Gemeente Gouda
start naar haalbaarheid jan verswollezone (14-6-2007)
Is er straks voldoende ruimte voor alle geplande woningen,
parkeerplaatsen en winkels die gewenst zijn in de Jan Verswollezone.
Dat wordt tot eind dit jaar onderzocht. Daarom tekenden de gemeente
Gouda en projectontwikkelaars Timpaan Vastgoedontwikkeling en Bokx
Vastgoedontwikkeling een intentieovereenkomst. Hierin geven de drie
partijen aan hoe ze - in participatie met omwonenden - de
mogelijkheden willen onderzoeken van de Jan Verswollezone. Het
plangebied dat ligt tussen de IJssellaan, de Goejanverwelledijk, de
Fluwelensingel en de Karnemelksloot.
Eind 2005 presenteerde de gemeente voor dit gebied een masterplan, dat
echter niet voldoende draagvlak had. Op initiatief van wethouder
Menkveld worden omwonenden nu nauw betrokken bij de plannen. Als
onderdeel van het wijkteam hebben omwonenden adviesrecht naar de
gemeente.
Dit betekent dat de gemeente het advies serieus neemt en er alleen van
afwijkt als zij goed motiveert waarom. Het is een uitdaging om samen
met bewoners te zoeken naar de mogelijkheden die dit gebied in zich
heeft. Dat is best een moeilijke opdracht gezien alle
functionaliteiten die een plekje moeten krijgen, maar dat maakt het
wel boeiend, aldus wethouder Menkveld.
Een afvaardiging van de omwonenden heeft in januari dit jaar
gepresenteerd wat zij belangrijk vinden in het gebied. Dat hebben ook
de projectontwikkelaars en de gemeente gedaan. De omwonenden blijven
tijdens het hele proces betrokken.
hoge kwaliteit
In het plangebied staat een aantal verouderde en deels leegstaande
bedrijfspanden, waaronder de voormalige De Jong garage en de Goudsche
IJzerwarenhandel, maar ook het parkeerterrein Klein Amerika valt
hieronder. De gebouwen van de voormalige De Jong garage zijn in handen
gekomen van ontwikkelaar Timpaan, de Goudsche IJzerwarenhandel is
aangekocht door Bokx. Onderzocht wordt hoeveel woningen gerealiseerd
kunnen worden, die een hoge kwaliteit moeten hebben. De woningen zijn
bedoeld voor alle leeftijdsgroepen, inclusief starters,
seniorenwoningen en zorgwoningen. Er is ook ruimte voor detailhandel.
Om het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad te vergroten, wordt er
onderzocht of en hoeveel ondergrondse parkeerruimte er gerealiseerd
kan worden in het plangebied.
Het college onderzoekt of het haalbaar is om een sneltram tussen het
centraal station langs het centrum naar Stolwijkersluis te laten
rijden. Een van de mogelijke routes is dan het oude tracé van de
spoorlijn Gouda-Schoonhoven, die tussen 1914 en 1942 door het
plangebied liep. Het is daarmee niet zeker dat er een sneltram komt.
Het plan moet zo worden opgesteld, dat een sneltram later kan worden
ingevoegd.
Verder moet er meer waterberging komen in het plangebied, om
wateroverlast te voorkomen. De aanleg van de nieuwe riolering en
toename van grote regenbuien zorgen ervoor dat er in de wijk Kort
Haarlem te weinig bergingscapaciteit is. Dit kan bijvoorbeeld worden
opgelost door de aanleg van een nieuwe gracht of singel, die hiermee
een positieve bijdrage levert aan de sfeer en kwaliteit van het plan.
Het college heeft onlangs de programmatische verkenning vastgesteld.
Eind dit jaar moet er een programma van eisen liggen met een
financiële analyse. Op basis hiervan wordt bezien of een verdergaande
samenwerking wordt aangegaan met de ontwikkelaars.