Ernst & Young: gemeenten sloom bij elektronische vraag burger
12.06.2007 / 10:07 / Rubriek: Economie / Organisatie: Ernst and young
Ernst and young
Ernst & Young: Eenderde gemeenten reageert sloom op elektronische vraag burger
Den Haag, 12 JUNI 2007 - Gemeenten hebben een lage responssnelheid bij het beantwoorden
van elektronisch gestelde vragen van burgers. Uit de benchmark digitale dienstverlening
2007 van Ernst & Young blijkt dat 33% van de gemeenten na twintig werkdagen nog
steeds niet heeft gereageerd op een vraag. Slechts een op de drie gemeenten blijkt binnen
een dag antwoord te geven.
In navolging van de benchmark digitale dienstverlening 2006 heeft Ernst & Young in de
periode maart 2007 de volwassenheid van de digitale dienstverlening van Nederlandse
gemeenten nader onderzocht. In deze benchmark 2007 zijn de digitale loketten van alle
Nederlandse gemeenten beoordeeld. Aan de hand van een aantal criteria is per gemeente
bepaald hoe volwassen de digitale dienstverlening is.
'Het feit dat een op de drie gemeenten niet in staat is te antwoorden binnen twintig
werkdagen is schrijnend te noemen', zegt Marc Welters van Ernst & Young. 'Het
verbeteren van de responssnelheid moet dan ook een grote prioriteit krijgen. De burger
moet immers kunnen vertrouwen op een betrouwbare dienstverlening. Wanneer het om de
beantwoording van een ingewikkelde vraag gaat, kan ook op korte termijn een reactie
gestuurd worden. Daarin kan tenminste worden aangegeven hoe lang het daadwerkelijk
beantwoorden van de vraag gaat duren.'
iDeal
Uit het onderzoek in 2007 blijkt verder dat gemeenten een explosieve groei doormaken in
het aanbod van elektronische betaalmogelijkheden via iDeal. Bij een op de drie gemeenten
kan een transactie worden afgehandeld met iDeal. Dit leidt ertoe dat het totale aanbod
van online betaalmogelijkheden sterk is verbeterd ten opzichte van 2006.
'Ondanks de explosieve toename in het aanbod van iDeal, moeten deze cijfers wel worden
gerelativeerd' zegt Welters. 'Natuurlijk is een verbetering van 25% ten opzichte van
vorige jaar een mooi resultaat. Vergeleken met commerciële websites lopen gemeenten
echter ver achter. Het is dan ook aan de gemeenten om in het komende jaar een inhaalslag
te maken.'
NB: Eerder al bracht Ernst & Young onderzoeken naar buiten over de inrichting van het
digitale loket bij gemeenten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Karel Zwaan
010 406 53 61
06 290 83 154