NMBS-Groep opent nieuwe stopplaats Evergem
13/06/2007
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, de
operator NMBS en NMBS-Holding hebben vandaag de nieuwe stopplaats in
Evergem officieel geopend. Deze stopplaats op de spoorlijn Gent Eeklo
werd in 1958 gesloten. Met deze heropening bijna 50 jaar later wordt
het centrum van Evergem voortaan weer op een snelle manier per spoor
met Gent en Eeklo verbonden. De NMBS-Groep wil zo haar klanten in
Evergem en omgeving een kwalitatieve dienstverlening aanbieden.
Trein stopt opnieuw in Evergem
Sinds zondag 10 juni stoppen er na 49 jaar opnieuw treinen in Evergem.
Dit zal het openbaar vervoersaanbod in de gemeente aanzienlijk
verbeteren. Het centrum van Evergem wordt voortaan op een snelle en
filevrije manier per spoor met Gent en Eeklo verbonden. Vanuit de
stations Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters zijn er goede
aansluitingen naar onder andere Antwerpen en Brussel.
De stopplaats Evergem op de spoorlijn Gent Eeklo (lijn 58) werd in
1958 gesloten. Het stationsgebouw werd afgebroken om het graven van de
Ringvaart, die het overstromingsgevaar in en rond Gent moest opvangen,
mogelijk te maken. De NMBS heeft een haalbaarheidsstudie uitgevoerd om
te kijken of er voldoende potentieel was om de stopplaats te
heropenen. Op 5 december 2005 gaf het directiecomité van de NMBS groen
licht. De nieuwe stopplaats komt op dezelfde plaats van het afgebroken
stationsgebouw aan het Stationsplein.
Nieuw toegankelijk perron met helling
Infrabel, de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder, bouwde vervolgens
in Evergem een nieuw hoog perron van 180 meter lengte met een
comfortabele toegangstrap (investering van 250.000 euro) en een
helling voor minder mobiele personen en kinderwagens (investering van
150.000 euro). De gemeente Evergem betaalt de helft van de helling.
De nieuwe stopplaats is uitgerust met twee schuilhuisjes, een zitbank
met drie zitjes, vuilnisbakken, geluidsinstallatie, verlichting en
bewegwijzering. Deze investering in het perron en de helling past in
de strategie van Infrabel voor een permanent streven naar een beter en
comfortabeler onthaal van de reizigersinfrastructuur.
Klantgericht parkeerbeleid
NMBS-Holding bouwde een nieuwe overdekte stalling met vlinderdak voor
42 fietsen (investering van 69.000 euro). De nieuwe fietsenstalling
past perfect in de omgeving. Een overkapping zorgt voor de nodige
beschutting, de open constructie maakt sociale controle mogelijk. De
nieuwe rekken bieden voldoende ruimte en een maximale bescherming
tegen beschadiging en vandalisme.
NMBS-Holding investeert in veilige, comfortabele fietsenstallingen en
in voldoende, goed gelegen parkeerplaatsen voor autos. Op de parking
in Evergem is plaats voor dertig autos. Parkeren bij de stopplaats
Evergem is net zoals bij de andere stations en stopplaatsen op de
spoorlijn 58 Gent-Eeklo gratis, zowel voor autos als voor fietsen.
Stations en stopplaatsen moeten goed bereikbaar zijn voor alle voor-
en natransportmiddelen. In stationsomgevingen moet probleemloos kunnen
worden overgestapt tussen de verschillende vervoersmiddelen.
Treinaanbod voor de reizigers
Op weekdagen rijdt er tussen Gent en Eeklo elk uur een trein en in het
weekend om de 2 uur. s Morgens en s avonds is er één extra
piekuurtrein. In de week vertrekt de eerste trein naar Gent-Dampoort /
Gent-Sint-Pieters om 5.22u, de laatste om 21.19u. Om 6.41 u vertrekt
de eerste trein naar Eeklo en de laatste om 21.41u. De reistijd naar
Gent bedraagt 21 minuten, naar Eeklo 14 minuten.
De NMBS rekent op ongeveer 400 instappende reizigers op een weekdag.
Treinbiljetten kunnen worden gekocht in de krantenwinkel Evergreen in
het centrum van Evergem of in de trein bij de treinbegeleider. U vindt
meer gedetailleerde info over de dienstregeling van de treinen op de
spoorlijn Gent-Sint-Pieters Evergem Eeklo in de nieuwe
reizigersfolder.
Investering van 500.000 euro
De totale investering van de NMBS-Groep in de heropening van de
stopplaats Evergem bedraagt 500.000 euro. Deze investering kadert in
de strategie van de NMBS-Groep, namelijk een permanent streven om de
behoeften van haar klanten op vlak van mobiliteit en comfort verder te
verbeteren.
Snelheidsverhoging op spoorlijn Gent Eeklo
Infrabel werkt op de spoorlijn 58 aan de aanpassing van de
seininrichting en de afschaffing van overwegen zodat vanaf eind dit
jaar de treinen tussen Eeklo en Wondelgem 120 in plaats van 90 km/u
zullen kunnen rijden. Het baanvak Eeklo Wondelgem telde 31 overwegen,
12 zijn al opgeheven. Dit jaar verdwijnen er nog 4. Het afschaffen van
overwegen past in de strategie van Infrabel voor een continue
verhoging van de veiligheid aan haar overwegen en op het spoorwegnet.
Bovendien zorgt dit ook voor een vlottere doorstroming en een
verbeterde regelmaat van het treinverkeer.
In het voorjaar van 2008 vervangt Infrabel de Wiedauwkaaibrug over het
kanaal Gent-Terneuzen door een nieuwe brug. De lijn wordt dan tussen
Wondelgem en Gent-Dampoort van 40 op 80 km/u gebracht.
NMBS