Meer onderhandelingsvrijheid goed voor zorgmarkt

12.06.2007 / 15:59 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nederlandse zorgautoriteit

Nederlandse zorgautoriteit

NZa: positieve ontwikkelingen zichtbaar in vrije deel ziekenhuiszorg Meer onderhandelingsvrijheid goed voor zorgmarkt

In het vrije deel van de ziekenhuiszorg zijn positieve ontwikkelingen zichtbaar. De prijzen zijn na een daling in 2006 nu gestabiliseerd, de wachtlijsten zijn afgenomen en onderhandelingen worden professioneler gevoerd. Wel is de omvang van het B-segment erg klein in relatie tot de totale omvang van de ziekenhuiszorg, waardoor de marktwerking nog niet voldoende op gang komt. De NZa verwacht dat de introductie van vrije prijsvorming en maatstafconcurrentie de marktwerking in de ziekenhuiszorg een forse impuls geeft, met positieve gevolgen voor de publieke belangen kwaliteit, prijs en toegankelijkheid. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de monitor ziekenhuiszorg 2007 die de NZa vandaag aan de minister overhandigt.

De omvang van het vrije deel van de ziekenhuiszorg is te klein om marktwerking goed op gang te krijgen. De Zorgautoriteit adviseert minister Klink daarom verzekeraars en aanbieders meer ruimte te geven voor vrije prijsonderhandelingen. Een vergroting van het segment met vrije prijzen geeft een sterke impuls aan de marktwerking in de ziekenhuiszorg en heeft een positief effect op de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid.

De prijzen in het B-segment zijn in de periode 2006-2007 niet meer gestegen dan de overige prijzen in de ziekenhuiszorg. Uit de monitor blijkt dat de prijsontwikkeling in het vrije B-segment over de periode 2005-2007 gunstiger is dan in het A-segment. Uitbreiding van het vrije deel zal die ontwikkeling naar verwachting versterken omdat het de zorgaanbieders dwingt tot scherpe onderhandelingen op het gebied van prijs en kwaliteit.

De monitor laat ook zien dat de beschikbare en vergelijkbare informatie over de medische kwaliteit en patiënten ervaringen, hoewel verbeteringen zichtbaar zijn, nog steeds beperkt is. Goede vergelijkbare informatie is nodig om de consument in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken. De NZa stelt een normenkader op over wanneer de consument over voldoende kwaliteitsinformatie beschikt om een goede keuze te kunnen maken tussen zorgaanbieders. Daarbij wordt er rekening gehouden dat de informatie is toegespitst op de informatiebehoefte van de consument. Wanneer de transparantie ondanks het normenkader onvoldoende blijft spreekt de NZa de betreffende partijen daarop aan, zonodig wordt overgegaan tot dwingende maatregelen.

Daarnaast wil de NZa dat verzekeraars een actieve rol gaan spelen in het ondersteunen van consumenten bij het maken van een keuze. De NZa doet in het visiedocument 'Richting geven aan keuzes' aanbevelingen om dit te verbeteren.


---