13 jun. 2007
Terwijl maatschappelijk verantwoord ondernemen in het grootbedrijf en in de politiek in populariteit almaar toeneemt, daalt het aantal mvo-activiteiten in het MKB sterk. Uit onderzoek van EIM onder 2000 MKB-bedrijven blijkt, dat het aantal ondernemers dat aangeeft mvo-activiteiten in het bedrijf uit te voeren in de periode 2001-2007 is gedaald van 53% naar 34%.
Mvo daalt met bedrijfsgrootte
Het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen is vandaag de dag bij een derde van de MKB-ondernemers niet of nauwelijks bekend. Het percentage ondernemers dat zegt het begrip wel te kennen is sinds 2001 gegroeid van 62% naar 68% in 2007. Gezien de sterk toenemende aandacht in de afgelopen jaren voor mvo in de media en de politiek, is de toename in het MKB ronduit mager te noemen. Daarbij tekent zich een duidelijk patroon af: hoe minder werknemers een bedrijf heeft, hoe minder goed de ondernemer bekend is met het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook in aantallen mvo-actieve ondernemingen in het MKB doet hetzelfde patroon zich voor. Over sectoren verdeeld zijn de bouw, overige diensten (kapper e.d.), groot- en detailhandel en de horeca het minst bekent met mvo. De sectoren die er positief uitspringen zijn de financiële- en de zakelijke dienstverlening. De financiële sector telt tevens de meeste mvo-actieve ondernemingen.
Nieuwe stimulans nodig voor meer mvo
Ongeveer een derde van de ondernemers in het MKB (34%) zegt dat ze momenteel in hun bedrijf maatschappelijk verantwoorde activiteiten ondernemen. In 2001 gaf nog 53% van de ondernemers aan het gevoel te hebben dat ze met hun bedrijf aan mvo deden. Kortom: ?het doen aan mvo? is in de periode 2001-2007 afgenomen van 53% naar 34%. Deze daling is zeer verrassend. De vraag doemt dan ook op of het overheidsbeleid ter stimulering van mvo gefaald heeft. Het Ministerie van Economische Zaken wil mvo niet bij bedrijven afdwingen. Geen 'knuppel' maar een overtuigende 'preek' moet bedrijven stimuleren tot meer verantwoord ondernemen. Het onderzoek van EIM laat zien dat een stevige prikkel vanuit de overheid meer dan wenselijk is. Met andere woorden: waar blijft die lekkere wortel om mvo in het MKB echt los te trekken?
Meer onderzoek naar dit onderwerp kunt u vinden in het rapport 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in het MKB', dit onderzoek is door EIM uitgevoerd in opdracht van het Milieu- en Natuurplanburea (MNP). Het rapport kunt u downloaden via:
Voor inlichtingen: 079 343 06 04
Pagina's: 7 | 13 jun. 2007 | Bestelnummer: M200706 | Prijs gedrukte versie: nvt Auteurs: dr. R. Hoevenagel
Beschrijving:
Aan het MKB-Beleidspanel van EIM, waarin ongeveer 2000 bedrijven zitten, zijn in het voorjaar van 2007 enkele vragen gesteld over maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2001 zijn vergelijkbare vragen aan het panel gesteld. Hierdoor is het mogelijk om de ontwikkeling in de afgelopen zes jaar weer te geven. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat het aantal ondernemers dat aangeeft mvo-activiteiten in het bedrijf uit te voeren in de periode 2001-2007 is gedaald van 53% naar 34%.