Senternovem
13-06-2007 | Voorbereidingen Meldpunt bodemkwaliteit in volle gang
Vanaf de inwerkingtreding van het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) moet
vrijwel elke toepassing van verontreinigde grond, bagger en
bouwstoffen worden gemeld via het landelijke Meldpunt Bodemkwaliteit.
De voorbereidingen voor het meldpunt zijn in volle gang. Op dit moment
wordt het meldsysteem gebouwd. Het meldsysteem omvat onder andere een
digitaal meldingsformulier dat gebruikers on-line kunnen invullen.
De toepasser verstuurt zijn melding met een on-line verkregen
wachtwoord naar het Meldpunt bodemkwaliteit. De melder krijgt per
e-mail een bevestiging en een afschrift van zijn melding. Vervolgens
stuurt het systeem de melding automatisch door naar het Bevoegd gezag.
Account aanmaken
Organisaties kunnen eenvoudig en on-line een account aanmaken om
toegang te krijgen tot het meldsysteem. Een account biedt de volgende
voordelen:
* Contactgegevens hoeven slechts eenmalig te worden ingevuld. Bij
elke volgende melding worden de contactgegevens na het inloggen
automatisch ingevuld.
* Er is een mogelijkheid om subaccounts aan te maken. Hierdoor
kunnen diverse personen binnen de organisatie worden gemachtigd om
van het systeem gebruik te maken. Bovendien wordt een overzicht
bijgehouden van alle meldingen die de organisatie heeft gedaan.
Door het subaccount beheer bij de organisatie zelf te leggen is
het meldsysteem zeer flexibel. Gaat er een medewerker weg, dan kan
de organisatie het subaccount van de medewerker meteen
afsluiten.
* Verder is het mogelijk alle eerdere meldingen in te zien, en
hiervan rapportages te maken.
Toegang tot het meldsysteem
Volgens planning is het Meldpunt bodemkwaliteit operationeel op 1
oktober 2007. Bevoegde gezagen krijgen eerder toegang tot het
meldsysteem. De accounts voor de bevoegde gezagen worden vooraf
aangemaakt door een meldkamer die onderdeel is van het Meldpunt
bodemkwaliteit.
Wat doet de meldkamer
De meldkamer ondersteunt alle gebruikers bij de volgende zaken:
* vragen over het invullen van het (digitale) meldingsformulier
* de verdere functies van het meldsysteem.
Ook verwerkt de meldkamer schriftelijke toegezonden formulieren.
Wat doet de meldkamer niet
De meldkamer beantwoordt geen inhoudelijke vragen over het Besluit
Bodemkwaliteit. Hiervoor kunt u terecht bij de helpdesk van Bodemplus
via telefoonnummer 070 - 373 5123. U kunt ook contact opnemen met het
Bevoegd gezag binnen wiens toepassingsgebied u een melding wilt doen.
Openingstijden
De meldkamer is dagelijks bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van
13.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 070 - 373 50 20.
Contactgegevens bevoegde gezagen
Via het voorportaal van het meldsysteem zijn de contactgegevens te
vinden van alle bevoegde gezagen Besluit bodemkwaliteit in Nederland.
Organisaties die snel in contact willen komen met het bevoegd gezag
waar zij een melding willen doen kunnen hiervan gebruik maken. Hier is
ook het schriftelijke meldingsformulier te downloaden.
Meer informatie
Meldsysteem Besluit bodemkwaliteit