DOORBRAAK BIJ BIGGENCASTRATIE: Supermarkten stoppen 1-1-2009
13.06.2007 / 19:32 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting wakker dier
Stichting wakker dier
DOORBRAAK IN CASTRATIECAMPAGNE
SUPERMARKTEN MAKEN EINDE AAN ONVERDOOFDE BIGGENCASTRATIE
Amsterdam, 13 juni 2007; Supermarkten gaan stoppen met de verkoop van varkensvlees van
onverdoofd gecastreerde biggen. Dit heeft de overkoepelende organisatie CBL bevestigd aan
Wakker Dier, die al een jaar lang intensief campagne voert tegen onder andere C1000,
Albert Heijn en HEMA vanwege de biggencastratie. Vanaf 1 januari 2009 zal al het verse
varkensvlees in supermarkten aan de nieuwe eisen voldoen, beloofd CBL. De varkenssector
moet in de tussentijd de bestaande alternatieven zoals geurdetectie en vaccinatie gaan
toepassen. Door de doorbraak zal jaarlijks miljoenen biggen het castratieleed bespaard
blijven. Wakker Dier gaat zich nu volledig richten op andere verwerkers van varkensvlees
zoals HEMA en Unox.
Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: '7 Miljoen biggetjes staan jaarlijks in Nederlandse
stallen trillend op hun pootjes na de barbaarse castratie. We zijn heel blij dat de
supermarkten het voortouw nemen, waar de varkenssector en de politiek hun energie vooral
steken in smoesjes verzinnen.' Op dit moment worden biggen in de eerste levensweek nog
onverdoofd gecastreerd om de onsmakelijke berengeur tegen te gaan. Met het achterwege
laten van de verdoving wordt één cent per kilo vlees bespaard. De
varkenssector heeft tot 2009 de tijd om alternatieven in te voeren zoals detectie van
berengeur in de slachterij of immunovaccinatie (vaccinatie tegen berengeur). In
Denemarken vindt geurdetectie plaats en immunovaccinatie wordt in diverse landen
toegepast. Ook in andere landen worden al alternatieven voor de pijnlijke castratie
toegepast zoals in Engeland, Ierland, Spanje, Portugal en Noorwegen. De biologische
varkenshouders gaan al over 2 weken verdoofd castreren. Verdoofde castratie is een
tussenoplossing die de pijn aanzienlijk verminderd.
Wakker Dier is blij met het derde grote succes in korte tijd. Na twee jaar actievoeren
verdwenen in 2004 alle anderhalf miljard legbatterijeieren uit de winkelschappen.
Miljoenen kippen konden sindsdien gaan scharrelen. Begin 2007 kwam na zes jaar
actievoeren eindelijk weidemelk op de markt die de trend moet stoppen dat steeds meer
koeien de wei niet meer in mogen. Vandaag is een doorbraak bereikt in de
castratiecampagne die in oktober 2006 startte. De castratiecampagne was gericht op
supermarkten omdat zij eisen kunnen stellen aan de vleesleveranciers.
einde persbericht
Meer informatie voor journalisten: Hanneke van Ormondt 06-457.56.529