Gemeente Hilversum

Onderhoud groen voortaan door Tomin/SBS

12 juni 2007
Als wethouder Karin Walters namens de gemeente Hilversum donderdag 14 juni de overeenkomst met Tomin/SBS ondertekent, zet zij de laatste pennenstreek onder een historisch besluit. Na grofweg een eeuw komt er dan een einde aan de situatie waarin de gemeente zorgde voor het onderhoud van het openbare groen. Voor de burgers zal er echter weinig veranderen. Voorlopig blijven dezelfde mensen met hetzelfde materieel dezelfde wijken onderhouden tegen dezelfde kosten. "Er komt alleen een ander embleem op de voertuigen", zegt Frits Poolman.

Hij werd twee jaar geleden projectleider uitbesteding van het groenonderhoud, inclusief het dagelijks onderhoud kolken en riolen. Desgevraagd blikt hij terug op een operatie, die hij weliswaar niet uniek noemt in gemeenteland, "maar die zo weinig voorkomt dat het voor beide partijen een heel avontuur is". "Hilversum plaatst nu een kleine tien procent van haar medewerkers buiten de organisatie. De gemeente moet nu leren om het groenonderhoud voortaan te regisseren. Tomin/SBS moet leren dat het onderhouden van het gemeentelijke groen complex is. Dat is meer dan grasmaaien. Elke plek in Hilversum vergt zijn specifieke aandacht".

Consideratie
Daarom vraagt hij even om consideratie bij het publiek. "Gemeente en Tomin/SBS moeten wel kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Er zal heus nog wel eens wat mis gaan".

Het uitbestedingtraject begon toen de gemeenteraad drie jaar geleden besloot dat er een zo klein mogelijk bestuurbaar ambtenarenapparaat moest komen en dat er zoveel mogelijk door de markt moest worden gedaan. Nu gaan er zo'n zestig medewerkers van de oude dienst Gemeentewerken over naar Tomin/SBS. Ze hebben een garantie voor hun werkgelegenheid voor tien jaar. Frits: "Er is bewust gekozen voor zo'n lange periode omdat we het over mensen hebben die vaak al twintig jaar of langer in dienst bij de gemeente zijn. Voor het gemeentebestuur was het een hoofdzaak dat deze mensen een zo groot mogelijke zekerheid zouden hebben. De gemeenteraad heeft in december 2006 gekozen voor onderzoek van uitbesteding naar de Tomingroep in plaats van onderzoek van uitbesteding aan andere commerciële bedrijven. De gemeenteraad heeft namelijk ook een eigen zorg voor Tomin, waar mensen met een handicap of andere indicatie aangepast werken. Uitbesteding aan Tomin is ook een bijdrage aan de maatschappelijke rol van dit sociale werkvoorzieningschap".

Verbeteringsslag
De Tomingroep is een voortzetting van wat vroeger de Sociale Werkplaats heette. Het is een gemeenschappelijke regeling van gemeenten in deze regio. De Tomingroep heeft voor de komst van de oud-medewerkers van Gemeentewerken en het werk voor Hilversum een afzonderlijke bv opgericht; Stads Beheer Service (SBS). De medewerkers blijven de eerste paar jaar opereren vanuit de Mussenstraat en de appelplaats aan de Mierenmeent in de Hilversumse Meent. "Tomin/SBS krijgt nu de kans om met nieuwe werkmethodes en verjonging van het personeelsbestand een verbeteringsslag te maken. Dat kan ze een hoop efficiency opleveren, waardoor ook het onderhoud van het groen kan verbeteren", aldus de projectleider. Hij gaat er van uit dat SBS goed werk gaat leveren voor de inwoners van Hilversum en dat de oud-medewerkers van de gemeente nog jaren met plezier aan het werk kunnen.

Hij is realistisch als hij terugblikt op het overleg met de verplaatste medewerkers. "Voor hen was het geen leuk traject, maar ze hebben heel open en constructief meegewerkt". Met de vakbonden werd een sociaal plan gemaakt waarmee de raad in februari tevreden instemde.

Enkele medewerkers blijven in gemeentedienst om de nieuwe regiefunctie op zich te nemen. De samenwerking met Tomin/SBS zal regelmatig worden geëvalueerd. Klachten over groen(onderhoud) kunt u, net zoals voorheen, kwijt bij het Servicemeldpunt van de gemeente; tel: 629 2345.