European Union



IP/07/810

Brussel, 12 juni 2007

Hervorming van het GLB: de hervorming in de sector groenten en fruit zal het concurrentievermogen vergroten, de consumptie bevorderen, de gevolgen van marktcrises verzachten en het milieu ten goede komen

De ministers van Landbouw van de Europese Unie hebben vandaag unaniem een politiek akkoord bereikt over een veelomvattende hervorming van de gemeenschappelijke marktordening voor groenten en fruit om die marktordening beter te doen aansluiten bij het hervormde gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) zoals dat in andere sectoren bestaat. De hervorming zal de sector groenten en fruit concurrerender en marktgerichter maken, de inkomensschommelingen als gevolg van crises verkleinen, de consumptie bevorderen en zo bijdragen tot een betere volksgezondheid en het milieu ten goede komen. De veranderingen zijn erop gericht meer telers lid van een telersvereniging te laten worden, de telersverenigingen een breder scala van instrumenten voor crisisbeheer te bieden, de sector groenten en fruit te integreren in de bedrijfstoeslagregeling, een minimumniveau voor te schrijven voor de uitgaven voor milieumaatregelen, de EU-financiering voor biologische productie en voor afzetbevordering te verhogen en de uitvoersubsidies voor groenten en fruit af te schaffen. De hervorming zal in 2008 in werking treden.

"Ik ben blij met het resultaat, dat de sector concurrerender en marktgerichter zal maken en hopelijk mensen ertoe zal aanzetten om meer groenten en fruit te eten.", aldus Mariann Fischer Boel, commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling. "Het verheugt mij zeer dat alle lidstaten de hervorming steunen. De ouderwetse productiegebonden steun zal worden vervangen door ontkoppelde inkomenssteun. Voor de telers zullen er stimulansen zijn om hun krachten te bundelen zodat zij sterker staan. Er komen specifieke regelingen om hulp te bieden in tijden van crisis en er zal een veel sterker accent liggen op milieubescherming. Wij hebben ook een aantal maatregelen opgenomen om de consumptie te bevorderen en wij zullen nu op basis van een gedetailleerde effectbeoordeling een regeling voor de verstrekking van groenten en fruit op scholen voorstellen."

Nadere bijzonderheden over de hervorming

Telersverenigingen: De telersverenigingen zullen flexibeler kunnen werken en de voor hen geldende regels zullen worden vereenvoudigd. Om de oprichting van telersverenigingen te bevorderen zal extra steun (60% communautaire medefinanciering in plaats van 50%) worden verleend in de gebieden waar minder dan 20% van de productie via telersverenigingen wordt afgezet, en met name in de nieuwe lidstaten. De lidstaten en de telersverenigingen zullen samen operationele programma's ontwikkelen op basis van een nationale strategie.

Crisisbeheer: Crises zullen worden beheerd via de telersverenigingen (voor 50% te financieren uit de Gemeenschapsbegroting). Tot de instrumenten zullen behoren het groen oogsten of het niet oogsten van groenten en fruit, afzetbevordering en communicatie in tijden van crisis, opleiding, oogstverzekering, steun voor het verkrijgen van bankleningen en financiering van de administratieve kosten van de oprichting van onderlinge fondsen. De telersverenigingen zullen producten uit de markt kunnen nemen op basis van 50% communautaire medefinanciering. Het uit de markt nemen van producten voor kosteloze uitreiking in scholen enz. zal echter voor 100% door de Gemeenschap worden gefinancierd. De communautaire steun aan elke telersvereniging blijft beperkt tot 4,1% van de totale waarde van de door die telersvereniging afgezette productie, maar dit kan tot 4,6% worden verhoogd op voorwaarde dat de extra steun uitsluitend voor crisispreventie en -beheer wordt gebruikt.

Gedurende drie jaar mag staatssteun worden verleend voor de uitbreiding van maatregelen in het kader van crisisbeheer tot niet-leden die een contract sluiten met de telersvereniging. De compensatie voor niet-leden mag ten hoogste 75% bedragen van de communautaire steun die leden van de telersvereniging ontvangen.

Opneming van de sector groenten en fruit in de bedrijfstoeslagregeling: Met groenten en fruit beteelde grond zal kunnen worden gebruikt voor de verzilvering van toeslagrechten in het kader van de reeds voor andere landbouwsectoren geldende regeling voor de toekenning van een ontkoppelde bedrijfstoeslag. Alle bestaande steun voor verwerkte groenten en fruit zal worden ontkoppeld en daartoe zullen de nationale begrotingsmaxima voor de bedrijfstoeslagregeling worden verhoogd. In totaal zal ongeveer 800 miljoen euro worden overgeheveld naar de bedrijfstoeslagregeling. Voor tomaten zullen de lidstaten gedurende een overgangsperiode van vier jaar (2008-2011) overgangsbetalingen mogen toekennen op voorwaarde dat voor het gekoppelde deel van de betaling niet meer dan 50% van het nationale maximum wordt gebruikt. Voor meerjarige gewassen zullen zij gedurende vijf jaar overgangsbetalingen mogen toekennen op voorwaarde dat na 31 december 2010 voor het gekoppelde deel van de betaling niet meer dan 75% van het nationale maximum wordt gebruikt. Desgewenst kunnen de lidstaten de toewijzing van toeslagrechten in verband met groenten en fruit tot drie jaar uitstellen.

Milieumaatregelen: De opneming van de sector groenten en fruit in de bedrijfstoeslagregeling betekent dat het stelsel van randvoorwaarden (met onder meer dwingende milieunormen) zal moeten worden toegepast voor de landbouwers in die sector die de betrokken rechtstreekse steun ontvangen. Bovendien zal elke telersvereniging binnen zijn operationele programma ten minste 10% van de uitgaven moeten bestemmen voor milieumaatregelen. Binnen elk operationeel programma zal de communautaire medefinanciering voor biologische productie 60% bedragen.

Bevordering van de consumptie: Een hogere consumptie van groenten en fruit is een van de doelstellingen die zijn genoemd in het witboek dat de Commissie in mei heeft uitgebracht over een strategie voor Europa op het gebied van voeding. De telersverenigingen zullen in hun operationele programma's maatregelen kunnen opnemen om de consumptie van groenten en fruit te bevorderen. In het kader van de algemene verordening inzake afzetbevordering zal 6 miljoen euro extra worden uitgetrokken voor afzetbevordering voor groenten en fruit die is toegespitst op kinderen in scholen. Er zal een budget van 8 miljoen euro beschikbaar zijn waarmee de Gemeenschap de gratis uitreiking van groenten en fruit in scholen, in ziekenhuizen en via liefdadigheidsorganisaties voor 100% zal financieren, dit binnen de grenzen van 5% van de door de betrokken telersvereniging op de markt gebrachte hoeveelheid. De Raad heeft de Commissie gevraagd een studie uit te voeren naar de haalbaarheid van een regeling voor de verstrekking van groenten en fruit op scholen. Daarmee zal zo spoedig mogelijk worden begonnen.

Overgangssteun in de sector zacht fruit: Om het de producenten van aardbeien en frambozen voor verwerking mogelijk te maken zich aan te passen aan de marktomstandigheden, zullen zij voor een bepaald aantal hectaren overgangssteun in de vorm van een rechtstreekse betaling ten bedrage van 230 euro per hectare ontvangen gedurende een periode van ten hoogste vijf jaar. De lidstaten mogen een nationale aanvulling betalen, waarbij de totale steun echter niet meer dan 400 euro per hectare mag bedragen.

Een afzonderlijke betaling in verband met groenten en fruit in de landen die de regeling inzake een enkele areaalbetaling toepassen: Deze landen zullen een ontkoppelde betaling in verband met groenten en fruit kunnen invoeren ten behoeve van degenen die in een referentieperiode groenten en fruit hebben geproduceerd. Uiterlijk op
1 november 2007 zullen zij een besluit moeten nemen over het bedrag dat ter dekking hiervan in mindering zal worden gebracht op het totaalbedrag voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling, en over de criteria die zullen worden gebruikt om de betaling in verband met groenten en fruit toe te kennen.

http://ec.europa.eu/agriculture/capreform/fruitveg/index_en.htm

http://blogs.ec.europa.eu/fischer-boel