Waardering online uitgave hoog
Internetgebruikers positief over Digital Movie online
AMERSFOORT, 20070612 -- Internetgebruikers zijn positief over hun online uitgaven. Dit blijkt uit onderzoek dat Uitgeverij Scala BV heeft laten uitvoeren onder lezers van Digital Movie, een van haar tijdschriften die sinds 2005 op papier én online verschijnt. Hieruit zijn interessante en soms verrassende resultaten uitgekomen. Zo is circa ¾ van de abonnees ervan overtuigd dat de online uitgave een meerwaarde is voor het tijdschrift, maar loggen ze anders in op de online versie dan de uitgeverij had ingeschat. Tevens toont het onderzoek aan dat de online uitgave een ideaal instrument is om Digital Movie aan een nieuwe doelgroep te tonen.
De opkomst van internet heeft veel losgemaakt in de uitgeverswereld. Uitgeverij Scala BV besloot in te haken op deze nieuwe trend en zette in 2005 als eerste uitgever van consumententijdschriften haar producten online. Alle online uitgaven zijn 100% identiek aan de geprinte versie, maar bevatten daarnaast verrijkingen zoals films, trailers, downloads, extra foto's en links. Aangezien het concept nieuw is, was er geen onderzoek beschikbaar naar de belevingen van online lezers over special interest tijdschriften.
Daarom heeft Uitgeverij Scala BV een onderzoek uit laten voeren onder lezers van de online uitgaven van Digital Movie. All-in abonnees - abonnees van de papieren versie die de online uitgaven met archief erbij krijgen - zijn vooral positief. Van hen is circa ¾ overtuigd dat de online uitgave een meerwaarde is voor het tijdschrift. Uit het onderzoek blijkt dat de verrijkingen en het online archief voor lezers de voornaamste redenen zijn om Digital Movie online te lezen. Niemand is ontevreden met de online editie van het tijdschrift. Opvallend is dat 30% van de ondervraagden via internet in aanraking is gekomen met Digital Movie. Vervolgens blijkt dat de helft van de online losse kopers een digitale editie aanschaft om het blad te leren kennen. Digital Movie online vormt dus een laagdrempelige manier om - al dan niet direct na het landen op de site - kennis te maken met het tijdschrift. Daartegenover vormen online betalingssystemen echter een drempel, wat de online losse verkoop juist kan drukken. Bijna 50% van de lezers geeft namelijk aan nog weinig vertrouwen te hebben in dergelijke systemen.
Ashja Bosboom, marketing directeur Uitgeverij Scala, is zeer tevreden met de resultaten: "We hoopten uiteraard dat de bestaande en nieuwe lezers de online uitgave als meerwaarde zouden ervaren, de resultaten hebben echter onze verwachtingen overtroffen. We merken aan alle kanten dat de site en de online uitgaven goed bezocht worden. Voorheen waren webstatistieken als 924.000 hits en 37.500 unieke bezoekers per maand voor www.digitalmovie.nl een droom, nu is het werkelijkheid. Ook kwamen er opmerkelijke resultaten uit. Zo blijkt 35% op een andere manier in te loggen dan we zelf hadden ingeschat. Dat is iets om op in te spelen. Dankzij deze nulmeting weten we wat er leeft onder online lezers. We gaan nu ook voor onze andere tijdschriften een dergelijk onderzoek uit laten voeren."
Over Digital Movie
Het tijdschrift Digital Movie, voorheen Video Uit & Thuis, volgt alle ontwikkelingen op gebied van video, editing, hdtv, Blu-Ray, dvd en home cinema op de voet. Op videogebied vinden lezers uitgebreide tests en praktijkartikelen. Tevens komen de nieuwste camcorders, plasma- en lcd-tv's, blu-ray producten, recorders, editing/montagesystemen, projectoren, luidsprekers en dvdspelers aan bod. Digital Movie loopt voorop wat betreft de vele ontwikkelingen binnen de home-entertainment branche.
De online uitgave van Digital Movie is qua inhoud en lay-out gelijk aan de printversie en bevat daarnaast allerlei verrijkingen zoals films, trailers, downloads, extra foto's en links. Behalve All-in abonnees (abonnees van de papieren versie die gratis online abonnee zijn), bestaat ook de mogelijkheid voordelig een online abonnement te nemen.
Digital Movie is een uitgave van Uitgeverij Scala BV (www.uitgeverijscala.nl). De uitgeverij uit Amersfoort geeft in eigen beheer naast Digital Movie de tijdschriften Luister (liefhebbers van klassieke muziek), Railhobby (spoorweg- en modelspoorhobbyisten) en Media Detail (detailhandelaren in consumentenelektronica) uit.
Uitgeverij Scala