de nieuwe website die in januari is gelanceerd en aan
de uitbreiding van de website met gepersonaliseerde dienstverlening
zoals DigiD.
De gemeentelijke websites worden beoordeeld op
gebruiksvriendelijkheid, transparantie, dienstverlening,
gepersonaliseerde dienstverlening en toegankelijkheid. Voor wat
betreft de elektronische dienstverlening scoort Den Helder in 2006
57%. Dat is net iets lager dan het landelijke streefcijfer van 60%
voor 2006. De overheid als geheel haalde deze doelstelling, met 61%,
wel. Voor 2007 wordt gestreefd naar een percentage van 65% voor de
elektronische dienstverlening. Op toegankelijkheid scoort Den Helder
51% en dat is 2% hoger dan het landelijk gemiddelde.
Overheid.nl Monitor geeft in haar rapport algemene aanbevelingen
waardoor gemeenten hoger kunnen scoren op de ranglijst. Zo wordt
aanbevolen in kaart te brengen wat burgers en bedrijven willen van de
elektronische overheid en het aanbod daarop af te stemmen. Verder is
het vergroten van transparantie onder andere te bereiken door
publicatiestandaarden voor bekendmakingen van vergunningen, decentrale
regelgeving en productencatalogi.
De gemeente Den Helder wil ook in de toekomst haar (elektronische)
dienstverlening nog verder verbeteren en transparanter maken.
Momenteel wordt gewerkt aan de visies Internet en Digitale
dienstverlening. Zodra deze visies het licht zien en uitvoeringsrijp
zijn, geven zij een verdere impuls aan de doorontwikkeling van
internet als belangrijk corporate communicatiemiddel.
Gemeente Den Helder