Audi neemt deel aan Car 2 Car Communication
(6/13/2007)
Het Car 2 Car Communication Consortium was onlangs te gast bij Audi.
Dit consortium bestaat uit vertegenwoordigers van grote
autofabrikanten en heeft als doel standaardisering van een
communicatiesysteem voor auto's onderling te realiseren.
Car 2 Car Communication zorgt ervoor dat autoâs elkaar waarschuwen
voor onder meer gevaarlijke situaties, bijzondere
(weers)omstandigheden of opstoppingen. Bestuurders kunnen hier dan
vroegtijdig op anticiperen. Dat bevordert niet alleen de veiligheid,
maar ook de doorstroming van het verkeer. En dat heeft ook een
positieve invloed op de emissies.
Car 2 Car Communication staat voor een informatie- en
communicatiesysteem dat de veiligheid én de doorstroming op de weg
verhoogt door auto's onderling te laten communiceren. Het opvallendste
kenmerk van het systeem is dat de auto's zelf als zender en ontvanger
van de informatie dienen - er is dus geen informatiecentrale nodig.
Het consortium
Audi maakt samen met autofabrikanten als Volkswagen, Fiat,
DaimlerChrysler, Opel, Renault en Honda deel uit van het Europese Car
2 Car Consortium, dat zich inspant om een aantal belangrijke zaken
voor elkaar te krijgen. Om te beginnen gaat het daarbij om de
(Europese) standaardisering van deze nieuwe communicatiemethode.
Vervolgens is het van groot belang dat de krachten voor dit nieuwe
systeem worden gebundeld en dat de bijbehorende technologische
standaards in samenwerking met de betrokken (overheids)instanties
worden vastgelegd.
Het Consortium staat in dat verband open voor nieuwe 'toetreders'
zoals toeleveranciers, onderzoeksbureaus en andere partners. Zo
ontstaat een breed gemeenschappelijk platform voor de verdere
ontwikkeling van het communicatiesysteem. Ook autofabrikanten in de VS
en Japan hebben overigens al besloten om samen met de Europese
fabrikanten te werken aan een standaard voor hard- en software voor
het communicatiesysteem.
Voordelen voor veiligheid, doorstroming en milieu
Het voordeel van auto's die onderling communiceren is met enkele
voorbeelden goed te illustreren.
Voorbeeld 1: Auto's die bij een ongeval betroken raken, kunnen
automatisch een waarschuwingssignaal uitzenden. Door dit signaal te
koppelen aan informatie van het navigatiesysteem, kan het verkeer in
de onmiddellijke omgeving worden gewaarschuwd. De bestuurders van
auto's die in de buurt zijn, kunnen daardoor in een vroeg stadium op
de gevaarlijke situatie anticiperen.
Voorbeeld 2: Car 2 Car-communicatie kan de intervallen tussen rood en
groen licht op (drukke) uitvalswegen aan individuele bestuurders
doorgeven. Dat maakt een anticiperende rijstijl mogelijk. Zo is
onnodig remmen en optrekken te voorkomen. Daardoor verbetert de
doorstroming, vermindert het verbruik en (dus) ook de uitstoot van
schadelijke gassen. Ook bij dreigende files helpt Car 2
Car-communicatie: de lagere snelheid van auto's die bij de file
aansluiten wordt automatisch doorgegeven naar achterliggers. Zij
kunnen dan hun snelheid aanpassen zonder bijvoorbeeld bruuske
remacties. Ook dat bevordert de doorstroming.
Voorbeeld 3: Car 2 Car maakt het mogelijk om vrije parkeerplaatsen te
lokaliseren. Samen met het navigatiesysteem kan het de bestuurder zo
aan een parkeerplaats helpen die zo dicht mogelijk bij zijn reisdoel
ligt. Uiteraard wordt de bestuurder via de kortste en makkelijkste weg
naar die plaats geleid. Dat scheelt zeker in drukke steden eindeloos
rondrijden en dus ergernis. Door de meest efficiënte route naar een
vrije parkeerplaats te kiezen, wordt bovendien het milieu zo veel
mogelijk ontzien.
Meer informatie over het werk van het Car 2 Car Communication
Consortium is te vinden op www.car-2-car.org.
AutoRai