Reactie ArboNed op perverse geldstroom arbodienst
12.06.2007 / 13:25 / Rubriek: Economie / Organisatie: Arboned
Arboned
http://www.arboned.nl/
Door Inge Weel, woordvoerder ArboNed
Verzuimpolis beëindigt perverse geldstroom , kopt een landelijk
dagblad vandaag op de voorpagina van zijn financiële katern. Een samenwerking van
verzekeraars en een arbodienst presenteert een nieuwe verzuimpolis, die de arbodienst
alleen geld oplevert zo lang werknemers gezond zijn. Het is eigenlijk niet normaal, meent
een van de initatiefnemer in de krant. Hoe meer mensen zien zijn in een bedrijf,
hoe meer de arbodienst daaraan verdient. Mooie one liners die een rationele
nuancering rechtvaardigen.
Suggestief
Arbodiensten worden door hun klanten afgerekend op prestaties. Een prestatie is het
verlagen van verzuim. Ik kan u verzekeren dat een arbodienst echt aan de kant gezet
wordt, als het verzuim bovenmatig hoog is of blijft. Leven van een perverse geldstroom,
wat volgens de initiatiefnemers zou moeten staan voor het extra lang ziek houden van
werknemers, betekent dat een arbodienst in no time zijn klantenkring zal zien opdrogen.
En laten we sowieso eens stilstaan bij de term perverse geldstroom. Ziekenhuizen,
tandartsen, ja zelfs klusbedrijven zijn met definitie van de initiatiefnemers allemaal
organisaties die van perverse geldstromen leven. Zo bezien zal het de target van een
chirurg zijn zoveel mogelijk mensen zovaak mogelijk te opereren. En de klusjesman? Die
leeft bij de gratie van de twee linkerhanden van de opdrachtgever. Wie dus twee tellen
langer nadenkt over de gekozen woordkeus, ziet al snel de beperking ervan. En bovendien,
is het juist niet prettig dat je een vakman binnen handbereik hebt als je te maken hebt
met zo iets vervelends als verzuim? Je staat er bij verzuim dus niet alleen voor. En net
zoals de bakker, de verzekeraar of automonteur een prijs vraagt voor zijn
dienstverlening, doen arbodiensten dat ook.
Niets nieuws
Dan het nieuwe in de dienstverlening van de bedachte verzuimpolis: demedicaliseren en de
rol van de verzuimende werknemer en de leidinggevende. Bij demedicaliseren kijkt de
bedrijfsarts naar datgene wat de patiënt, diens (medische) beperkingen ten spijt,
nog wel kan in de uitvoering van zijn werk. Aan demedicaliseren is niets nieuws. Daar
zijn arbodiensten al jarenlang geleden mee begonnen. En met succes, want het verzuim in
Nederland is de afgelopen jaren spectaculair gedaald. Van landelijk zo n 8% naar 4% in
nog geen tien jaar tijd. Bij demedicaliseren werkt de bedrijfsarts in een
driehoeksrelatie met de werknemer en diens leidinggevende. Laatstgenoemde kent de
medewerker zakelijk gezien immers als geen ander, en is dus cruciaal in de
reïntegratie. Vraag gewoon maar eens de brochures op van wat arbodiensten. U zult
struikelen over frases als demedicaliseren en rol van de leidinggevende en werknemer.
Terecht. Demedicaliseren werkt al jaren.
Ethisch?
Dan het nobele van de Oranjekoorts-polis van de participerende verzekeraar. In 2004
ondekte ArboNed dat het verzuim tijdens én na een wedstrijd van het Nederlands
elftal spectaculair steeg. Respectievelijk 19% en 15%. En dat was geen griepje. Bewust
bracht ArboNed deze cijfers in de openbaarheid om deze vorm van ongeoorloofd verzuim
bespreekbaar te maken. Een week later bij de volgende wedstrijd steeg het verzuim met
slechts 3%. De les is duidelijk. Door dingen bespreekbaar te maken kun je afspraken maken
waarbij geen dokter aan te pas hoeft te komen. In 2006, toen het Nederlands elftal weer in
speelde, bracht ArboNed dan ook van tevoren de eenvoudige tips naar buiten om verzuim te
voorkomen. Het resultaat: geen verzuimstijging. De verzekeraar daarentegen maakte van de
gelegenheid gebruik om werkgevers - onder strenge voorwaarden - financieel tegemoet te
komen bij wie het verzuim tijdens de wedstrijden wel spectaculair steeg. Een nobele
gedachte, maar feitelijk niets anders dan het accepteren van slecht gedrag. Ethisch?
Wederhoor
Ten slotte het tarief. Voor de nieuwe verzuimpolis betalen werkgevers euro 120 per persoon
aan abonnementsgeld voor de arbodienst. Maar, stelt de verzekeraar ons gerust, daarmee
krijgt de werkgever bij verzuim ook geen nieuwe rekeningen. Voor 25% minder heeft de
werkgever bij ArboNed een all-inpakket waarin eveneens geen bijkomende kosten komen.
Daarnaast betaalt de werkgever bij onze prestatieaanpak een premie voor het
verzuimpercentage dat hij in de toekomst wil realiseren. Aan ons dus om dat voor elkaar
te krijgen. Uiteraard is dit reclame voor ArboNed, en zal het derhalve de redactionele
kolommen niet halen - voor dat soort nieuwtjes zijn advertenties het medium. Belangrijker
is het journalistieke principe van hoor en wederhoor. Daar maken we graag gebruik van.
---- einde bericht ---
Inge Weel, woordvoerder ArboNed, M 06 - 295 726 98, E inge.weel@arboned.nl