Senternovem


13-06-2007 | Voorbereidingen Meldpunt bodemkwaliteit in volle gang

Vanaf de inwerkingtreding van het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) moet vrijwel elke toepassing van verontreinigde grond, bagger en bouwstoffen worden gemeld via het landelijke Meldpunt Bodemkwaliteit. De voorbereidingen voor het meldpunt zijn in volle gang. Op dit moment wordt het meldsysteem gebouwd. Het meldsysteem omvat onder andere een digitaal meldingsformulier dat gebruikers on-line kunnen invullen. De toepasser verstuurt zijn melding met een on-line verkregen wachtwoord naar het Meldpunt bodemkwaliteit. De melder krijgt per e-mail een bevestiging en een afschrift van zijn melding. Vervolgens stuurt het systeem de melding automatisch door naar het Bevoegd gezag.

Account aanmaken
Organisaties kunnen eenvoudig en on-line een account aanmaken om toegang te krijgen tot het meldsysteem. Een account biedt de volgende voordelen:

* Contactgegevens hoeven slechts eenmalig te worden ingevuld. Bij elke volgende melding worden de contactgegevens na het inloggen automatisch ingevuld.


* Er is een mogelijkheid om subaccounts aan te maken. Hierdoor kunnen diverse personen binnen de organisatie worden gemachtigd om van het systeem gebruik te maken. Bovendien wordt een overzicht bijgehouden van alle meldingen die de organisatie heeft gedaan. Door het subaccount beheer bij de organisatie zelf te leggen is het meldsysteem zeer flexibel. Gaat er een medewerker weg, dan kan de organisatie het subaccount van de medewerker meteen afsluiten.


* Verder is het mogelijk alle eerdere meldingen in te zien, en hiervan rapportages te maken.

Toegang tot het meldsysteem
Volgens planning is het Meldpunt bodemkwaliteit operationeel op 1 oktober 2007. Bevoegde gezagen krijgen eerder toegang tot het meldsysteem. De accounts voor de bevoegde gezagen worden vooraf aangemaakt door een meldkamer die onderdeel is van het Meldpunt bodemkwaliteit.

Wat doet de meldkamer
De meldkamer ondersteunt alle gebruikers bij de volgende zaken:
* vragen over het invullen van het (digitale) meldingsformulier
* de verdere functies van het meldsysteem.

Ook verwerkt de meldkamer schriftelijke toegezonden formulieren.

Wat doet de meldkamer niet
De meldkamer beantwoordt geen inhoudelijke vragen over het Besluit Bodemkwaliteit. Hiervoor kunt u terecht bij de helpdesk van Bodemplus via telefoonnummer 070 - 373 5123. U kunt ook contact opnemen met het Bevoegd gezag binnen wiens toepassingsgebied u een melding wilt doen.

Openingstijden
De meldkamer is dagelijks bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 070 - 373 50 20.

Contactgegevens bevoegde gezagen
Via het voorportaal van het meldsysteem zijn de contactgegevens te vinden van alle bevoegde gezagen Besluit bodemkwaliteit in Nederland. Organisaties die snel in contact willen komen met het bevoegd gezag waar zij een melding willen doen kunnen hiervan gebruik maken. Hier is ook het schriftelijke meldingsformulier te downloaden.

Meer informatie

Meldsysteem Besluit bodemkwaliteit