abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
13 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/U.07.01147 2060715840
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van de leden Mastwijk en Koopmans
(beiden CDA) over uitval van treinen door een machinistentekort bij de NS (ingezonden
23 mei 2007)
1. Kent u het bericht `Uitval treinen door machinistentekort'? (Stond op www.ns.nl bij
`storingen', maar dat bericht is later weggehaald.)
1. Ik heb het bedoelde bericht niet op de website van NS gezien, maar ik heb navraag
gedaan bij NS en begrepen dat er inderdaad een bericht met deze titel op de website
heeft gestaan.
Het bericht betrof de uitval van treinen op traject Amersfoort-Ede-Wageningen
(Valleilijn), kennelijk door personeeltekort. Zoals bekend voert Connexxion daar de
treindienst uit krachtens een regionale concessie van de provincie Gelderland. Het
bericht stond op de NS-site, omdat NS aan de reizigers actuele reisinformatie verstrekt
over alle treinverkeer in Nederland.
2. Is het waar dat sprake is van een ernstig tekort aan geschoolde machinisten bij de NS
en de regionale vervoerbedrijven die ook spoorvervoer verrichten? Zo ja, kunt u
aangeven wat hiervan de mogelijke gevolgen zijn voor de veiligheid op het spoor, de
nagestreefde punctualiteit en de realisatie van de groeiambitie van 5%? Deelt u de
angst dat door deze ontwikkelingen de groei van het aandeel spoor binnen de totale
vervoersketen zal afnemen met mogelijkerwijs grote gevolgen voor de verder
toenemende congestie op de weg?
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 6591
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/SPO/U.07.01147
2. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor het hoofdrailnet heb ik bij NS navraag gedaan
naar een eventueel tekort aan machinisten. NS meldt mij het volgende.
Vanwege het toegenomen aantal treinen en de - normale - uitstroom van personeel
zijn er nieuwe machinisten nodig. Sinds december 2006 werft NS (aspirant-)
machinisten. De werving loopt goed: er is veel belangstelling, ook van al bevoegde
machinisten van andere railvervoerders.
De huidige onderbezetting aan machinisten is niet van dien aard dat de veiligheid op
het spoor in gevaar komt. Voor de spoorsector staat deze veiligheid voorop. Aspirant-
machinisten worden altijd volledig opgeleid voordat ze zelfstandig mogen rijden; er
gaan nooit onvoldoende opgeleide machinisten de trein op. NS heeft een Basis
Machinisten Leerweg en die voldoet ruimschoots aan de eisen die de Spoorwegwet
stelt.
Aldus de toelichting van NS. Ook voor mij staat de veiligheid op het spoor uiteraard
voorop. Daarom zie ik er op toe dat de eisen die zijn opgenomen in het Besluit
Spoorwegpersoneel en in de Regeling Spoorwegpersoneel worden nageleefd.
Zoals bekend ligt de verantwoordelijkheid voor het regionale spoorvervoer bij de
decentrale overheden. Zij zijn zich ongetwijfeld bewust van de gevolgen die een
eventueel tekort aan machinisten zou kunnen hebben voor de veiligheid en voor de
kwaliteit van de dienstverlening aan de reizigers. Ik heb van de decentrale overheden
geen signalen ontvangen dat ze op dit gebied problemen zouden ervaren. Toch zal ik
deze belangrijke kwestie nog eens nadrukkelijk bij hen onder de aandacht brengen
door een afschrift van deze brief te versturen aan het IPO.
Op basis van de vervoerconcessie stuur ik NS aan op prestaties, onder andere die op
het gebied van punctualiteit en groei. Ik zal NS houden aan de vastgelegde prestaties.
De daarvoor benodigde maatregelen zijn een zaak van NS. NS moet de afgesproken
prestaties halen en als ze daarbij op een personeelsprobleem stuiten, moeten ze dat
oplossen. Ik zie dus vooralsnog geen reden om aan te nemen dat de nagestreefde
punctualiteit en/of de groeiambitie van 5% niet gerealiseerd zou kunnen worden.
3. Bent u bereid om op korte termijn met de betrokken instanties te overleggen over
mogelijke oplossingen en van de uitkomsten de Kamer op de hoogte te stellen?
3. Gelet op het antwoord op vraag 2 zie ik geen aanleiding met de betrokken instanties
te overleggen over mogelijke oplossingen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
---
DGP/SPO/U.07.01147
Camiel Eurlings
3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat