Gemeente Pekela
Verdere ontwikkelingen rond het Onderwijscentrum IJsbaanlaan Pekela
Het vooronderzoek naar het stichten van een Onderwijscentrum aan de
IJsbaanlaan verloopt positief: het lijkt goed mogelijk om een openbare
school (Hendrik Wester), een protestant-christelijke school
(7-sprong), een katholieke school (Sint Willibrordus), de
peuterspeelzalen en de jeugdgezondheidszorg in een complex te
huisvesten. Samen werkend met alle betrokken partijen in de
projectgroep is het enthousiasme voor een dergelijke oplossing en voor
de mogelijkheden die dit biedt steeds meer toegenomen, zeker ook bij
de verschillende schoolbesturen.
Het resultaat zou een bijzonder project voor jeugd en onderwijs zijn,
waarbij alle gebruikers in een gloednieuw jasje worden gestoken,
flexibel en multifunctioneel. En bijzonder omdat de schoolkeuze niet
meer door locatie maar alleen door onderwijskundige overwegingen
bepaald gaat worden. Of het Onderwijscentrum er ook komt hangt primair
af van de gemeenteraad: zij beslist na de vakantie of de gemeente het
voortouw voor het stichten van zo´n centrum wil nemen. Daarna is het
aan de schoolbesturen en gebruikers om te beslissen of zij in het
project willen stappen. Verloopt alles positief, dan kan in 2009 het
Onderwijscentrum in gebruik genomen worden.
Dinsdagavond 5 juni is de raad van de gemeente Pekela voorgelicht over
de vorderingen van de projectgroep Onderwijscentrum IJsbaanlaan. Deze
projectgroep heeft van de raad eind 2006 de opdracht gekregen een
haalbaarheidsonderzoek te doen naar het realiseren van een
onderwijscentrum in Oude Pekela.
In de projectgroep zitten :
- vertegenwoordigers van de schoolbesturen;
- Jeugdgezondheidszorg;
- Stichting De Badde voor de peuterspeelzalen;
- de architect;
- de gemeente.
Aanleiding is het raadsbesluit om sportactiviteiten zo veel mogelijk
te concentreren in Atlantis, onderwijsachtige zaken zoveel mogelijk
aan de IJsbaanlaan en buurthuisachtige zaken zoveel mogelijk bij De
Snikke.
In Oude Pekela staan diverse schoolgebouwen die nu of binnenkort
grondig gerenoveerd moeten worden. Dit was voor het gemeentebestuur en
schoolbesturen ondermeer de aanleiding om met elkaar te praten over de
inrichting van het onderwijs. Dit zou een kans kunnen zijn om scholen
bij elkaar te zetten en daar onderwijsgerelateerde instellingen aan
toe te voegen. Er zijn namelijk meerdere voordelen, zoals onder
anderen :
- betere benutting van de ruimten (flexibiliteit en multifunctioneel
gebruik);
- het delen van voorzieningen (gemeenschappelijke ondersteuning,
zoals een mediatheek);
- een doorgaande zorglijn voor het kind van 0 tot 12 jaar;
- kansen voor meer samenwerking tussen de deelnemende instanties.
Onderzocht is of het mogelijk is om maximaal drie basisscholen, samen
met de peuterspeelzaal en Jeugdgezondheidszorg in één gebouw onder te
brengen.
De projectgroep heeft dit op drie onderdelen gedaan:
- ruimtelijk en fysiek;
past het gebouw op het beoogde terrein, wat betekent het voor het
verkeer en voor de buurt, zijn er voldoende parkeermogelijkheden, etc.
- organisatorisch en onderwijskundig;
is er bereidheid tot samenwerking, zien de deelnemende partners de
voordelen, is er een meerwaarde wanneer meerdere scholen bij elkaar
worden gebracht, etc.
- financieel;
wat zijn de kosten, zijn er mogelijke andere inkomstenbronnen, hoe
verhouden zich de kosten voor nieuwbouw tot het renoveren van
bestaande gebouwen, etc
- de samenwerkin
Alle bovengenoemde aspecten zijn uitvoerig besproken. De architect
kwam met oplossingen waar de besturen gaandeweg het proces steeds
enthousiaster over werden. De schooldirecteuren hebben vooral naar het
onderwijskundige aspect gekeken en mogelijkheden gevonden voor
samenwerking waarbij de eigen identiteit van de school gewaarborgd
blijft. Met behulp van een extern bureau zijn er parkeermogelijkheden
gevonden waarbij de verkeersbewegingen voor de buurt zoveel mogelijk
beperkt blijft. Het Onderwijscentrum blijkt op termijn financieel
aantrekkelijker te zijn dan een situatie waarin voor alle gebruikers
afzonderlijke oplossingen moeten worden aangedragen.
Binnenkort zal de projectgroep een rapport uitbrengen waarin het
bovenstaande gedetailleerd beschreven zal worden. De projectgroep
heeft de raad nu alvast over de voortgang geïnformeerd. Dit is conform
de toezegging van het college. De projectgroep is enthousiast over de
plannen. Voor het onderwijs in Pekela is het een unieke kans om
optimale voorwaarden te scheppen voor:
- de ontwikkeling van het kind,
- het onderwijs, van alle partijen.
In oktober a.s. zal de raad het rapport behandelen. Wanneer de raad
instemt met het rapport en de schoolbesturen aangeven in het
Onderwijscentrum te willen investeren, kan de raad in december een
definitief besluit nemen. De verwachting is dat medio 2008 er een
uitgewerkt plan ligt en er met de bouw begonnen kan worden. Medio 2009
bij de aanvang van het nieuwe schoolseizoen hopen we dat de kinderen
in een nieuw gebouw hun lessen kunnen ontvangen.