Grote doorbraak castratiecampagne
(13 juni 2007)
Supermarkten gaan stoppen met de verkoop van varkensvlees van
onverdoofd gecastreerde biggen. Dit heeft de overkoepelende
organisatie CBL bevestigd aan Wakker Dier, die al een jaar lang
intensief campagne voert tegen onder andere C1000, Albert Heijn en
HEMA vanwege de biggencastratie. Vanaf 1 januari 2009 zal al het verse
varkensvlees in supermarkten aan de nieuwe eisen voldoen. De
varkenssector moet in de tussentijd de bestaande alternatieven zoals
geurdetectie en vaccinatie gaan toepassen. Door de doorbraak zal
jaarlijks miljoenen biggen het castratieleed bespaard blijven. Wakker
Dier gaat zich nu volledig richten op andere verwerkers van
varkensvlees zoals HEMA en Unox.
Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: `7 Miljoen biggetjes staan
jaarlijks in Nederlandse stallen trillend op hun pootjes na de
barbaarse castratie. We zijn heel blij dat de supermarkten het
voortouw nemen, waar de varkenssector en de politiek hun energie
vooral steken in smoesjes verzinnen.' Op dit moment worden biggen in
de eerste levensweek nog onverdoofd gecastreerd om de onsmakelijke
berengeur tegen te gaan. Met het achterwege laten van de verdoving
wordt één cent per kilo vlees bespaard. De varkenssector heeft tot
2009 de tijd om alternatieven in te voeren zoals detectie van
berengeur in de slachterij of immunovaccinatie (vaccinatie tegen
berengeur). In Denemarken vindt geurdetectie plaats en
immunovaccinatie wordt in diverse landen toegepast. Ook in andere
landen worden al alternatieven voor de pijnlijke castratie toegepast
zoals in Engeland, Ierland, Spanje, Portugal en Noorwegen. De
biologische varkenshouders gaan al over 2 weken verdoofd castreren.
Verdoofde castratie is een tussenoplossing die de pijn aanzienlijk
verminderd.
Wakker Dier is blij met het derde grote succes in korte tijd. Na twee
jaar actievoeren verdwenen in 2004 alle anderhalf miljard
legbatterijeieren uit de winkelschappen. Miljoenen kippen konden
sindsdien gaan scharrelen. Begin 2007 kwam na zes jaar actievoeren
eindelijk weidemelk op de markt die de trend moet stoppen dat steeds
meer koeien de wei niet meer in mogen. Vandaag is een doorbraak
bereikt in de castratiecampagne die in oktober 2006 startte. De
castratiecampagne was gericht op supermarkten omdat zij eisen kunnen
stellen aan de vleesleveranciers.
Stichting Wakker Dier