Promotie: Meer uitleg is niet altijd beter
Promotie Onderwijskunde
woensdag 13 juni, 14.00 uur
Monique Pijls liet leerlingen uit 4 havo bij het vak Wiskunde A in tweetallen onderzoeksopdrachten uitvoeren met de computer. Het doel hiervan was meer inzicht te krijgen in een onderwerp uit de kansrekening. De computersimulatie, gebaseerd op een kansspel, gaf ze de gelegenheid hun eigen wiskundige ideeën rondom dit onderwerp te ontwikkelen. Door de samenwerking met medeleerlingen konden ze hun ideeën aanscherpen. Pijls vergeleek drie versies van het lesmateriaal met elkaar op leerprocessen en leerresultaat. Daarnaast onderzocht ze twee manieren van hulp bieden door de docent. Als de leerlingen hulp vroegen, gaf de ene docent uitsluitend wiskundige hints; de andere docent hield zich afzijdig van de wiskundige inhoud, maar stimuleerde het interactieproces tussen de leerlingen. Op de natoets scoorden beide groepen gelijk. In beide groepen hadden de leerlingen er moeite mee dat ze minder uitleg van de docent kregen dan ze gewend waren. Des te opvallender was het dat de groep die wel enige wiskundige uitleg van de leraar kreeg, het niet beter deed dan de groep waarin de wiskundedocent zich afzijdig hield van de inhoud en er uitsluitend op lette dat de leerlingen met elkaar in gesprek bleven.
Mw. M.H.J. Pijls: Collaborative mathematical investigations with the computer: learning materials and teacher help. Promotor is mw. prof. dr. B.H.A.M. van Hout-Wolters.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam