Persbericht
'VERBORGEN' INNOVATIE: WETENSCHAPPERS VAN XEROX ONTWIKKELEN FLUORESCEREND SCHRIFT OM VERVALSING TEGEN TE GAAN
Breukelen, 13 juni 2007 - Oplettende winkeliers weten dat authentieke eurobiljetten in grotere coupures dan ¤ 5 een ingebouwd draadje bevatten dat opgloeit wanneer ze het biljet onder een ultravioletlamp houden. Biljetten zonder de (veiligheids)draad kunnen worden geïdentificeerd - en geweigerd - als vals geld. Wetenschappers bij Xerox hebben een nieuwe technologie ontwikkeld die het met standaard Xerox printtechnologie gemakkelijker maakt dezelfde mate van beveiliging toe te voegen aan allerlei documenten, van een persoonlijke cheque tot een geboorteakte. En dat met dezelfde printers die in de meeste drukkerijen en print shops zijn te vinden.
De innovatieve beveiligde afdrukmethode maakt gebruik van een unieke rastertechnologie in combinatie met toners - de 'droge inkt' van xerografische printers - om het beveiligde drukwerk teproduceren. Afdrukken van een vierkleuren-printer brengen de fluorescerende eigenschappen in wit papier selectief aan het licht. Dit maakt het mogelijk persoonlijke opdrukken, verborgen beveiligingskenmerken of codes vast te leggen, die alleen onder ultraviolet licht zichtbaar zijn.
"Wat mensen verbaast bij deze nieuwe technologie is, dat we fluorescerend schrift kunnen creëren op een digitale printer zonder fluorescerende inkt of andere speciale materialen te gebruiken", aldus Reiner Eschbach, senior onderzoeker van de Xerox Innovation Group, en met de voornaamste kleurwetenschapper Raja Bala mede-uitvinder van het gepatenteerde procédé. "Dit betekent dat een digitale vierkleuren-printer alles kan afdrukken wat de printer gewoonlijk afdrukt en een document tegelijkertijd een individueel karakter kan geven met een fluorescerend kenmerk."
De nieuwe gepatenteerde technologie behoort tot de portefeuille van technieken die Xerox ontwikkelt om beveiliging in documenten op een makkelijke manier in te bouwen. Dit gebeurt op basis van de mogelijkheid van een digitale printer om elk element op de pagina - regels, tekst, afbeeldingen - uniek te maken. Fluorescerend afdrukken is een van de vele speciale afbeeldingstechnologieën die wetenschappers van Xerox hebben ontwikkeld om het een argwanende ontvanger gemakkelijker te maken echte cheques, certificaten, diploma's, toegangskaarten, kortingsbonnen, waardebonnen of andere documenten te onderscheiden van valse.
De nieuwe speciale technologie maakt deel uit van de Xerox FreeFlow®Variable Information Suite 5.0 software die Xerox levert aan drukkerijen en grote ondernemingen, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, die gepersonaliseerde documenten vervaardigen.
De Xerox-technologie komt voort uit een 'Eureka-moment'. De groep van Eschbach was betrokken bij het ontwikkelen van andere speciale afbeeldingstechnologieën van Xerox - zoals GlossMark® imaging dat gebruikmaakt van de specifieke glans in toner om een hologramachtige afbeelding af te drukken - en hij vroeg zich af of er een manier was om fluorescerende kenmerken te maken met conventionele toner.
Ze realiseerden zich dat papierfabrikanten fluorescerende glansmiddelen aan papier toevoegen om het 'wit' te laten lijken. Eschbach en Bala ontdekten bepaalde combinaties van toner die het mogelijk maakten de fluorescentie van het papier selectief te laten doorschijnen onder ultraviolet licht. Op grond van dit inzicht heeft Xerox een techniek ontwikkeld die van dit contrast gebruik maakt om fluorescerende letters en cijfers 'te schrijven'. Omdat de fluorescerende kenmerken zonder fluorescerende inkt gemaakt kunnen worden, zijn er geen bijkomende kosten voor speciale inktsoorten of voor extra stappen tijdens het afdrukken. Gebruikers kunnen het beveiligingskenmerk als een normaal onderdeel van hun afdrukproces vastleggen.
Deze fluorescerende schrijftechniek is beschikbaar op alle kleuren-productieprinters van Xerox.
Xerox innovatie in bedrijf
Xerox verricht onderzoek naar kleurwetenschap, automatisering, digitaal afdrukken, werkmethoden, elektromechanische systemen, nieuwe materialen en andere disciplines die verbandhouden met de expertise van Xerox op het gebied van afdrukken en documentbeheer. De onderneming bouwt haar vindingen consequent in bedrijfsactiviteiten in door ze op te nemen inproducten en oplossingen van Xerox, ze te gebruiken als uitgangspunt voor nieuwe activiteiten of door ze aan anderen in licentie te geven of te verkopen. Voor meer informatie, ga naarwww.xerox.com/innovation.
--- einde persbericht --
Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbodis met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering,systeemontwikkeling, content management en document outsourcing.
Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en eengeavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com.
Xerox® is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen. Prijzen,kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.
---
Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255 255 of kijk op www.xerox.nl.
Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 - 255 770, email: patty.dejong@xerox.com
VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email: hav@verkroostpr.nl