Javaveer wordt opgeheven
13 juni 2007
-
Laurien van Velzen
Het college van B&W heeft besloten het Javaveer tussen Amsterdam CS en
het Java-eiland per 1 september 2007 op te heffen. Het veer wordt te
weinig gebruikt, per vaart maken gemiddeld 3 à 4 reizigers gebruik van
het veer. Daarnaast zijn er nu goede alternatieven voor het veer. Het
Java-eiland is goed bereikbaar met de bus en de tram, en via de Jan
Schaeferbrug. De raadscommissie bespreekt de opheffing van het
Javaveer op 27 juni.
Aantal reizigers
Vanaf 1997 vaart het Javaveer dagelijks tussen Amsterdam CS en het
Java-eiland. Op werkdagen in de ochtend- en avondspits doet het veer
ook twee industrieterreinen in Amsterdam-Noord (Zamenhofstraat en
Boorstraat) aan. Eerst was dit vervoer gratis omdat het Java-eiland
slecht bereikbaar was. In de besluitvorming rond de ingebruikneming
van het veer was ook expliciet opgenomen dat het veer weer zou worden
opgeheven op het moment dat de Jan Schaeferbrug zou worden opgeleverd.
Sinds 2005 betalen mensen EUR 1,00 voor een tochtje met het Javaveer.
Jaarlijks legt de gemeente er EUR 250.000 bij (EUR 2,35 per reiziger).
Sinds 2004 is het aantal reizigers van het veer verminderd. Maakten in
2004 nog 190.000 reizigers gebruik van het Javaveer, in 2005 en 2006
waren dat er respectievelijk 108.000 en 107.000. In de eerste vier
maanden van 2007 maakten 32.000 reizigers gebruik van het veer.
Alternatieven
Het Java-eiland is goed voor fietsers ontsloten door middel van de Jan
Schaeferbrug en de Verbindingsdam. Ook de OV-ontsluiting met buslijn
42 en tramlijn 10 is op een goed niveau. De meerwaarde van het veer is
dus beperkt. De verwachting is dat de huidige gebruikers van het veer
gebruik zullen maken van de fiets of het reguliere openbaar vervoer.
De verwachting is niet dat zal worden overgestapt op de auto.
Gemeente Amsterdam