Eerste Nederlandse samenwerking in SEO PR
12.06.2007 / 09:58 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Het pr bureau
Het pr bureau
- Persbericht -
Het PR Bureau en Traffic Builders bundelen krachten
Eerste Nederlandse samenwerking in SEO PR
Amsterdam, dinsdag 12 juni 2007 - Het PR Bureau en Traffic Builders zoekmachinemarketing
zijn een samenwerking aangegaan om search engine optimization (SEO) en PR gecombineerd
aan te kunnen bieden als nieuwe dienst. Met dit eerste initiatief op het gebied van SEO
PR willen de bureaus inspringen op een nog onontgonnen gebied op de Nederlandse
communicatiekaart.
Het internet speelt een steeds grotere rol bij het maken of kraken van reputaties.
Parallel hieraan constateren Traffic Builders en Het PR Bureau al enige jaren een
verschuiving van news naar views. 'Deze ontwikkeling neemt met allerlei online
toepassingen een steeds hogere vlucht. 'User-generated content' doet het goed,
burgerjournalistiek viert hoogtij, ofwel: de bezoeker bepaalt. Dat betekent dat we ook op
een andere manier naar PR moeten gaan kijken,' aldus Marnix Geus, directeur van Het PR
Bureau. 'De samenwerking met zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders maakt dit voor
ons mogelijk. Zij hebben diepgaande kennis van de werking van zoekmachines.'
Nummer 1 bij Google
Het realiseren en behouden van topposities in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google,
wordt een steeds arbeidsintensiever proces. Concurrentie neemt toe en zoekmachines
stellen regelmatig de rankingmethode bij. 'SEO PR is eigenlijk een logisch gevolg van
deze ontwikkelingen,' aldus Wolter Tjeenk Willink, directeur van Traffic Builders. 'We
worden gedwongen om interactiever met PR om te gaan en tegelijkertijd kunnen we PR
inzetten om organisaties beter vindbaar te maken in zoekmachines.'
Reputatiemanagement
Geus wijst ook op het tegenovergestelde: 'Sommige bedrijven blijven jarenlang last houden
van een negatief bericht dat telkens hoog in de zoekresultaten verschijnt en waar ze
vanaf willen zijn. Hier kan je SEO PR inzetten ten behoeve van reputatiemanagement om zo
negatieve berichten uit de top-10 zoekresultaten te dringen.'
Traffic Builders en Het PR Bureau geven via hun websites diverse tips. Eén van de
belangrijkste adviezen luidt: optimaliseer het 'traditionele' persbericht, oftewel: zorg
ervoor dat de juiste trefwoorden op de juiste plaatsen voorkomen in de tekst. Zo moet je
in persberichten bestemd voor online media in de lead ook links opnemen die verwijzen
naar de website waar meer informatie te vinden is. Ook kan je in het persbericht naar
aanvullende informatie of andere 'linkwaardige content' verwijzen op de website,
zogenaamde 'link bait'. Tjeenk Willink: 'Het blijft echter zaak om in de gaten te houden
wie je wat stuurt. Webjournalisten maken natuurlijk meer gebruik van links dan de
traditionele media.'
Voor meer informatie en achtergrondartikelen over SEO PR, reputatiemanagement en het
schrijven van geoptimaliseerde persberichten zie onder meer
www.traffic-builders.com/seopr
Over Traffic Builders zoekmachinemarketing
Traffic Builders zoekmachinemarketing is één van de meest toonaangevende
specialisten op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en adverteren in zoekmachines in
Nederland. Traffic Builders adviseert en ondersteunt opdrachtgevers vanuit een
marketinggedreven visie en resultaatgerichte aanpak bij het succesvol inzetten van
zoekmachines als marketingkanaal. Meer informatie over Traffic Builders
zoekmachinemarketing vindt u op www.traffic-builders.com.
Over Het PR Bureau
Het PR Bureau is opgericht in januari 2005 door Marnix Geus en Jacqueline Bosselaar en is
gespecialiseerd in Corporate, Crisis en Marketing PR. Het bureau houdt zich bezig met
onder meer positionering, reputatievorming en crisiscommunicatie. Het PR Bureau werkt
voor merken en bedrijven als Samsonite, Coca-Cola, Hay Group, Vitae, Bacardi, Libresse,
Provincie Noord-Holland en Roland Berger Strategy Consultants. Bezoek voor meer
informatie www.hetprbureau.nl.