Onderhoud groen voortaan door Tomin/SBS
12 juni 2007
Als wethouder Karin Walters namens de gemeente Hilversum donderdag 14
juni de overeenkomst met Tomin/SBS ondertekent, zet zij de laatste
pennenstreek onder een historisch besluit. Na grofweg een eeuw komt er
dan een einde aan de situatie waarin de gemeente zorgde voor het
onderhoud van het openbare groen. Voor de burgers zal er echter weinig
veranderen. Voorlopig blijven dezelfde mensen met hetzelfde materieel
dezelfde wijken onderhouden tegen dezelfde kosten. "Er komt alleen een
ander embleem op de voertuigen", zegt Frits Poolman.
Hij werd twee jaar geleden projectleider uitbesteding van het
groenonderhoud, inclusief het dagelijks onderhoud kolken en riolen.
Desgevraagd blikt hij terug op een operatie, die hij weliswaar niet
uniek noemt in gemeenteland, "maar die zo weinig voorkomt dat het voor
beide partijen een heel avontuur is". "Hilversum plaatst nu een kleine
tien procent van haar medewerkers buiten de organisatie. De gemeente
moet nu leren om het groenonderhoud voortaan te regisseren. Tomin/SBS
moet leren dat het onderhouden van het gemeentelijke groen complex is.
Dat is meer dan grasmaaien. Elke plek in Hilversum vergt zijn
specifieke aandacht".
Consideratie
Daarom vraagt hij even om consideratie bij het publiek. "Gemeente en
Tomin/SBS moeten wel kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Er zal heus
nog wel eens wat mis gaan".
Het uitbestedingtraject begon toen de gemeenteraad drie jaar geleden
besloot dat er een zo klein mogelijk bestuurbaar ambtenarenapparaat
moest komen en dat er zoveel mogelijk door de markt moest worden
gedaan. Nu gaan er zo'n zestig medewerkers van de oude dienst
Gemeentewerken over naar Tomin/SBS. Ze hebben een garantie voor hun
werkgelegenheid voor tien jaar. Frits: "Er is bewust gekozen voor zo'n
lange periode omdat we het over mensen hebben die vaak al twintig jaar
of langer in dienst bij de gemeente zijn. Voor het gemeentebestuur was
het een hoofdzaak dat deze mensen een zo groot mogelijke zekerheid
zouden hebben. De gemeenteraad heeft in december 2006 gekozen voor
onderzoek van uitbesteding naar de Tomingroep in plaats van onderzoek
van uitbesteding aan andere commerciële bedrijven. De gemeenteraad
heeft namelijk ook een eigen zorg voor Tomin, waar mensen met een
handicap of andere indicatie aangepast werken. Uitbesteding aan Tomin
is ook een bijdrage aan de maatschappelijke rol van dit sociale
werkvoorzieningschap".
Verbeteringsslag
De Tomingroep is een voortzetting van wat vroeger de Sociale
Werkplaats heette. Het is een gemeenschappelijke regeling van
gemeenten in deze regio. De Tomingroep heeft voor de komst van de
oud-medewerkers van Gemeentewerken en het werk voor Hilversum een
afzonderlijke bv opgericht; Stads Beheer Service (SBS). De medewerkers
blijven de eerste paar jaar opereren vanuit de Mussenstraat en de
appelplaats aan de Mierenmeent in de Hilversumse Meent. "Tomin/SBS
krijgt nu de kans om met nieuwe werkmethodes en verjonging van het
personeelsbestand een verbeteringsslag te maken. Dat kan ze een hoop
efficiency opleveren, waardoor ook het onderhoud van het groen kan
verbeteren", aldus de projectleider. Hij gaat er van uit dat SBS goed
werk gaat leveren voor de inwoners van Hilversum en dat de
oud-medewerkers van de gemeente nog jaren met plezier aan het werk
kunnen.
Hij is realistisch als hij terugblikt op het overleg met de
verplaatste medewerkers. "Voor hen was het geen leuk traject, maar ze
hebben heel open en constructief meegewerkt". Met de vakbonden werd
een sociaal plan gemaakt waarmee de raad in februari tevreden
instemde.
Enkele medewerkers blijven in gemeentedienst om de nieuwe regiefunctie
op zich te nemen. De samenwerking met Tomin/SBS zal regelmatig worden
geëvalueerd. Klachten over groen(onderhoud) kunt u, net zoals
voorheen, kwijt bij het Servicemeldpunt van de gemeente; tel: 629
2345.
Gemeente Hilversum