KPMG


Nederlandse hotels profiteren van herstel zakelijke markt

13 juni 2007

De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de opbrengst per kamer aanzienlijk zien stijgen.

De gemiddelde bezettingsgraad nam toe met 2,5% van 64,2% in 2005 tot 66,7% in 2006, de gemiddelde kamerprijs steeg met bijna 5% van 84 euro in 2005 tot 90 euro in 2006. De gemiddelde opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels vertoonde vorig jaar met 16,4% een forse stijging, van 46.046 euro in 2005 tot 53.592 euro in 2006. Hoewel de stijging in de bezettingsgraad voor een groot deel gerealiseerd werd door hotels in Amsterdam en op Schiphol, vertoonden ook hotels in de Randstad en voor het eerst ook in de provincies groei. De stijging van de gemiddelde kamerprijs werd vooral gerealiseerd in Amsterdam en op Schiphol. Als gevolg van de sterk herstellende zakelijke markt en de groei van het aantal buitenlandse toeristen in deze regio nam de gemiddelde kamerprijs bij de vier- en vijfsterrenhotels in dit gebied met ruim 20% toe. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 600 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Vergeleken met de vrijetijdsmarkt is de omvang van de zakelijke markt vorig jaar verder gestegen en maakt nu 55,4% uit van de totale markt. Vooral het zakelijke segment in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en in Limburg is vorig jaar fors gegroeid.

De kameropbrengsten nemen het sterkst toe en maken wederom een groter deel van de totale opbrengsten bij hotels uit, constateert Mark Kemper, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG. Kemper: Vorig jaar waren de kamers goed voor 54,0% van het totaal, in 2005 was dit 49,2%. De inkomsten uit eten en drank waren in 2005 goed voor 43,7% van het totaal, vorig jaar 37,1%. Traditiegetrouw bestaan er tussen de Randstad en de hotels buiten deze regio verschillen in omzetontwikkeling. Bij hotels buiten de Randstad zijn de food & beverage-opbrengsten veelal fors hoger dan de kameropbrengsten. Dit wordt enerzijds verklaard door de lagere gemiddelde kamerprijs en anderzijds door de veel uitgebreidere restaurant- en banquetingfunctie van deze hotels. De hotels buiten de Randstad zijn wat dit betreft beter instaat hun restaurantfunctie onder de aandacht te brengen bij hun gasten. De vraag blijft of de hotels in de Randstad hier een markt laten liggen of dat de concurrentie voor deze hotel(restaurants) groter is."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het belang van internet als distributiekanaal vorig jaar wederom verder is toegenomen en dat een aanzienlijke verschuiving heeft plaatsgevonden van traditionele distributiekanalen naar online distributiekanalen. Het gebruik van de traditionele methoden voor het boeken van een kamer, zoals het directe contact met het hotel, de touroperator en de eigen reserveringscentrale van het hotel, is vorig jaar met 7,3% gedaald tot 58,1%. Het gebruik van het internet bij hotelboekingen, zoals de eigen website van het hotel en online agenten, steeg tot 41,9%%. Het aandeel reserveringen via de eigen website van het hotel steeg tot 13%, een bewijs dat het laagste prijs garantie-beleid op de eigen websites van hotels nog steeds goed werkt als instrument om een deel van de totale stroom aan internetreserveringen te sturen naar de hotelsites. Ook de gebruikersvriendelijkheid van de hotelsites draagt hier belangrijk aan bij. Kemper In dit kader zijn de winnaars van de toekomst dan ook die hoteloperators die hun internettoepassingen (distributiesysteem) en hun yieldmanagement systeem zo kunnen inrichten en managen dat zij de snelle groei aankunnen. Uiteindelijk zal de vrijetijdsmarkt volledig het internet als distributiekanaal gaan gebruiken en zal ook via dit kanaal geboekt worden. Online-intermediairs zullen het hierbij echter steeds moeilijker krijgen. Vorig jaar al daalde het aantal reserveringen via intermediairs in Nederland licht; een ontwikkeling die zich de komende jaren deels zal voortzetten.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.