Seminar seniorenvoeding: wie vult de schijf van vijftigplus
Innovatie en marketing van voedsel voor de nieuwe generatie senioren
VENLO, 20070611 -- De vergrijzing van Nederland is een gat in de markt. Met dat als uitgangspunt organiseert het Innovatiecentrum Gezonde Voeding (ICGV) op 13 juni 2007 in Venlo het eerste seminar Seniorenvoeding. Het thema van de dag is 'wie vult de schijf van vijftigplus?'. Prominente sprekers geven een duidelijk beeld van de kansen voor ondernemers in de voedingssector en prikkelen tot innovatieve ideeën. Een ontmoetingsmarkt geeft ruime gelegenheid om nieuwe contacten te leggen met bedrijven en onderzoekers.
De komende dertig jaar groeit het aantal vijftigplussers in Nederland met 45%, naar 7,1 miljoen. Daarbij zullen zij bijna twee keer zoveel vermogen hebben als het gemiddelde Nederlandse huishouden (bron: Agewise). Een nieuwe markt met kansen voor innovatieve ondernemers.
In Amerika en Japan richten voedingsproducenten zich al langer specifiek op senioren. Nederland loopt nog wat achter, maar hier en daar liggen in de supermarkt al producten speciaal voor oudere consumenten. Recent onderzoek toont aan dat medicijngebruik bij senioren afneemt als ze beter eten. Verder willen vijftigplussers natuurlijk in gezondheid van hun aankomende pensioen genieten. Kortom, in een vergrijzende samenleving is er vraag naar goede voeding voor ouderen.
Daarom organiseert het Innovatiecentrum Gezonde Voeding (ICGV) het seminar 'Seniorenvoeding: wie vult de schijf van vijftigplus?'. De dag is bedoeld voor MKB'ers in de voedingssector, voedingsdeskundigen en diëtisten. Centrale vragen zijn: hoe ziet de vijftigplusmarkt eruit?; wat zijn de behoeften van de oudere consument en wat vindt hij belangrijk? Marktonderzoekers, seniorenorganisaties, voedingsdeskundigen en voedingsproducenten zullen elk hun visie geven op deze nieuwe interessante markt.
Het dagprogramma bestaat uit drie onderdelen:
1. De seniorenmarkt in beeld
2. Praktische toepassingen van onderzoek en knowledge
3.Inspirerende voortrekkers uit het bedrijfsleven
Een greep uit de deskundige sprekers die het ICGV heeft uitgenodigd:
ACNielsen-directeur Rob Mienis schetst een beeld van de laatste ontwikkelingen op de Nederlandse consumentenmarkt en de manier waarop de detailhandel inspeelt op de vergrijzende bevolking. ACNielsen is in Nederland bekend van marktanalyses voor onder andere Albert Heijn.
De nieuwe generatie senioren stelt andere eisen dan vroeger. Over de nieuwe behoeften van de doelgroep spreekt Edgar Keehnen van Agewise, een kennis- en adviescentrum voor marktonderzoek en communicatie gericht op de vijftigplusmarkt.
Bezoekers van het seminar krijgen 's middags ervaringen uit de detailhandel en Foodservices markt. Voor de detailhandel staat Yakult op het programma, die de oudere doelgroep een duidelijke plaats in hun marketingplan en presenteren mogelijkheden tot innovatie voor de detailhandel. Ook in de Food services zijn er nieuwe trends. Innoveren binnen een bestaande markt kan bijvoorbeeld met 'bekende' producten. Oerlemans Foods heeft een nieuwe reeks diepvriesproducten voor grootverbruikers ontwikkeld. Marketing-manager Sjanny van Beekveld geeft een kijk in de keuken van Oerlemans met haar presentatie over 'vergeten groentes: nieuwe maaltijdopties voor instellingen en ziekenhuizen.'
voor meer informatie en aanmelding kunt u terecht op www.icgv.nl