Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 13 juni 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/SPO/U.07.01147 2060715840 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van de leden Mastwijk en Koopmans (beiden CDA) over uitval van treinen door een machinistentekort bij de NS (ingezonden 23 mei 2007)


1. Kent u het bericht `Uitval treinen door machinistentekort'? (Stond op www.ns.nl bij `storingen', maar dat bericht is later weggehaald.)


1. Ik heb het bedoelde bericht niet op de website van NS gezien, maar ik heb navraag gedaan bij NS en begrepen dat er inderdaad een bericht met deze titel op de website heeft gestaan.
Het bericht betrof de uitval van treinen op traject Amersfoort-Ede-Wageningen (Valleilijn), kennelijk door personeeltekort. Zoals bekend voert Connexxion daar de treindienst uit krachtens een regionale concessie van de provincie Gelderland. Het bericht stond op de NS-site, omdat NS aan de reizigers actuele reisinformatie verstrekt over alle treinverkeer in Nederland.


2. Is het waar dat sprake is van een ernstig tekort aan geschoolde machinisten bij de NS en de regionale vervoerbedrijven die ook spoorvervoer verrichten? Zo ja, kunt u aangeven wat hiervan de mogelijke gevolgen zijn voor de veiligheid op het spoor, de nagestreefde punctualiteit en de realisatie van de groeiambitie van 5%? Deelt u de angst dat door deze ontwikkelingen de groei van het aandeel spoor binnen de totale vervoersketen zal afnemen met mogelijkerwijs grote gevolgen voor de verder toenemende congestie op de weg?
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 6591

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGP/SPO/U.07.01147


2. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor het hoofdrailnet heb ik bij NS navraag gedaan naar een eventueel tekort aan machinisten. NS meldt mij het volgende. Vanwege het toegenomen aantal treinen en de - normale - uitstroom van personeel zijn er nieuwe machinisten nodig. Sinds december 2006 werft NS (aspirant-) machinisten. De werving loopt goed: er is veel belangstelling, ook van al bevoegde machinisten van andere railvervoerders.
De huidige onderbezetting aan machinisten is niet van dien aard dat de veiligheid op het spoor in gevaar komt. Voor de spoorsector staat deze veiligheid voorop. Aspirant- machinisten worden altijd volledig opgeleid voordat ze zelfstandig mogen rijden; er gaan nooit onvoldoende opgeleide machinisten de trein op. NS heeft een Basis Machinisten Leerweg en die voldoet ruimschoots aan de eisen die de Spoorwegwet stelt.
Aldus de toelichting van NS. Ook voor mij staat de veiligheid op het spoor uiteraard voorop. Daarom zie ik er op toe dat de eisen die zijn opgenomen in het Besluit Spoorwegpersoneel en in de Regeling Spoorwegpersoneel worden nageleefd.

Zoals bekend ligt de verantwoordelijkheid voor het regionale spoorvervoer bij de decentrale overheden. Zij zijn zich ongetwijfeld bewust van de gevolgen die een eventueel tekort aan machinisten zou kunnen hebben voor de veiligheid en voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de reizigers. Ik heb van de decentrale overheden geen signalen ontvangen dat ze op dit gebied problemen zouden ervaren. Toch zal ik deze belangrijke kwestie nog eens nadrukkelijk bij hen onder de aandacht brengen door een afschrift van deze brief te versturen aan het IPO.

Op basis van de vervoerconcessie stuur ik NS aan op prestaties, onder andere die op het gebied van punctualiteit en groei. Ik zal NS houden aan de vastgelegde prestaties. De daarvoor benodigde maatregelen zijn een zaak van NS. NS moet de afgesproken prestaties halen en als ze daarbij op een personeelsprobleem stuiten, moeten ze dat oplossen. Ik zie dus vooralsnog geen reden om aan te nemen dat de nagestreefde punctualiteit en/of de groeiambitie van 5% niet gerealiseerd zou kunnen worden.


3. Bent u bereid om op korte termijn met de betrokken instanties te overleggen over mogelijke oplossingen en van de uitkomsten de Kamer op de hoogte te stellen?

3. Gelet op het antwoord op vraag 2 zie ik geen aanleiding met de betrokken instanties te overleggen over mogelijke oplossingen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT


---

DGP/SPO/U.07.01147

Camiel Eurlings

3