Minder verkeersovertredingen Nieuwe Boteringestraat na intensieve
controles politie
Groningen, 13-06-2007 o Sinds de politie op 14 maart 2007 in de Nieuwe
Boteringestraat in Groningen is gestart met extra verkeerscontroles,
is het aantal overtredingen van de maximumsnelheid daar gedaald van 25
naar 19 procent. Dat blijkt uit een eerste evaluatie die de politie
hield na zes weken dagelijks controleren. In het kader van de pilot
Subjectieve Verkeersonveiligheid van de politie werden in die periode
22646 voertuigen gecontroleerd. 673 bestuurders kregen een boete voor
een snelheidsovertreding. Daarnaast werden 28 bekeuringen uitgedeeld
voor het niet dragen van een autogordel en 11 voor het niet dragen van
een helm. Uit reacties van omwonenden en bestuurders die zijn staande
gehouden blijkt dat bewoners tevreden met de inspanningen van de
politie. De politie zet de controles de komende zes weken voort.
De verkeerscontroles in de Nieuwe Boteringestraat zijn een antwoord op
een jarenlange reeks klachten van bewoners over verkeersonveilige
situaties en te hoge rijsnelheden in de straat. De vele klachten waren
voor de gemeente Groningen en politie aanleiding om er een project te
starten en nader onderzoek te doen naar de verkeersonveiligheid op de
route. In januari van dit jaar heeft de gemeente Groningen daarom
metingen laten verrichten naar de verkeersdrukte en snelheden van het
verkeer. Toen overschreed 25 procent van de bestuurders de
snelheidslimiet van 30 kilometer per uur (meting op 37 km per uur). 85
procent van de bestuurders reed langzamer dan 41 kilometer per uur. Om
het aantal overtreders van de limiet omlaag te brengen naar 10 procent
en het aantal klachten te verminderen is de politie op 14 maart
begonnen met dagelijkse controles in de Nieuwe Boteringestraat.
Tijdens de eerste tussenevaluatie na zes weken blijkt uit metingen dat
het overtredingspercentage is gedaald naar 19 procent. De gemiddelde
snelheid van het verkeer is (op werkdagen) niet gedaald en op
weekenddagen is de gemiddelde snelheid van het verkeer iets gestegen
(van 28 naar 30 kilometer per uur). Vijfentachtig procent van het
verkeer reed langzamer dan 38 kilometer per uur.
Enquête
Voorafgaand aan de controles heeft de gemeente Groningen in de
Hortusbuurt een enquête gehouden om de onveiligheidsgevoelens van de
bewoners precies in kaart te brengen. Daaruit bleek 46 procent van de
mensen die gereageerd hebben het verkeer in de Nieuwe Boteringestraat
als (zeer) onveilig te ervaren en 74 procent dagelijks of wekelijks
onveilige situaties te ervaren. 82 procent vond dat de automobilisten
de boosdoeners zijn qua onveiligheidsgevoelens. 87 procent zei dat er
dagelijks te hard gereden wordt en 68 procent vond dat de straat
uitnodigt tot harder rijden dan 30 km/u. Ook vond men de Nieuwe
Boteringestraat onoverzichtelijk en kenden veel mensen de 30 km-limiet
niet. Om te weten wat de effecten van de politiecontroles zijn op de
veiligheidsgevoelens van de bewoners worden deze een half jaar na de
start opnieuw in kaart gebracht. Uit eerste waarnemingen van de
politie tijdens de controles blijkt dat bewoners erg tevreden zijn
over de inspanningen die de politie nu gepleegd heeft.
Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid
De pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid is bedoeld om
verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en
bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct
blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen
de bebouwde kom en daarin vooral om 30 km-zones en gebieden rondom
scholen. De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die
als wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke
inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum
snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een
duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen
afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die
herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.
Politie Groningen