Overhandiging van de KIM Mobiliteitsbalans
Toespraak | 12-06-2007 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Leuk om hier vandaag te zijn, op dit feestje ter ere van de KiM
Mobiliteitsbalans. Ik vind het een hele prestatie dat mij vandaag al
de eerste publicatie wordt overhandigd, want in september zijn jullie
pas gaan draaien. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Zo'n
voortvarende start belooft wat voor de toekomst!
Als minister krijg je wel vaker een rapport overhandigd, en laten we
elkaar niet voor het lapje houden: het ene rapport is soms wat meer de
moeite waard dan het ander. Maar ik kan u geruststellen, de
Mobiliteitsbalans valt voor mij zeker in de categorie interessant en
belangrijk. In de media worden vaak wisselende getallen genoemd als
het gaat over verkeersdeelname, luchtkwaliteitsnormen, de groei van
het autobezit, vliegverkeer en goederentransport. En discussie is een
goede zaak, maar dan moet je het wel met dezelfde cijfers en getallen
doen. Daar helpt een overzichtswerk als de Mobiliteitsbalans, waar de
cijfers over 1995-2005 eenduidig in staan, goed bij.
De Mobiliteitsbalans geeft interessante inzichten in de afgelopen tien
jaar, waarmee wij de basis onder ons beleid kunnen versterken. Dat is
ook het doel van het KiM: met goed onderbouwde analyses komen om
vervolgens verkenningen van mobiliteitsbeleid te maken. Daarbij kijken
jullie vanuit een integraal perspectief naar mobiliteitsvraagstukken,
dus niet alleen vanuit vervoerskundig oogpunt. En dat klinkt misschien
gek, daar doen wij juist weer ons voordeel mee bij het maken van nieuw
beleid.
Ik zie de Mobiliteitsbalans als een aanvulling op de Nationale
Mobiliteitsmonitor. Die brengt jaarlijks in beeld hoe ver de overheden
gezamenlijk zijn in het bereiken van de doelen van de Nota Mobiliteit.
Dit product van het KiM geeft daarbij de achtergronden over de
ontwikkeling in de mobiliteit en samenleving. Een goede combinatie,
dus.
De Mobiliteitsbalans is een mooi en nuttig product, maar ik zou een
paar suggesties mee willen geven voor de volgende balans. Want wat mij
betreft kan er meer aandacht uitgaan naar openbaar vervoer. Openbaar
vervoer is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse maatschappij en
moet dan ook een evenredig deel krijgen in een rapport als dit. Ook
bestaat er volgens mij behoefte aan een analyse van de beleidseffecten
op de maatschappelijke kosten.
Dames en heren,
Ik zal de Mobiliteitsbalans grondig bestuderen. Het is in ieder geval
goed te zien dat beleid helpt. Zonder overheidsbeleid waren de files
nog véél meer toegenomen. Ook is duidelijk dat benutten werkt, maar
zijn grenzen kent en dat er op het gebied van emissies veel is
bereikt, maar dat we door moeten met de ingezette maatregelen om de
door ons gewenste wegen aan te leggen. Daarnaast gaat beprijzen ons
verder helpen, anders halen we niet het fileniveau van begin jaren
negentig, zoals we dat in de Nota Mobiliteit ten doel hebben gesteld.
Wat betreft de komende jaren is het zeker dat er op mobiliteitsgebied
veel op ons af komt. Denk aan het Urgentieprogramma Randstad, Anders
Betalen Voor Mobiliteit, de ambitie om vijf procent groei op het spoor
vast te houden. Voor het KiM liggen er mooie kansen om met dit soort
onderwerpen jullie toegevoegde waarde te bewijzen. Ik wens het KiM en
haar mensen daar heel veel succes bij.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat