KPMG
Nederlandse hotels profiteren van herstel zakelijke markt
13 juni 2007
De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de
opbrengst per kamer aanzienlijk zien stijgen.
De gemiddelde bezettingsgraad nam toe met 2,5% van 64,2% in 2005 tot
66,7% in 2006, de gemiddelde kamerprijs steeg met bijna 5% van 84 euro
in 2005 tot 90 euro in 2006. De gemiddelde opbrengst per kamer van de
Nederlandse hotels vertoonde vorig jaar met 16,4% een forse stijging,
van 46.046 euro in 2005 tot 53.592 euro in 2006. Hoewel de stijging in
de bezettingsgraad voor een groot deel gerealiseerd werd door hotels
in Amsterdam en op Schiphol, vertoonden ook hotels in de Randstad en
voor het eerst ook in de provincies groei. De stijging van de
gemiddelde kamerprijs werd vooral gerealiseerd in Amsterdam en op
Schiphol. Als gevolg van de sterk herstellende zakelijke markt en de
groei van het aantal buitenlandse toeristen in deze regio nam de
gemiddelde kamerprijs bij de vier- en vijfsterrenhotels in dit gebied
met ruim 20% toe. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 600
Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.
Vergeleken met de vrijetijdsmarkt is de omvang van de zakelijke markt
vorig jaar verder gestegen en maakt nu 55,4% uit van de totale markt.
Vooral het zakelijke segment in Groningen, Friesland, Drenthe,
Overijssel en in Limburg is vorig jaar fors gegroeid.
De kameropbrengsten nemen het sterkst toe en maken wederom een groter
deel van de totale opbrengsten bij hotels uit, constateert Mark
Kemper, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG. Kemper: Vorig
jaar waren de kamers goed voor 54,0% van het totaal, in 2005 was dit
49,2%. De inkomsten uit eten en drank waren in 2005 goed voor 43,7%
van het totaal, vorig jaar 37,1%. Traditiegetrouw bestaan er tussen de
Randstad en de hotels buiten deze regio verschillen in
omzetontwikkeling. Bij hotels buiten de Randstad zijn de food &
beverage-opbrengsten veelal fors hoger dan de kameropbrengsten. Dit
wordt enerzijds verklaard door de lagere gemiddelde kamerprijs en
anderzijds door de veel uitgebreidere restaurant- en banquetingfunctie
van deze hotels. De hotels buiten de Randstad zijn wat dit betreft
beter instaat hun restaurantfunctie onder de aandacht te brengen bij
hun gasten. De vraag blijft of de hotels in de Randstad hier een markt
laten liggen of dat de concurrentie voor deze hotel(restaurants)
groter is."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het belang van internet als
distributiekanaal vorig jaar wederom verder is toegenomen en dat een
aanzienlijke verschuiving heeft plaatsgevonden van traditionele
distributiekanalen naar online distributiekanalen. Het gebruik van de
traditionele methoden voor het boeken van een kamer, zoals het directe
contact met het hotel, de touroperator en de eigen
reserveringscentrale van het hotel, is vorig jaar met 7,3% gedaald tot
58,1%. Het gebruik van het internet bij hotelboekingen, zoals de eigen
website van het hotel en online agenten, steeg tot 41,9%%. Het aandeel
reserveringen via de eigen website van het hotel steeg tot 13%, een
bewijs dat het laagste prijs garantie-beleid op de eigen websites van
hotels nog steeds goed werkt als instrument om een deel van de totale
stroom aan internetreserveringen te sturen naar de hotelsites. Ook de
gebruikersvriendelijkheid van de hotelsites draagt hier belangrijk aan
bij. Kemper In dit kader zijn de winnaars van de toekomst dan ook die
hoteloperators die hun internettoepassingen (distributiesysteem) en
hun yieldmanagement systeem zo kunnen inrichten en managen dat zij de
snelle groei aankunnen. Uiteindelijk zal de vrijetijdsmarkt volledig
het internet als distributiekanaal gaan gebruiken en zal ook via dit
kanaal geboekt worden. Online-intermediairs zullen het hierbij echter
steeds moeilijker krijgen. Vorig jaar al daalde het aantal
reserveringen via intermediairs in Nederland licht; een ontwikkeling
die zich de komende jaren deels zal voortzetten.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.