Amendemotie GL Amersfoort over restauratie Veerensmederij
1 miljoen nodig voor restauratie Veerensmederij
Bij de aanvullende ingediende begrotingswensen was 1 miljoen euro opgevoerd voor de restauratie van de Veerensmederij op het NS-emplacement. GroenLinks Amersfoort nam via een motie het initiatief om dat miljoen vrij te maken uit het netto saldo van de jaarrekening 2006. De raad wilde echter eerst een onderbouwing van dat bedrag. Deze onderbouwing vindt u in bijgevoegde RIB, Raadsinformatiebrief.
NS-emplacement en burgerinitiatieven
Dinsdag 3 april 2007 was de GroenLinks fractie met velen bij de presentatie van de toekomstvisie van de NS Wagenwerkplaats, het gebied tussen de noord uitgang van het station en sportpark Bokkeduinen.
Voor dit grootschalige complex, dat in de jaren 1902-1930 werd gebouwd, wordt al een aantal jaren gezocht naar een goede vorm van herbestemming. Nadat de NS het gebruik van de werkplaatsen beëindigde, werd in eerste instantie aangekoerst op sloop van het uitgestrekte complex. Diverse lokale organisaties, waaronder Siësta (Stichting Industrieel Erfgoed Stad Amersfoort) met voorvrouw Joke Sickmann zorgden dat de sloop van de bedrijfshallen niet doorgaat.
Kern van de plannen is het terrein te ontwikkelen tot een plek waar jong en oud kunnen wonen, leren, werken, spelen, recreëren en uitgaan. Bovendien kan met de ontwikkeling van de Wagenwerkplaats de aloude relatie tussen dit terrein en het Soesterkwartier weer nieuw leven ingeblazen worden. Immers, zonder de Wagenwerkplaats was het Soesterkwartier nooit ontstaan. De wijk is ooit gebouwd om arbeiders van de Wagenwerkplaats te huisvesten.
Het idee om echt werk van de Wagenwerkplaats te maken is uit burgers -met name bewoners van het Soesterkwartier - zelf gekomen. GroenLinks heeft dit burgerinitiatief van meet af aan omarmd. "We vinden dat het gebied alle mogelijkheden in zich heeft om uit te groeien tot een plek waar de geschiedenis en haar schoonheid gekoesterd wordt doordat de gebouwen worden opgeknapt en gebruikt voor nieuwe doeleinden." De fractie ziet er een broedplaats voor cultuur en creatieve bedrijven met leer- en experimenteermogelijkheden, onderdeel van een aaneenschakeling van locaties voor cultuur, recreatie, toerisme en sport. Deze keten begint al in de binnenstad, bij de toren en het Theater De Lieve Vrouw, via de Koppelpoort met het toekomstige tentoonstellingengebouw KadE en het Eemcentrum loopt hij door naar de Wagenwerkplaats en verder naar Sportpark Bokkeduinen en Birkhoven.
Ondersteuning van de raad
Bij de begrotingsbehandeling in 2003 aanvaardde de raad een amendement om voor EUR 10.000 bij te dragen aan een door een groep inwoners opgezet onderzoek naar de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van het NS-Emplacement.
Die 10.000 euro is uiteindelijk pas eind 2005 en in 2006 opgesoupeerd. Het geld is gebruikt als inzet in de werkgroep verkenningen wagenwerkplaats. Meerdere partijen hebben aan dat onderzoek hun steentje bijgedragen. (NS zat daar toen nog niet bij...) Die werkgroep verkenningen heeft zich verdiept in de vraag "Onder welke condities en met welke aanpak kan de Wagenwerkplaats een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Amersfoort.”
Het geld was goed besteed:
op 3 april 2007 was er een presentatie in de hal van Herik Rail. NS Poort heeft de hakken uit het zand gehaald en maakt ontwikkelingen mogelijk. Langzaam maar zeker gaat zich aftekenen dat de ontwikkeling van dit gebied nabij het station Amersfoort - bijvoorbeeld op de wijze zoals dat voorgesteld is op 3 april - een nieuwe kans is voor Amersfoort.
Een belangrijke conclusie was dat de Veerensmederij snel gerestaureerd moet worden en het Ketelhuis hoort daarbij. Als de Veerensmederij niet gerestaureerd wordt dan gaat de parel van het NS-emplacement verloren. Nog twee winters en het is echt gebeurd met dit gebouw.
Provincie heeft ook geld voor industrieel erfgoed
Op 20 november van het vorige jaar werd in een gebouw van de wagenwerkplaats het rapport "20 vensters op Industrieel Erfgoed in de provincie Utrecht" aangeboden. De toenmalige gedelegeerde, de heer Ten Berge, heeft toen zeer stellig gezegd dat ook de provincie bereid is om gelden vrij te maken voor restauratie van industrieel erfgoed. Maar ook Amersfoort zal over de brug moeten komen.
De gemeenteraad kan het gehele project wagenwerkplaats op gang brengen door te besluiten dat uit het nettoresultaat van de jaarrekening het genoemde bedrag nu besteed kan worden. Amersfoort is immers dan in staat om alert te reageren. Het zou doodjammer zijn als we die kans voorbij zouden laten gaan.
Hier nog even op een rijtje hoe het precies zit met de aanvrage voor Rijksmonumentenstatus
* Op 27-01 2004 aanvrage van Sieste om complex op de Rijksmonumentenlijst te plaatsen
* De aanvrage is geaccepteerd.
* Vervolgens is door zowel gemeenteraad Amersfoort als door de raad voor Cultuur positief geadviseerd
* Vrij kort na januari 2004 besloot Medy van der Laan - in afwachting van nieuwe beleidsregels - de zaak te bevriezen. (Alleen voor topmonumenten kon nog bescherming worden aangevraagd). Dit houdt dat de aanvrage voor de wagenwerkplaats nog volgens het oude regime afgewerkt moet worden.
* Er is tussentijds wel eens een appel gedaan op RACM om iets te doen, we ontvingen vage berichten dat vanwege personeelsbezetting/logistiek e.d. men er nog niet aan toe was om de zaak door te nemen.
* Ondertussen is er niets meer gebeurd. Siesta-gemeente-Ns hebben in een pril stadium wel eens samen met iemand van RACM rond de tafel gezeten om eens te kijken naar wat desondanks op gang gebracht zouden kunnen worden. (b.v. doen wat je kunt om verloedering van gebied te voorkomen)
* Nadat Medy van der Laan was vertrokken is de opzet van het nieuwe beleid wat zij voorstond geschrapt.
De wagenwerkplaats begint zo langzamerhand ook landelijke bekendheid te krijgen:
1. Zie het algemene artikel over de NS Poort in de Volkskrant van maandag 21 mei. Dit artikel gaat over het geheel van de strategie van NS Poort m.b.t. de omgeving van Stations. Ook over de wagenwerkplaats: "Overigens wordt een deel van de NS-grond bij Amersfoort ook niet rendabel gebruikt. Zo komt er een kinderopera op het terrein die niet de volle huur betaalt." Deze bewering klopt overigens niet . De gemeente stuurt aan op een constructie waarbij gemeente voor 50 jaar het erfpachtrecht heeft op de Verenwerkplaats.Zie hiervoor de bijgevoegde raadinformatiebrief 29 mei was er een cursus herontwikkeling industrieel erfgoed in Amersfoort. Deze cursus wordt georganiseerd door het Nationaal Restauratiefonds. De wagenwerkplaats stond daar ook op het programma . 31 mei was er een groot VROMcongres op de Wagenwerkplaats in de Rijtuigenhal van Herik Rail. Thema: binnenstedelijk bouwen. En alweer, is de Wagenwerkplaats onderwerp van gesprek tijdens één van de parallelsessies. Ook werd de film van 3 april gedurende de gehele dag in een aparte ruimte gedraaid. Xynixopera haalt de kranten met de opera Styx , en er zijn ook nog rondleidingen waarbij gelegenheid is om een werkbezoekje af te leggen bij Xynix,
Sylvia Kesler
Raadslid GroenLinks Amersfoort
Tel. 06- 4913 0381
AMENDEMOTIE IJzer heet smeden
|Amersfoort, 12 JUNI 2007 | | | |Raadsvoorstel Jaarrekening 2006 | | | |De raad van de gemeente Amersfoort, | |overwegende dat | |Steeds meer inwoners de plannen rond de NS Wagenwerkplaats in hun| |hart sluiten | |Om het enthousiasme vol te houden niet alleen energie van de | |gemeente nodig is, maar ook financiën | |Behoud van de Veerensmederij en het Ketelhuis aldaar afhangt van | |snelle actie op het achterstallig onderhoud | |NS Vastgoed en Provincie Utrecht enthousiast zijn geraakt om mee | |te werken | |Aanwijzing als Rijksmonument niet lang meer hoeft te duren | |De ontwikkeling van de Wagenwerkplaats bijpassende budgettering | |behoeft | | | |van mening dat | |Opknappen van de Veerensmederij als fysiek ankerpunt bij de | |Wagenwerkplaats de gewenste ontwikkelingen daar verder zal | |stimuleren | |De vestiging van Xynix Opera in de Veerensmederij een nieuwe | |impuls zal geven voor de voorlopige herontwikkeling van dit | |gebied, ook op het gebied van cultuureducatie | |Door de gemeente beschikbaar gestelde financiën andere partijen | |zal interesseren om ook te investeren | | | |draagt het college op | |met voortvarendheid te bevorderen dat | |de Verensmederij en het Ketelhuis gerestaureerd kunnen worden | |aanwijzing van Verensmederij en Ketelhuis als Rijksmonument | |definitief een feit wordt (na het positieve advies van de Raad | |voor Cultuur en van de gemeenteraad Amersfoort) | |Via een restauratieplan en een herbestemmingplan de kosten | |inzichtelijk worden (ook de subsidiabele) zodat helder wordt hoe | |de monumentale aspecten geadresseerd worden én de installaties | |die nodig zijn voor inrichting | |Alle andere geëigende partijen zich gaan inzetten om e.e.a. op | |korte termijn mogelijk te maken | | | |besluit | |toe te voegen bij beslispunt 2 van het raadsvoorstel : | |... en aanvullend een bedrag van E 1 miljoen te bestemmen voor NS| |Wagenwerkplaats voor aanwending vanaf heden | |GroenLinks | | | | |Sylvia Kesler | | | | |Annemiek de Crom | | | | |Mustafa Özcan | | | | |Sebastiaan van 't | | | | |Erve | | | |
---- --
Raadsinformatiebrief | |
|Van |:|Burgemeester en Wethouders |Reg.nr|:|2437666 | | | | |. | | | |Aan |:|gemeenteraad | |Datum |:|30 mei 2007 | |Portefeuilleh|:|Wethouder G. Eerdmans | |ouder | | |Titel
Kostenoverzicht restauratie Veerensmederij NS werkplaats
Kennisnemen van
de onderbouwing van het in de kaderbrief genoemde bedrag van E 1 mio ten behoeve van de restauratie en het geschikt maken voor o.a. Xynix opera van de Veerensmederij op het NS werkplaatsterrein.
Aanleiding
Op 23 juni 2005 hebben wij met de provincie Utrecht het Cultuur Arrangement Amersfoort 2005 - 2008 ondertekend. In dit arrangement is uitgesproken dat de komst van Xynix Opera naar Amersfoort wederzijds van harte wordt ondersteund. In oktober 2005 zijn wij met Xynix overeengekomen, dat Xynix zich in Amersfoort zal gaan vestigen voor het maken van theaterproducties. Xynix zal zijn intrek nemen in de Veerensmederij op het terrein van de voormalige NS werkplaats. Het gebouw zal daartoe worden gerestaureerd. In december 2006 is met de eigenaar van het terrein, NS-Poort, overeenstemming bereikt over de eenmalige afkoopsom voor 50 jaar erfpacht. Met de provincie zijn begin 2007 gesprekken gevoerd over een provinciale bijdrage aan de restauratie in het kader van het industrieel erfgoed uit het zgn. Parelfonds. De verwachting is dat de provincie voor 50% aan de restauratiekosten zal willen meebetalen. Ten behoeve van de subsidiegesprekken heeft het architectenbureau Han van Zwieten architecten een schetsontwerp gemaakt en kostenramingen voor de restauratie en het geschikt maken voor o.a. Xynix opgesteld. Voor de inrichting van het pand zullen andere fondsen, zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds worden benaderd. In principe maakt Xynix 3 x 8 weken per jaar gebruik van het gebouw voor het maken van producties. Daarnaast speelt Xynix ook besloten voorstellingen voor het onderwijs. Buiten de perioden dat Xynix het gebouw gebruikt, kan het worden verhuurd aan andere gegadigden als oefenruimte of voor evenementen.
Kernboodschap
Op basis van de erfpacht, kostenramingen en de verwachtingen over fondsenwerving is ingeschat dat een bedrag van E 1 mio noodzakelijk is om de restauratie mogelijk te maken. De kostenindicatie is als volgt opgebouwd (afgerond en exclusief BTW): bouwkundige kosten restauratie casco + basisvoorzieningen: E 1.250.000 kosten architect, adviseurs leges 12 %: E 150.000 kosten eenmalige afkoop erfpacht: E 280.000 totaal: E 1.680.000
incidentele bijdrage gemeente E 1.000.000
bijdrage provincie Parelfonds 50% van de restauratiekosten: E 700.000 totaal: E 1.700.000
De gemeentelijke incidentele bijdrage is niet gedekt. Wij hebben deze als claim opgenomen in de kaderbrief 2008-2011.
De exploitatielasten van het gebouw zijn voor 10 jaar tot een bedrag van E 75.000 per jaar afgedekt. De gemeentelijke bijdrage daarin is reeds in de begroting 2007 opgenomen. Hierbij is nog geen rekening gehouden met eventuele huuropbrengsten door derden.
Consequenties
Op het moment dat de gemeentelijke bijdrage voor de Veerensmederij is geoormerkt, kan de erfpachtovereenkomst met NS-Poort worden bekrachtigd en kunnen de onderhandelingen over de bijdrage van de provincie worden afgerond. Ook dan pas kunnen de gesprekken met o.a. het Prins Bernhard Cultuurfonds en sponsors worden aangaan over de bijdragen voor de inrichting van het theater. Indien de onderhandelingen tot goed resultaat hebben geleid zal u een uitgewerkt voorstel voor uitvoering van de restauratie met inbegrip van de financiële consequenties van de exploitatie ter besluitvorming worden voorgelegd.
Betrokken partijen
Gemeente, provincie Utrecht, fondsen en sponsors, Xynix, werkgroep Verkenningen Wagenwerkplaats en NS Poort
|Burgemeester en wethouders van Amersfoort, | |de secretaris, | |de burgemeester, | |Drs. P.J. Buijtels | |A. van Vliet-Kuiper |
---- --