---
De Commissie wil onnodige regels en beperkingen voor de dienstensector
afschaffen en tegelijkertijd de bescherming van gedetacheerde
werknemers garanderen
---
Reference: IP/07/817 Date: 13/06/2007
IP/07/817
Brussel, 13 juni 2007
De Commissie wil onnodige regels en beperkingen voor de dienstensector
afschaffen en tegelijkertijd de bescherming van gedetacheerde werknemers
garanderen
De Commissie heeft vandaag haar beoordeling gepresenteerd van de nationale
maatregelen die de lidstaten toepassen in de context van het toezicht op de
detachering van werknemers, en van de situatie in termen van administratieve
samenwerking. Het doel is onnodige obstakels voor het vrij verrichten van
diensten binnen de interne markt weg te nemen en tegelijkertijd
gedetacheerde werknemers voldoende bescherming te bieden. Deze evenwichtige
aanpak zal ondersteund worden door onder andere een comité op hoog niveau
van regeringsdeskundigen, waarbij ook de sociale partners betrokken zullen
worden, om de uitwisseling van goede praktijken te bevorderen. De Commissie
stelt ook voor om de administratieve samenwerking te bevorderen door
gebruikte maken van het Internal Market Information system (IMI). Verder zal
de Commissie, indien nodig, inbreukprocedures starten om te verzekeren dat
aan de bepalingen van het Gemeenschapsrecht wordt voldaan.
De richtlijn betreffende de detachering van werknemers biedt zowel de
dienstverleners als de werknemers voordelen. Vladimír Spidla,
commissaris voor werkgelegenheid, sociale zaken en gelijke kansen,
verklaarde in dat verband vandaag: "Mobiliteit is van essentieel
belang om arbeidstekorten in de EU op te vangen. Bedrijven mogen
binnen de interne markt niet met onnodige obstakels geconfronteerd
worden wanneer zij diensten verrichten door middel van gedetacheerde
werknemers. Tegelijkertijd moeten ontvangende landen in staat zijn om
passende controlemaatregelen te nemen om illegaal werk te bestrijden
en de bescherming van werknemers te verzekeren." Hij voegde daaraan
toe: "Het is bemoedigend te zien dat er enige vooruitgang is geboekt
in termen van de beschikbaarheid van informatie over detachering door
middel van websites, contactpersonen en folders. Het valt echter te
betwijfelen dat alle controlemaatregelen waarvan de lidstaten gebruik
maken werkelijk bijdragen tot de bescherming van gedetacheerde
werknemers."
Dit document sluit aan bij de mededeling van 2006 (IP/06/423) die een
aantal richtsnoeren bevatte voor de toepassing van de richtlijn
betreffende de detachering van werknemers, mede in het licht van
relevante arresten van het Hof. Na de situatie in alle lidstaten
zorgvuldig onderzocht te hebben, en rekening houdende met de
standpunten en adviezen van de lidstaten, de sociale partners en het
Europees Parlement, benadrukt de Commissie in deze nieuwe mededeling
de noodzaak van snelle actie om de administratieve samenwerking te
verbeteren, en roept zij de lidstaten op om bepaalde
controlemaatregelen te herzien.
De mededeling schat het aantal gedetacheerde werknemers in de EU op
ongeveer 1 miljoen, en benadrukt het economische belang van correcte
toepassing van de richtlijn. De Commissie betwist niet dat nationale
autoriteiten waar nodig moeten kunnen controleren of dienstverleners
zich aan de nationale regels houden, in het bijzonder door middel van
inspectie- en controlemaatregelen; ook is het niet haar bedoeling de
verschillende sociale modellen of de wijze waarop lidstaten hun
collectieve onderhandelingssystemen organiseren, ter discussie te
stellen. Er zijn echter aanwijzingen dat bepaalde maatregelen
excessief zijn, aangezien zij verdere gaan dan nodig is voor de
bescherming van gedetacheerde werknemers en niet gerechtvaardigde
obstakels vormen voor het vrij verrichten van diensten, een van de
door het Verdrag gegarandeerde fundamentele vrijheden. Het Europese
Hof van Justitie heeft bepaald dat controlemaatregelen in verhouding
moeten staan tot het nagestreefde doel.
Momenteel verlaten veel lidstaten zich kennelijk uitsluitend op hun
nationale maatregelen en instrumenten. Dit kan verband houden met het
vrijwel volledige ontbreken van administratieve samenwerking, de nog
onbevredigende toegankelijkheid van informatie en problemen bij
grensoverschrijdende wetshandhaving.
Zoals in de mededeling van 2006 werd benadrukt, zouden de nationale
autoriteiten van de uitzendende landen moeten samenwerken met de
autoriteiten in de ontvangende lidstaten en deze alle nodige
informatie moeten verstrekken, zodat zij hun controletaken kunnen
verrichten en illegale praktijken kunnen bestrijden. De
verbindingsbureaus en de toezichthoudende autoriteiten dienen over de
nodige middelen te beschikken om snel en correct te kunnen antwoorden
op alle verzoeken om informatie.
België biedt een goed voorbeeld van toegankelijke informatie; de
website over detachering van werknemers is sterk verbeterd, en biedt
duidelijke informatie over arbeidsvoorwaarden en de formaliteiten die
gedetacheerde werknemers moeten vervullen. Een ander voorbeeld is
Spanje, waar de autoriteiten één enkel verbindings- en toezichthoudend
bureau hebben aangewezen, waaraan alle verzoeken om informatie en
samenwerking kunnen worden gericht, ongeacht waar de diensten worden
verricht.
De mededeling doet een beroep op de lidstaten om de samenwerking
onderling en met de Commissie te verbeteren. Ook de belangrijke rol
van de sociale partners wordt benadrukt. Er wordt een aantal
voorstellen gedaan om de toepassing van de detacheringsrichtlijn
verder te verbeteren:
* bevordering van het gebruik van het Internal Market Information
System (IMI) dat veilige en snelle uitwisseling van gegevens
mogelijk maakt, waardoor lidstaten kunnen samenwerken ondanks
taal-, administratieve en structurele barrières;
* oprichting van een comité van deskundigen op hoog niveau om de
uitwisseling van goede praktijken te ondersteunen, waarbij ook de
sociale partners regelmatig betrokken moeten worden;
* verzekering van volledige naleving van de communautaire wetgeving,
en indien nodig het starten van inbreukprocedures tegen lidstaten
die de fundamentele vrijheden van de EU, zoals geïnterpreteerd
door het Europese Hof van Justitie, niet respecteren;
* voortgaan met het toezicht op de omzettingsmaatregelen van de
lidstaten en de toepassing daarvan op alle aspecten van de
detachering van werknemers;
* een diepgaand onderzoek, samen met de sociale partners en de
lidstaten, van de problemen bij grensoverschrijdende
wetshandhaving (boetes, sancties, enz.) en van de rol die de EU
kan spelen bij het oplossen van deze problemen.
European Union