Stichting Wakker Dier

Grote doorbraak castratiecampagne
(13 juni 2007)
Supermarkten gaan stoppen met de verkoop van varkensvlees van onverdoofd gecastreerde biggen. Dit heeft de overkoepelende organisatie CBL bevestigd aan Wakker Dier, die al een jaar lang intensief campagne voert tegen onder andere C1000, Albert Heijn en HEMA vanwege de biggencastratie. Vanaf 1 januari 2009 zal al het verse varkensvlees in supermarkten aan de nieuwe eisen voldoen. De varkenssector moet in de tussentijd de bestaande alternatieven zoals geurdetectie en vaccinatie gaan toepassen. Door de doorbraak zal jaarlijks miljoenen biggen het castratieleed bespaard blijven. Wakker Dier gaat zich nu volledig richten op andere verwerkers van varkensvlees zoals HEMA en Unox.

Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: `7 Miljoen biggetjes staan jaarlijks in Nederlandse stallen trillend op hun pootjes na de barbaarse castratie. We zijn heel blij dat de supermarkten het voortouw nemen, waar de varkenssector en de politiek hun energie vooral steken in smoesjes verzinnen.' Op dit moment worden biggen in de eerste levensweek nog onverdoofd gecastreerd om de onsmakelijke berengeur tegen te gaan. Met het achterwege laten van de verdoving wordt één cent per kilo vlees bespaard. De varkenssector heeft tot 2009 de tijd om alternatieven in te voeren zoals detectie van berengeur in de slachterij of immunovaccinatie (vaccinatie tegen berengeur). In Denemarken vindt geurdetectie plaats en immunovaccinatie wordt in diverse landen toegepast. Ook in andere landen worden al alternatieven voor de pijnlijke castratie toegepast zoals in Engeland, Ierland, Spanje, Portugal en Noorwegen. De biologische varkenshouders gaan al over 2 weken verdoofd castreren. Verdoofde castratie is een tussenoplossing die de pijn aanzienlijk verminderd.

Wakker Dier is blij met het derde grote succes in korte tijd. Na twee jaar actievoeren verdwenen in 2004 alle anderhalf miljard legbatterijeieren uit de winkelschappen. Miljoenen kippen konden sindsdien gaan scharrelen. Begin 2007 kwam na zes jaar actievoeren eindelijk weidemelk op de markt die de trend moet stoppen dat steeds meer koeien de wei niet meer in mogen. Vandaag is een doorbraak bereikt in de castratiecampagne die in oktober 2006 startte. De castratiecampagne was gericht op supermarkten omdat zij eisen kunnen stellen aan de vleesleveranciers.