Meer onderhandelingsvrijheid goed voor zorgmarkt
12.06.2007 / 15:59 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nederlandse zorgautoriteit
Nederlandse zorgautoriteit
NZa: positieve ontwikkelingen zichtbaar in vrije deel ziekenhuiszorg
Meer onderhandelingsvrijheid goed voor zorgmarkt
In het vrije deel van de ziekenhuiszorg zijn positieve ontwikkelingen zichtbaar. De
prijzen zijn na een daling in 2006 nu gestabiliseerd, de wachtlijsten zijn afgenomen en
onderhandelingen worden professioneler gevoerd. Wel is de omvang van het B-segment erg
klein in relatie tot de totale omvang van de ziekenhuiszorg, waardoor de marktwerking nog
niet voldoende op gang komt. De NZa verwacht dat de introductie van vrije prijsvorming en
maatstafconcurrentie de marktwerking in de ziekenhuiszorg een forse impuls geeft, met
positieve gevolgen voor de publieke belangen kwaliteit, prijs en toegankelijkheid. Dit
zijn de belangrijkste conclusies uit de monitor ziekenhuiszorg 2007 die de NZa vandaag
aan de minister overhandigt.
De omvang van het vrije deel van de ziekenhuiszorg is te klein om marktwerking goed op
gang te krijgen. De Zorgautoriteit adviseert minister Klink daarom verzekeraars en
aanbieders meer ruimte te geven voor vrije prijsonderhandelingen. Een vergroting van het
segment met vrije prijzen geeft een sterke impuls aan de marktwerking in de
ziekenhuiszorg en heeft een positief effect op de kwaliteit, betaalbaarheid en
toegankelijkheid.
De prijzen in het B-segment zijn in de periode 2006-2007 niet meer gestegen dan de overige
prijzen in de ziekenhuiszorg. Uit de monitor blijkt dat de prijsontwikkeling in het vrije
B-segment over de periode 2005-2007 gunstiger is dan in het A-segment. Uitbreiding van
het vrije deel zal die ontwikkeling naar verwachting versterken omdat het de
zorgaanbieders dwingt tot scherpe onderhandelingen op het gebied van prijs en kwaliteit.
De monitor laat ook zien dat de beschikbare en vergelijkbare informatie over de medische
kwaliteit en patiënten ervaringen, hoewel verbeteringen zichtbaar zijn, nog steeds
beperkt is. Goede vergelijkbare informatie is nodig om de consument in staat te stellen
een weloverwogen keuze te maken. De NZa stelt een normenkader op over wanneer de
consument over voldoende kwaliteitsinformatie beschikt om een goede keuze te kunnen maken
tussen zorgaanbieders. Daarbij wordt er rekening gehouden dat de informatie is toegespitst
op de informatiebehoefte van de consument. Wanneer de transparantie ondanks het
normenkader onvoldoende blijft spreekt de NZa de betreffende partijen daarop aan, zonodig
wordt overgegaan tot dwingende maatregelen.
Daarnaast wil de NZa dat verzekeraars een actieve rol gaan spelen in het ondersteunen van
consumenten bij het maken van een keuze. De NZa doet in het visiedocument 'Richting
geven aan keuzes' aanbevelingen om dit te verbeteren.
---