Antwoorden op vragen over teruggave van teveel betaalde inkomensafhankelijke bijdrage
(beiden VVD) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de
staatssecretaris van Financiën over teruggave van teveel betaalde
inkomensafhankelijke bijdrage. (Ingezonden 21 mei 2007)
1. Is het waar dat de groep gepensioneerden die niet in aanmerking komen voor de
voorlopige teruggavenregeling de teveel betaalde inkomensafhankelijke premie nog steeds
niet teruggestort hebben gekregen door de Belastingdienst? Zo ja, om hoeveel gedupeerden
gaat het? Welk bedrag is hiermee in totaal gemoeid?
Het is inderdaad waar dat de door de leden van de VVD-fractie genoemde groep nog geen
terugbetaling van de over 2006 te veel betaalde inkomensafhankelijke bijdrage ZVW heeft
ontvangen. Het gaat hier om 65-plussers die naast hun AOW en eventuele pensioenuitkering
ook nog inkomen uit arbeid hebben. Alleen personen ouder dan 65 jaar konden in 2006 een
voorschot krijgen, mits zij alleen AOW- en pensioenuitkeringen ontvingen.
Zo'n 15% van de ouderen waarbij teveel is ingehouden heeft geen voorschot gekregen. Het
gaat hier om zo'n 30.000 ouderen. Het totale belang voor deze groep bedraagt voor 2006 ca.
12 miljoen euro.
2. Is de staatssecretaris bekend met antwoorden op eerdere schriftelijke vragen over dit
onderwerp d.d. 28 december 2005?1 Waarom duurt het nog steeds zo lang voordat deze
groep de teveel betaalde inkomensafhankelijke premie teruggestort krijgt?
De bedoeling was dat iedereen die te maken heeft met over 2006 te veel betaalde
inkomensafhankelijke bijdrage ZVW in het voorjaar 2007 een afrekening zou ontvangen. De
stagnatie van de keten loonaangifte polisadministratie heeft evenwel ook gevolgen voor de
Belastingdienst als afnemer van de fiscale gegevens uit de polisadministratie. Deze
gegevens heeft de Belastingdienst namelijk nodig voor de afrekening van door de verzekerde
teveel betaalde dan wel door de werkgever te veel ingehouden en afgedragen
inkomensafhankeljke bijdrage ZVW. Zoals ik heb aangegeven in het VAO op 12 juni 2007 in
uw Kamer, ben ik druk doende de mogelijke alternatieven in kaart te brengen.
1 Aanhangsel Handelingen nr. 781, vergaderjaar 2005-2006.
3. Deelt u de mening dat voorkomen moet worden dat er teveel inkomensafhankelijke
zorgpremie wordt ingehouden? Zo ja, wat doet u hieraan en op welke termijn? Zo neen,
waarom niet?
Met de VVD-fractieleden ben ik van mening dat het wenselijk is te voorkomen dat er teveel
inkomensafhankelijke bijdrage ZVW wordt ingehouden. Op dit moment wordt gewerkt met
een teruggave na afloop van het jaar van de teveel betaalde c.q. door de werkgever te veel
ingehouden en afgedragen inkomensafhankelijk bijdrage ZVW. Alleen ouderen met AOW en
een pensioenuitkering die te veel inkomensafhankelijke bijdrage ZVW betalen, ontvangen
een voorschot. Deze groep heeft medio april het voorschot voor 2007 ontvangen.
De wijze waarop het afrekenings- c.q. teruggaafproces is ingericht betreft een tijdelijke
situatie. Momenteel wordt onderzocht hoe het structurele proces kan worden vormgegeven.
Voorop staat dat het in te richten proces zowel voor ouderen, werknemers en hun
werkgevers als de Belastingdienst in de praktijk robuust, efficiënt en eenvoudig moet zijn. De
Kamer zal vóór Prinsjesdag worden geïnformeerd over de inrichting en de datum van
inwerkingtreding van het structurele proces.
4. Vergoedt de Belastingdienst over de wachttijd van de gedupeerden, alvorens zij geld
terugkrijgen, heffingsrente? Zo ja, hoe hoog is de heffingsrente? Zo neen, waarom niet?
Aan betrokken 65-plussers van wie teveel inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is ingehouden
en die geen voorschot in 2006 hebben ontvangen, wordt de heffingsrente vergoed
overeenkomstig de regels voor de loonbelasting. Dit houdt in dat over de periode vanaf
1 januari 2007 heffingsrente wordt vergoed over het teruggaafbedrag.
5. Hoe verhouden de verschillende posities en de daarbij behorende taken, namelijk die van
`betalen' en die van `terugvorderen', van de Belastingdienst zich tot elkaar? Is de
Belastingdienst sneller in het geval van terugvorderen van geld van burgers dan in het geval
van het uitbetalen van geld? Zo ja, op welke manier worden deze taken met elkaar in
evenwicht gebracht? Zo neen, waar blijkt dat uit?
De Belastingdienst maakt geen onderscheid tussen de processen van naheffen en
teruggave. Taken worden uitgevoerd zodra de benodigde actuele gegevens beschikbaar zijn.
6. Deelt de staatssecretaris de mening dat er op korte termijn een oplossing moet worden
gevonden voor dit probleem? Zo ja, op welke termijn en op welke wijze komt u met een
oplossing voor deze gedupeerden? Zo neen, waarom niet?
Met de leden van de VVD-fractie ben ik het eens dat er op korte termijn een oplossing moet
komen, maar ik zie op dit moment geen andere mogelijkheden dan het voortzetten van het
voorziene proces voor de teruggaaf c.q. afrekening. Het is naar mijn mening niet verantwoord
dit proces te overhaasten en over te gaan tot terugbetaling zolang de gegevens waarop de
terugbetaling wordt gebaseerd, kwantitatief en kwalitatief onvoldoende zijn. Er moet zoveel
mogelijk worden voorkomen dat er onjuiste teruggaven worden gedaan waardoor er een
stroom bezwaarschriften ontstaat. Betrokkenen zouden dan verder van huis zijn.
Overigens betreft het hier een tijdelijke situatie. Momenteel wordt onderzocht hoe het
terugaafproces structureel (beter) kan worden ingericht. Zie verder bij vraag 3. Daarbij wordt
ook aandacht besteed aan deze groep. Voorop staat dat het in te richten proces zowel voor
belastingplichtigen, hun werkgevers als de Belastingdienst in de praktijk robuust, efficiënt en
eenvoudig moet zijn.
---- --
Ministerie van Financiën