Te veel promotie voor Tony's Chocolonely 14 juni 2007
Het Commissariaat heeft het voornemen de RVU een boete van 20.000 euro
op te leggen vanwege reclame-uitingen in de uitzendingen over Tony's
Chocolonely in het programma Keuringsdienst van Waarde.
De reeks uitzendingen behandelde het productieproces en het op de
markt brengen van een slaafvrije chocoladereep met de naam Tonys
Chocolonely. Om de reep te produceren werd door verslaggever Teun van
de Keuken en productiebedrijf Dahl TV het bedrijf Tonys Factory BV
opgericht. De reep was en is in de detailhandel en via internet
verkrijgbaar.
De chocoladereep diende in de uitzendingen als journalistiek middel om
informatie te krijgen en geven over de chocolade-industrie. Daarbij
werden, in een nieuwe vorm van onderzoeksjournalistiek,
ondernemerschap en onderzoek gecombineerd. In die context is het
toegestaan het product in het programma te tonen. In een aantal
afleveringen is de reep echter zo nadrukkelijk en positief getoond en
besproken, dat er sprake is van niet-toegestane reclame-uitingen. Een
commercieel product wordt dankzij het programma sterk in de markt
gezet. Volgens het Commissariaat is hiermee de Mediawet overtreden. De
hoogte van de boete is gematigd omdat rekening is gehouden met het
experimentele en journalistieke karakter van het programma.
In een hoorzitting kan de RVU zich nog verweren tegen de voorgenomen
boete.
Commissariaat voor de Media