KPMG
Online producten leveren Nederlandse uitgevers nog nauwelijks omzet
14 juni 2007
Boeken en tijdschriften blijven voor Nederlandse uitgevers de
belangrijkste bronnen van inkomsten.
Hoewel de bedrijven veel digitale producten aan hun assortiment
toevoegen, slagen zij er niet in significante online omzet te
genereren. Tweederde van de omzet van Nederlandse uitgevers komt nog
altijd voor rekening van het traditionele boek en tijdschrift en de
bedrijven verwachten dat hierin de komende twee jaar geen verandering
zal optreden. Hoewel digitale producten nog weinig omzet opleveren,
verwachten de bedrijven dat het aantal online producten de komende
twee jaar verder zal groeien. Vooral het aanbod van podcasting,
e-books, printing on demand en gepersonaliseerde informatie zal
volgens de uitgevers de komende twee jaar fors groeien. Dit blijkt uit
jaarlijks onderzoek van KPMG en Thaesis onder 160 Nederlandse
uitgevers. Een beperkt aantal uitgevers slaagt er op dit moment in
substantiële omzet te genereren uit online producten. Van de
onderzochte uitgevers heeft 60% op dit moment minder dan 750.000 euro
online omzet. Ruim 25% slaagt erin meer dan 750.000 euro om te zetten.
Volgens Rob Groot, segmentleider Media & Publishing bij KPMG, toont
het onderzoek dat vooral kleine uitgevers voor hun bestaansrecht
aangewezen blijven op het boek. Groot: Deze bedrijven halen nog altijd
40% van hun omzet uit dit product, terwijl dit voor grote uitgevers
iets meer dan 30% is. Alle uitgevers zien dit percentage overigens de
komende twee jaar teruglopen in het voordeel van digitale producten.
Middelgrote bedrijven verwachten de komende twee jaar relatief veel
omzet van gepersonaliseerde informatie, terwijl de grote uitgevers
veel heil zien in het aanbieden van informatie via de pda. Kleine
uitgevers verwachten daarentegen forse groei in podcasting.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat er tussen de verschillende
uitgevers aanzienlijke verschillen bestaan in het realiseren van de
nieuwe ambities op uitgeefgebied. Groot: Deze verschillen uiten zich
vooral in de strategie voor de komende twee jaar. Waar grote en
middelgrote uitgevers samenwerking in strategische allianties hoog op
de agenda hebben staan, zien kleine uitgevers hier veel minder in. Ook
per type uitgever zijn er opvallende verschillen. Vooral uitgevers van
publiekstijdschriften denken dat het op het gebied van fusies en
overnames onrustig zal blijven. De bedrijven voorzien de komende twee
jaar een stijging in het aantal trasancties van 37 naar 67%. Daarnaast
verwachten zij dat het aantal strategische allianties zal toenemen van
67% dit jaar tot 80% vin 2009.
De meeste uitgevers blijken zoekmachines zoals Google niet langer als
een vijand te beschouwen. Groot: De helft van de uitgevers laat
inmiddels content voor een deel ontsluiten door een zoekmachine. Naar
verwachting zal binnen twee jaar 75% van de uitgevers hiertoe zijn
overgegaan. Bijna één op de vier uitgevers bouwt bovendien momenteel
aan eigen zoeksystemen, een percentage dat binnen twee jaar zal
oplopen naar bijna 50%, een signaal dat de wens om gepersonaliseerde
en gesegmenteerde content aan te bieden steeds concreter wordt.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.