Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB07-046
13 juni 2007

Fors meer omzet non-foodwinkels

De detailhandel heeft in april van dit jaar 2,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Net als in voorgaande maanden boekten de winkels in non-foodartikelen fors meer omzet. De omzet van de foodwinkels nam daarentegen iets af.
De prijzen in de detailhandel waren in april 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 0,5 procent groter. De omzetontwikkeling van de detailhandel is negatief beïnvloed doordat de samenstelling van de koopdagen in april van dit jaar ongunstiger was dan in april van vorig jaar.

Topomzet kledingwinkels
De omzet van de non-foodwinkels groeide in april van dit jaar met 5,4 procent. Vooral de winkels in kleding behaalden hoge groeicijfers. De omzet steeg gemiddeld met ruim 13 procent. Het mooie weer in april lijkt hierin een rol te spelen. De winkels in woninginrichtingartikelen hadden minder omzet dan een jaar eerder.

Iets lagere omzet foodwinkels
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april van dit jaar 1,9 procent minder omzet behaald dan in april 2006. De lagere omzet is te wijten aan de ongunstige samenstelling van de koopdagen. Na correctie hiervoor zou er sprake zijn geweest van een lichte omzetgroei. De omzetontwikkeling van de foodwinkels bleef in de eerste vier maanden van dit jaar wel duidelijk achter bij die in 2006.

Technische toelichting
ln.... voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), Non- De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen sbc.... Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief verkopers via internet) en de ambulante handel een ongeveer gelijk aandeel in 2006.
w consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom w geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald w
CBS Persbericht PB07-046 pagina 1 van 3

door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft april 2007 een maandag meer en een zaterdag minder dan april 2006. Daarnaast viel Koninginnedag in 2007 op een maandag en in 2006 op een zaterdag. Een deel van de winkels was echter met Koninginnedag 2006 geopend. Per saldo is de omzet in april negatief beïnvloed door het koopdageneffect. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over maart 2007 en het eerste kwartaal 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 11 mei 2007 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB07-046 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2) 2007 2006 apr mrt jan t/m 1e kwar- jaar apr taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,6 6,4# 4,0 4,6# 5,3 Prijs 2,1 1,8 1,5 1,3 0,8 Volume 0,5 4,6# 2,5 3,2# 4,5 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet -1,9 3,5# 1,5 2,7# 3,7 Prijs 1,3 1,1 1,3 1,2 1,3 Volume -3,1 2,3# 0,3 1,5# 2,3 Supermarkten
Omzet -1,5 4,1# 2,2 3,4# 4,0 Prijs 1,3 1,1 1,2 1,2 1,5 Volume -2,7 3,0# 0,9 2,2# 2,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -3,7 -0,1# -1,7 -0,9# 2,1 Non-foodwinkels
Omzet 5,4 8,6# 5,7 5,9# 6,2 Prijs 2,6 2,2# 1,6 1,3 0,4 Volume 2,7 6,3# 4,0 4,5# 5,8 Omzet in:
Drogisterijen -0,4 1,6# 0,6 0,9# 2,4 Bovenkledingwinkels 13,8 17,7# 12,3 11,6# 7,0 Textielsupermarkten 13,4 3,3 1,7 -2,6 3,7 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -2,4 2,1# 2,3 3,9# 7,9 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -0,7 5,8# 3,8 5,2# 7,8 Doe-het-zelfwinkels 5) 5,4 6,9# 4,8 4,5# 6,7 Bouwmarkten 6,1 6,9# 4,6 4,0# 6,4 Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-046 pagina 3 van 3


---- --