Gemeente Pekela


Verdere ontwikkelingen rond het Onderwijscentrum IJsbaanlaan Pekela

Het vooronderzoek naar het stichten van een Onderwijscentrum aan de IJsbaanlaan verloopt positief: het lijkt goed mogelijk om een openbare school (Hendrik Wester), een protestant-christelijke school (7-sprong), een katholieke school (Sint Willibrordus), de peuterspeelzalen en de jeugdgezondheidszorg in een complex te huisvesten. Samen werkend met alle betrokken partijen in de projectgroep is het enthousiasme voor een dergelijke oplossing en voor de mogelijkheden die dit biedt steeds meer toegenomen, zeker ook bij de verschillende schoolbesturen.

Het resultaat zou een bijzonder project voor jeugd en onderwijs zijn, waarbij alle gebruikers in een gloednieuw jasje worden gestoken, flexibel en multifunctioneel. En bijzonder omdat de schoolkeuze niet meer door locatie maar alleen door onderwijskundige overwegingen bepaald gaat worden. Of het Onderwijscentrum er ook komt hangt primair af van de gemeenteraad: zij beslist na de vakantie of de gemeente het voortouw voor het stichten van zo´n centrum wil nemen. Daarna is het aan de schoolbesturen en gebruikers om te beslissen of zij in het project willen stappen. Verloopt alles positief, dan kan in 2009 het Onderwijscentrum in gebruik genomen worden.

Dinsdagavond 5 juni is de raad van de gemeente Pekela voorgelicht over de vorderingen van de projectgroep Onderwijscentrum IJsbaanlaan. Deze projectgroep heeft van de raad eind 2006 de opdracht gekregen een haalbaarheidsonderzoek te doen naar het realiseren van een onderwijscentrum in Oude Pekela.

In de projectgroep zitten :


- vertegenwoordigers van de schoolbesturen;


- Jeugdgezondheidszorg;


- Stichting De Badde voor de peuterspeelzalen;


- de architect;


- de gemeente.

Aanleiding is het raadsbesluit om sportactiviteiten zo veel mogelijk te concentreren in Atlantis, onderwijsachtige zaken zoveel mogelijk aan de IJsbaanlaan en buurthuisachtige zaken zoveel mogelijk bij De Snikke.

In Oude Pekela staan diverse schoolgebouwen die nu of binnenkort grondig gerenoveerd moeten worden. Dit was voor het gemeentebestuur en schoolbesturen ondermeer de aanleiding om met elkaar te praten over de inrichting van het onderwijs. Dit zou een kans kunnen zijn om scholen bij elkaar te zetten en daar onderwijsgerelateerde instellingen aan toe te voegen. Er zijn namelijk meerdere voordelen, zoals onder anderen :


- betere benutting van de ruimten (flexibiliteit en multifunctioneel gebruik);


- het delen van voorzieningen (gemeenschappelijke ondersteuning, zoals een mediatheek);


- een doorgaande zorglijn voor het kind van 0 tot 12 jaar;


- kansen voor meer samenwerking tussen de deelnemende instanties.

Onderzocht is of het mogelijk is om maximaal drie basisscholen, samen met de peuterspeelzaal en Jeugdgezondheidszorg in één gebouw onder te brengen.

De projectgroep heeft dit op drie onderdelen gedaan:


- ruimtelijk en fysiek;
past het gebouw op het beoogde terrein, wat betekent het voor het verkeer en voor de buurt, zijn er voldoende parkeermogelijkheden, etc.


- organisatorisch en onderwijskundig;
is er bereidheid tot samenwerking, zien de deelnemende partners de voordelen, is er een meerwaarde wanneer meerdere scholen bij elkaar worden gebracht, etc.


- financieel;
wat zijn de kosten, zijn er mogelijke andere inkomstenbronnen, hoe verhouden zich de kosten voor nieuwbouw tot het renoveren van bestaande gebouwen, etc


- de samenwerkin

Alle bovengenoemde aspecten zijn uitvoerig besproken. De architect kwam met oplossingen waar de besturen gaandeweg het proces steeds enthousiaster over werden. De schooldirecteuren hebben vooral naar het onderwijskundige aspect gekeken en mogelijkheden gevonden voor samenwerking waarbij de eigen identiteit van de school gewaarborgd blijft. Met behulp van een extern bureau zijn er parkeermogelijkheden gevonden waarbij de verkeersbewegingen voor de buurt zoveel mogelijk beperkt blijft. Het Onderwijscentrum blijkt op termijn financieel aantrekkelijker te zijn dan een situatie waarin voor alle gebruikers afzonderlijke oplossingen moeten worden aangedragen.

Binnenkort zal de projectgroep een rapport uitbrengen waarin het bovenstaande gedetailleerd beschreven zal worden. De projectgroep heeft de raad nu alvast over de voortgang geïnformeerd. Dit is conform de toezegging van het college. De projectgroep is enthousiast over de plannen. Voor het onderwijs in Pekela is het een unieke kans om optimale voorwaarden te scheppen voor:


- de ontwikkeling van het kind,


- het onderwijs, van alle partijen.

In oktober a.s. zal de raad het rapport behandelen. Wanneer de raad instemt met het rapport en de schoolbesturen aangeven in het Onderwijscentrum te willen investeren, kan de raad in december een definitief besluit nemen. De verwachting is dat medio 2008 er een uitgewerkt plan ligt en er met de bouw begonnen kan worden. Medio 2009 bij de aanvang van het nieuwe schoolseizoen hopen we dat de kinderen in een nieuw gebouw hun lessen kunnen ontvangen.