Ingezonden persbericht


Woensdag 13 juni 2007

Lange termijn strategie Visie 2015

Friesland Foods herstructureert dagverse zuivelactiviteiten

Royal Friesland Foods is voornemens haar dagverse zuivelactiviteiten te concentreren in Nijkerk en per 1 november 2007 onder te brengen in de nieuwe werkmaatschappij Friesland Foods Fresh. Als gevolg hiervan wordt de productie in Groningen beëindigd en medio 2008 overgeplaatst naar Nijkerk. In Nijkerk wordt 5 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van de productiecapaciteit en het distributiecentrum. De commerciële en ondersteunende activiteiten worden rond 1 november 2007 vanuit Ede verplaatst naar Nijkerk.

De voorgenomen organisatiewijziging is een gevolg van de lange termijn strategie Visie 2015. Met name in het dagverse zuivelsegment staan de opbrengstprijzen sterk onder druk en zijn de activiteiten de laatste jaren verliesgevend. Opbrengstverhoging en kostenverlaging zijn dan ook noodzakelijk om de activiteiten weer op een acceptabel niveau te brengen. Kostenbeheersing wordt mede gerealiseerd door de dagverse zuivelproductie op de locatie in Nijkerk te concentreren, de operationele efficiëntie te verhogen en de overheadkosten te verlagen. De ambitie is en blijft om een aantrekkelijke aanbieder te zijn van hoogwaardige dagverse zuivelproducten onder het merk Friesche Vlag en de huismerken van klanten.

Friesland Foods Fresh
Door het verplaatsen van de productie van Groningen naar Nijkerk komen de 70 arbeidsplaatsen in Groningen te vervallen. De locatie in Groningen zal medio 2008 worden gesloten. Op de betrokken medewerkers is het Sociaal Plan van Friesland Foods van toepassing.

In Nijkerk ontstaat in de productie nieuwe werkgelegenheid voor circa 30 personen. Op dit moment werken er al 325 personen in Nijkerk. Circa 40 medewerkers gaan over van de Friesland Foods Western Europe kantoorlocatie in Ede naar Nijkerk. Het betreft commerciële en ondersteunende activiteiten. De productie van biologische zuivel blijft overigens plaatsvinden in de productielocatie in Drachten.

Friesland Foods Western Europe
Friesland Foods Western Europe gaat zich richten op de verkoop, marketing en productie van langhoudbare zuivel en vruchtendranken. Voor wat betreft de langhoudbare zuivelactiviteiten (onder andere Chocomel, Fristi, Friesche Vlag koffieverrijkers, Friso Kindervoeding) en de vruchtensappen (onder andere Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss) blijft het streven gericht op winstgevende groei. De commerciële en ondersteunende activiteiten blijven plaatsvinden vanuit Ede.

Aan de Centrale Ondernemingsraad van Friesland Foods is over de voorgenomen plannen advies gevraagd.

Visie 2015
Met Visie 2015 bereidt Friesland Foods zich voor op de veranderingen vanuit het EU- zuivelbeleid en de consequenties van een mogelijk WTO-akkoord. Die veranderingen zijn van wezenlijke invloed op de omstandigheden waarbinnen de onderneming én de coöperatie opereren. De belangrijkste gevolgen voor de EU-landen zijn: afschaffing van exportsteun, vermindering van de interne steun en vermindering van de invoerbescherming.

Friesland Foods verwacht dat de vraag naar zuivelproducten in de wereld harder stijgt dan het aanbod. Door de grote spreiding van activiteiten over verschillende productcategorieën en landen, en door de goede marktposities in landen met een sterke economische groei in Azië, het Midden-Oosten en Afrika, beschikt Friesland Foods over een goede uitgangspositie voor verdere groei en winstverbetering op de middellange en lange termijn.

In de periode tussen nu en 2015 wordt de melkquotering afgebouwd. Het melkquotum zal uiterlijk in 2015 zijn verdwenen. Friesland Foods houdt, na afschaffing van de melkquotering, rekening met een toename van de hoeveelheid ledenmelk met zo'n 20 à 30 procent. Deze melk zal ook meer en meer worden ingezet om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar melk in de buitenlandse vestigingen. Friesland Foods beschikt in het algemeen over efficiënte productielocaties. Tevens heeft Friesland Foods een sterke financiële positie waardoor het concern de groei zelf kan financieren. In de overgangsfase naar de volledig vrije productie van melk, is het van belang om de productiecapaciteit van de productielocaties tijdig en goed af te stemmen op de door de leden geleverde hoeveelheid melk. Hiervoor is een beheerste groei van de hoeveelheid ledenmelk noodzakelijk.

Strategie gebaseerd op drie pijlers:

· Uitbreiding en verdediging van kernactiviteiten kaas, langhoudbare en dagverse zuivel

· Uitbouw van activiteiten in groeimarkten

· Uitbouw wereldwijde ingrediëntenactiviteiten

Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten, vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. Wereldwijd telt Friesland Foods 15.300 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet 4,7 miljard euro. De onderneming heeft een coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.

---