Cap Gemini Nederland


EMBARGO TOT 13 JUNI, 06:00 UUR

PERSBERICHT

Utrecht, 13 juni 2007

Kiest Nederland voor de file?

Onderzoek Capgemini wijst op minimale benutting van vervoerscapaciteit in Nederland

De Nederlandse infrastructuur beschikt over voldoende capaciteit en potentieel, deze wordt alleen onvoldoende benut. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Mobiliteit, dat dit jaar voor de eerste keer is uitgevoerd door Capgemini Nederland B.V. in samenwerking met TNS NIPO. Op basis van het rapport pleit Capgemini voor een betere benutting van de bestaande capaciteit waardoor piekbelasting kan worden afgevlakt. Trends in Mobiliteit gaat in op de verkeersbehoefte in de komende 10 tot 20 jaar en het overheidsbeleid op dit gebied. Doel is de maatregelen en mogelijkheden die Nederland op het gebied van mobiliteit ter beschikking staan, en de effecten daarvan, vanuit een meer bedrijfskundig perspectief te beoordelen.

Een van de belangrijkste uitkomsten van Trends in Mobiliteit betreft de minimale benutting van de vervoerscapaciteit in Nederland. Op basis van de berekening van de Bruto Nationale Vervoerscapaciteit (BNV), het totaal van de vervoerscapaciteiten van de Nederlandse vervoersinfrastructuren, en de benutting daarvan blijkt dat Nederland slechts 1,2% van deze capaciteit gebruikt.

"Hoewel het BNV een theoretisch getal is, roept dit uiteraard vragen op betreffende het nut van bepaalde oplossingen die momenteel in de politiek ter discussie staan", aldus Zsolt Szabo, Vice President bij Capgemini Nederland B.V. "Het spreekt voor zich dat genoemde benutting met name plaatsvindt in de spitsuren, op het spoor en op de weg. Buiten deze uren en modaliteiten is nog voldoende capaciteit beschikbaar. We moeten ons dan ook terdege bewust zijn van de benodigde hoeveel geld en energie die moet worden gestoken in traditionele oplossingen als extra wegen. Bedrijfskundig gezien zijn hiervoor zeer hoge investeringen nodig die een laag gemiddeld rendement opleveren. Het gaat immers om een oplossing voor een probleem dat zich alleen in de piekuren voordoet."

Ook bij andere oplossingen, zoals de kilometerheffing, worden in het onderzoeksrapport kritische noten geplaatst. De vraag is immers hoe de relatie tussen financiële prikkels en gedrag is. Bovendien wijst het rapport uit dat de meeste verkeersopstoppingen worden veroorzaakt door zakelijke rijders (60 tot 70%) die de kilometerheffing niet in de eigen portemonnee voelen. Voor deze rijder is de kilometerheffing vaak een kostenpost die uiteindelijk wordt doorberekend aan de klant. Ook het promoten van het openbaar vervoer vraagt extra aandacht. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat er veel animo is voor gratis gebruik van openbaar vervoer (46% van de forensen zou in dat geval waarschijnlijk niet voor de auto kiezen), is tijdens de spits ook op het spoorwegennet nauwelijks extra capaciteit beschikbaar.

Capgemini pleit in het rapport voor meer dynamische oplossingen en meer aandacht voor het beter en/of evenwichtiger benutten van de bestaande capaciteit. "Mogelijkheden om de bestaande infrastructuur beter te benutten, vooral door deze gelijkmatiger te belasten, dienen in de politiek beter belicht te worden. Juist deze mogelijkheden bieden potentieel. Uit het onderzoek blijkt dat er veel animo bestaat voor moderne werkvormen, zoals thuis- en telewerken, en gesubsidieerd verhuizen naar plekken dichterbij het werk. Toch werkt slechts 8% van de forensen bij een bedrijf dat de mogelijkheid tot thuiswerken biedt, 7% is werkzaam bij een bedrijf dat beschikt over satellietkantoren. Circa de helft van de ondervraagde forensen geeft aan verhuizen te overwegen als dit financieel aantrekkelijk zou worden gemaakt. Over dit soort oplossingen moet serieus nagedacht worden", aldus Zsolt Szabo.

Mentaliteitsverandering en het doorbreken van traditionele patronen bij organisaties en personeel lijkt kortom een belangrijke eerste stap in de oplossing van het mobiliteitsprobleem in Nederland. Zsolt Szabo: "Door alle welvaart en individualisering kiezen we voor ritjes in slakkengang op een overvolle weg in een vrijwel lege auto. Een ritje Amsterdam-Utrecht duurt daardoor tegenwoordig bijna net zo lang als dezelfde rit met paard en wagen anno 1670. Ondertussen zijn vakgenoten in India in staat ons grote delen werk uit handen te nemen. Kunnen we het in Nederland - met alle moderne (communicatie)technologie die ons nu ter beschikking staat - dan niet zo regelen dat we minder (tegelijk) hoeven te reizen?"

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com.

EINDE PERSBERICHT