12-06-2007
Hoe meet je relevantie van onderzoek?
Maatschappelijke impact en relevantie zijn momenteel belangrijke
issues voor het wetenschappelijk onderzoek. Onderzoekers worden in
toenemende mate aangesproken op de bijdrage van hun werk aan de
maatschappij en in onderzoeksvisitaties wordt geoordeeld over de
maatschappelijke waarde van wetenschap. Hoe kan de maatschappelijke
relevantie van wetenschappelijk onderzoek in kaart worden gebracht? En
hoe kan deze dan vervolgens worden meegewogen in het onderzoeks- en
wetenschapsbeleid? Aan antwoorden op dit soort vragen werken COS,
HBO-raad, KNAW, NWO, QANU en VSNU samen in het project 'Evaluating
Research in Context', afgekort ERiC.
ERiC maakt gebruik van de zogenoemde sci_Quest-methode om een beeld te
krijgen van de totale prestatie van een onderzoeksgroep op alle
domeinen waarop die groep actief is. Dus niet alleen op het gebied van
wetenschap, maar ook op het gebied van maatschappij en beleid en het
gebied van markt en industrie. Over de methode, die aansluit bij de
bestaande evaluatie- en visitatiemethoden, is een gids verschenen:
Zichtbaar maken van maatschappelijke relevantie van kennis. Gids voor
de praktijk van de sci_Quest methode voor universiteit en hbo. Deze
gids is te bestellen op www.eric-project.nl. Daar is ook meer
informatie over het project en de activiteiten te vinden.