Gemeente Amsterdam



Javaveer wordt opgeheven

13 juni 2007
-
Laurien van Velzen

Het college van B&W heeft besloten het Javaveer tussen Amsterdam CS en het Java-eiland per 1 september 2007 op te heffen. Het veer wordt te weinig gebruikt, per vaart maken gemiddeld 3 à 4 reizigers gebruik van het veer. Daarnaast zijn er nu goede alternatieven voor het veer. Het Java-eiland is goed bereikbaar met de bus en de tram, en via de Jan Schaeferbrug. De raadscommissie bespreekt de opheffing van het Javaveer op 27 juni.

Aantal reizigers
Vanaf 1997 vaart het Javaveer dagelijks tussen Amsterdam CS en het Java-eiland. Op werkdagen in de ochtend- en avondspits doet het veer ook twee industrieterreinen in Amsterdam-Noord (Zamenhofstraat en Boorstraat) aan. Eerst was dit vervoer gratis omdat het Java-eiland slecht bereikbaar was. In de besluitvorming rond de ingebruikneming van het veer was ook expliciet opgenomen dat het veer weer zou worden opgeheven op het moment dat de Jan Schaeferbrug zou worden opgeleverd.

Sinds 2005 betalen mensen EUR 1,00 voor een tochtje met het Javaveer. Jaarlijks legt de gemeente er EUR 250.000 bij (EUR 2,35 per reiziger). Sinds 2004 is het aantal reizigers van het veer verminderd. Maakten in 2004 nog 190.000 reizigers gebruik van het Javaveer, in 2005 en 2006 waren dat er respectievelijk 108.000 en 107.000. In de eerste vier maanden van 2007 maakten 32.000 reizigers gebruik van het veer.

Alternatieven
Het Java-eiland is goed voor fietsers ontsloten door middel van de Jan Schaeferbrug en de Verbindingsdam. Ook de OV-ontsluiting met buslijn 42 en tramlijn 10 is op een goed niveau. De meerwaarde van het veer is dus beperkt. De verwachting is dat de huidige gebruikers van het veer gebruik zullen maken van de fiets of het reguliere openbaar vervoer. De verwachting is niet dat zal worden overgestapt op de auto.