abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
12 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW-TER/KAB/07/M10.008.103 2060714990
Onderwerp
Antwoorden op kamervragen lid Roemer inzake spoorspattingen
Geachte voorzitter,
In antwoord op de vragen van het lid Roemer aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over spoorspattingen bericht ik u als volgt.
1. Wat is uw mening over de kritiek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat op
ProRail over het grote aantal spoorspattingen?1
1. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft vorig jaar de ontsporingen bij
Bodegraven en Landgraaf ten gevolge van spoorspattingen onderzocht.
Over het resultaat hiervan heeft mijn ambtsvoorganger u geïnformeerd op
14 november 2006 (TK 20062007, 26 699, nr. 9). De belangrijkste conclusie van
de Inspectie is dat ProRail onvoldoende haar zorgplicht uit de beheerconcessie in
acht heeft genomen. Deze conclusie onderschrijf ik.
2. Kunt u aangeven met welke plannen ProRail gaat komen om spoorspattingen te
voorkomen? Wat is uw mening hierover?
2. ProRail heeft een programma met verbetermaatregelen gestart, met als doel het
aantal spoorspattingen te minimaliseren en het bijbehorende risico te beheersen.
Er zijn dertien maatregelen benoemd waarvan vier maatregelen inmiddels zijn
geïmplementeerd, zeven nog dit jaar worden geïmplementeerd en twee op de
langere termijn spelen. De meeste maatregelen hebben betrekking op het
1 Cobouw, 8 mei 2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW-TER/KAB/07/M10.008.103
verbeteren van het kwaliteitsmanagement: het aanscherpen en verbeteren van
procedures, het vergroten van kennis en het intensiveren van controles op
naleving van de procedures. Dit alles zowel intern ProRail als richting aannemers.
Als tijdelijke maatregel zijn alle ballastroerende werkzaamheden verboden bij
verwachte spoorstaaftemperaturen van boven 35 graden Celsius en worden in
deze situatie risicoplekken intensief gecontroleerd. Als de overige maatregelen zich
in de praktijk hebben bewezen, kan deze tijdelijke maatregel worden ingetrokken.
Ik sta positief tegenover de door Prorail geformuleerde maatregelen omdat ze
invulling geven aan de door de Inspectie VenW gesignaleerde tekortkomingen.
3. Wat is uw mening over de kritiek van de hoogleraar die stelt dat het probleem
vooral ligt bij ProRail en de aannemers die zich niet altijd houden aan de
voorgeschreven procedures? Bent u bereid hier onderzoek naar te doen? Zo neen,
waarom niet?
3. De Inspectie heeft in eerdergenoemde onderzoeken nadrukkelijk de rol van ProRail
en de aannemers beschouwd. De inspectie komt op basis van dit onderzoek ook
tot de conclusie dat onder meer het niet volgen van de juiste procedures een rol
heeft gespeeld. Het door u gevraagde onderzoek is derhalve reeds verricht.
4. Bent u van plan te komen met een plan van aanpak hoe de uitvoering en controle
van het spoorwerk kan verbeteren? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat voor plan
gaat u opstellen?
4. De uitvoering en controle van spoorwerk zijn primaire beheerstaken van ProRail.
Mede naar aanleiding van de conclusies uit de ontsporingsonderzoeken is ProRail
gestart met een verbeterprogramma, vervat in de zogeheten Veiligheidsagenda.
Deze Veiligheidsagenda heeft mijn ambtsvoorganger u op 14 november 2006
doen toekomen als bijlage bij kamerstuk 26 699, nr. 9. De maatregelen om
spoorspattingen te voorkomen, zoals verwoord in het antwoord op vraag 2,
maken deel uit van dit programma. Over de vorderingen binnen dit programma
rapporteert ProRail aan de Inspectie. De concrete resultaten van dit
verbeterprogramma in de uitvoering zullen onderdeel uit maken van de
beoordeling van het veiligheidsmanagementsysteem van ProRail door de Inspectie
later dit jaar. De Inspectie zal nagaan of de maatregelen in de praktijk worden
uitgevoerd.
5. Bent u bereid een onafhankelijk onderzoek te doen naar de prestaties van ProRail
met als doel dit bedrijf en haar omgang met aannemers door te lichten en te
verbeteren? Kunt u uw antwoord toelichten?
5. Ik ben van mening dat ProRail haar verantwoordelijkheid neemt met het
genoemde verbeterprogramma. Ik zie op dit moment dan ook geen aanleiding
voor een apart onafhankelijk onderzoek.
---
IVW-TER/KAB/07/M10.008.103
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat