Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Verkeersgroei bleek mogelijk ondanks toename files
Nieuwsbericht | 12-06-2007
Het mobiliteitssysteem in Nederland piepte en kraakte de afgelopen
tien jaar, maar bleef functioneren. Dat concludeert het nieuwe
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in zijn eerste
Mobiliteitsbalans.
Nederlanders zijn pragmatisch omgegaan met de files: in de
ochtendspits gingen ze steeds vroeger op weg en rond de grote steden
kozen ze op dat tijdstip in toenemende mate voor de trein. De overheid
beperkte de groei van de files met een groot aantal maatregelen. In
tien jaar tijd is het tijdverlies in files met 53% toegenomen. Zonder
overheidsbeleid zou de groei 90% zijn geweest.
Mobiliteit gegroeid
De mobiliteit van personen is tussen 1995 en 2005 met 10% gegroeid tot
184 miljard reizigerskilometers. Ongeveer 60% van deze groei is
voornamelijk toe te schrijven aan de toename van de bevolking. De rest
van de mobiliteitsgroei ontstond vooral door grotere
woon-werkafstanden: de gemiddelde woon-werkafstand nam toe van 18 tot
22 km. Het goederenvervoer is de afgelopen tien jaar meer dan de
personenmobiliteit gegroeid (met 26% tot 120 miljard tonkilometers).
De groei van de economie en de groei van de internationale handel zijn
hiervoor verantwoordelijk.
100 miljard euro
Verkeer en vervoer is maatschappelijk belangrijk, zo laten de uitgaven
zien die Nederland bereid is jaarlijks er voor te maken. Verkeer en
vervoer kostte de Nederlandse samenleving in 2005 rond de 100 miljard
euro. Circa 68 miljard euro hiervan betreft transportuitgaven door
consumenten - inclusief de indirecte uitgaven die consumenten doen om
goederen te vervoeren. De overheid geeft ongeveer 13 miljard euro uit
aan investeringen en subsidies. De samenleving ondervindt rond de 20
miljard euro aan schade door files, verkeersongevallen en
milieuverontreiniging.
Wisselend succes overheidsbeleid
De afgelopen tien jaar is het mobiliteitsbeleid te kenschetsen als
`geleidelijk aanpassen en verbeteren': uitbreiding bestaande wegen,
elektronische informatiepanelen, geluidsschermen, 30 km-zones,
geleidelijk strengere eisen aan de uitstoot van wegvoertuigen, et
cetera. Beleidsmaatregelen hebben de groei van files geremd (zie
hiervoor). De uitstoot van het broeikasgas kooldioxide (CO2) is
ongeveer even hard gegroeid als de mobiliteit zelf, ondanks Europees
beleid om auto's zuiniger te maken. Nationale en internationale
beleidsmaatregelen hebben eraan bijgedragen dat, ondanks de
mobiliteitsgroei, de aantallen verkeersdoden en de uitstoot van
luchtverontreinigende stoffen door het wegverkeer zijn afgenomen. De
geluidhinder is sinds 1995 min of meer gelijk gebleven.
Mobiliteitsbalans 2007, Den Haag, Kennisinstituut voor
Mobiliteitsbeleid, juni 2007, ISBN 978-90-8902-001-7.
De publicatie is aan te vragen bij het KiM, via e-mail:
kimpublicaties@minvenw.nl
Meer informatie
* Mobiliteitsbalans 2007
01-05-2007 | Pdf-document, 3995 kB
* www.kimnet.nl
Ministerie van Verkeer en Waterstaat