abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
---
Datum Bijlage(n)
12 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/U.07.00992 -
Onderwerp
Onderzoeksopzet Dynamische Snelheden
Geachte voorzitter,
In oktober 2006 bent u door mijn ambtsvoorganger geïnformeerd over voornemens
voor onderzoek en proeven met betrekking tot de dynamisering van de
maximumsnelheden op het autosnelwegennet1. Voorgesteld is dat eerst onderzoek
wordt gedaan om een beter inzicht in de mogelijkheden en de effectiviteit van de
toepassing van dynamische snelheden te verkrijgen.
Door de snelheidslimiet af te stemmen op onverwachte en wisselende situaties zoals
weersgesteldheid, drukte of een ongeval rijdt het verkeer met snelheden die beter
passen bij de specifieke omstandigheden. Hierdoor wordt een gunstig effect verwacht
op de veiligheid, de doorstroming en de milieubelasting, maar ook op het draagvlak bij
de weggebruiker voor een snelheidsmaatregel.
De opzet van het onderzoek en de toe te passen techniek voor dynamische
maximumsnelheden is nu nader uitgewerkt. Ook kan ik u nu berichten over de
beoogde trajecten voor de experimenten.
Kern van de onderzoeksopzet
Doel van het onderzoek is het verkrijgen van meer inzicht in de effecten (veiligheid,
doorstroming en milieu) en de gedragsaspecten van dynamische maximumsnelheden.
Ook wordt in beeld gebracht wat de consequenties zijn voor wegbeheer en
netwerkmanagement, zoals veranderingen in taken en benodigde investeringen.
1 Kamerstuk 30800 XII, nr. 12, vergaderjaar 2006-2007, 18 oktober 2006.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/U.07.00992
Op basis van de ervaringen kan dan vervolgens worden bepaald in welke gevallen, op
welke wijze en onder welke voorwaarden een dynamische snelheidslimiet een geschikt
instrument is voor toekomstig netwerkmanagement. Als randvoorwaarde voor de
proeven is onder meer bepaald dat in gevallen waar reeds forse normoverschrijdingen
voorkomen in verstedelijkt gebied, in principe geen experimenten voor
snelheidsverhogingen in het gebied van 100 naar 120 km/u worden voorgesteld.
Naast een basisonderzoek gericht op de verschijningsvorm van de maatregel,
gedragsaspecten en draagvlak, omvat de onderzoeksopzet een reeks voorgenomen
proeven met dynamische snelheidslimieten. Vier verschillende toepassingen worden
daarbij onderscheiden:
1. Snelheidsverlaging in relatie tot de weersituatie (verkeersveiligheid);
2. Snelheidsverlaging in relatie tot luchtkwaliteit;
3. Snelheidsverlaging in relatie tot doorstroming (homogeniseren);
4. Snelheidsverhoging in rustige uren van 100 naar 120 km per uur, op wegen
waar op basis van de infrastructuur en het wegbeeld een limiet van 120 km
per uur mogelijk is.
Voor het onderzoek naar dynamische snelheden worden de volgende trajecten
voorgesteld.
Het onderzoek naar het effect van dynamische snelheidsverlaging op luchtkwaliteit
vindt plaats op het traject A58 Tilburg (knooppunt de Baars-Goirle). Dit is een
relevante locatie voor luchtkwaliteit, de dagnorm fijn stof wordt hier ca. 20 keer per
jaar in lichte mate overschreden.
Dynamische snelheidsverlaging en doorstroming (homogeniseren) vindt plaats op het
traject A12 Gouda-Woerden. De toepassing snelheidsverlaging bij slecht weer
(i.c. regen) zal ook in deze proef worden meegenomen.
Op het traject A1 Muiderberg-Bussum wordt het effect van snelheidsverhoging en
daarmee reistijdverkorting onderzocht. Dit traject voldoet aan de bovengenoemde
randvoorwaarde.
Voor ieder deeltraject is een gedetailleerde onderzoeksopzet uitgewerkt. De realisatie
en uitvoering van de proeven vindt plaats onder regie van Rijkswaterstaat.
De operationele periode van het onderzoek naar dynamische snelheden ligt,
afhankelijk van de start van de eerste proef, naar verwachting tussen december 2007
(start) en september 2008 (einde laatste onderzoek). De evaluatie kan dan eind 2008
gereed zijn.
Juridisch Kader
Om de voorbereidingstijd voor het onderzoek te beperken is een experimenteerartikel
in de Wegenverkeerswet 1994 uitgewerkt dat in het Staatsblad is gepubliceerd2.
2 Staatsblad 2007, 166
---
DGP/WV/U.07.00992
De uitwerking van deze wetswijziging krijgt nu verder invulling in een algemene
maatregel van bestuur. In deze AMvB wordt vastgelegd aan welke nadere
randvoorwaarden experimenten moeten voldoen. De AMvB is nu in voorbereiding en
wordt via een voorhangprocedure aan het parlement worden voorgelegd.
Financiering
De kosten van het onderzoek en de evaluaties zijn geraamd op in totaal 12 mln.. Dit
bedrag wordt ten laste gebracht van het MIT.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat