Restwarmte maakt kostendekkende CO2-afvang voor Rotterdamse industrie
haalbaar
10.07.2007
Binnen vijf tot tien jaar is het mogelijk om bij de Rotterdamse
industriële bedrijven grootschalig en kostendekkend CO2 af te vangen.
Dat is veel sneller dan tot dusver werd aangenomen. Altijd werd
gedacht dat dit pas in 2020 haalbaar zou zijn. In het Rijnmondgebied
kan dat door gebruik te maken van restwarmte van nabijgelegen
bedrijven en door CO2 commercieel te benutten. Om dit voor elkaar te
krijgen, moet er in Rotterdam een consortium komen waarin bedrijven en
de gemeente Rotterdam samenwerken met de provincie en het rijk.
Hierover vinden momenteel gesprekken plaats met partners.
Daarnaast is het nodig dat nationale en internationale regels voor
CO2-afvang, - distributie en - opslag snel worden aangepast. Dit
concluderen onderzoekers van DCMR Milieudienst Rijnmond op basis van
een omvangrijke studie naar de mogelijkheden voor CO2-afvang en
-opslag in de regio Rijnmond, in het kader van het Rotterdam Climate
Initiative.
>> Download hier het rapport: CO2-afvang en -opslag in Rijnmond
In drie stappen kostendekkend CO2 afvangen
DCMR Milieudienst Rijnmond heeft in de haalbaarheidsstudie onderzocht
wat de mogelijkheden zijn voor CO2-afvang in de regio Rijnmond. Om dit
doel te bereiken zijn drie stappen nodig:
1. afvang van zuivere CO2,
2.verkoop van CO2,
3. opslag van CO2 in olie- en gasvelden.
In deze drie stappen kan Rotterdam op kostendekkende wijze toegroeien
naar een reductie van 20 miljoen ton CO2. Dat is een fors deel van het
doel dat het kabinet zich heeft gesteld.
Kosten voor afvang en zuivering laag houden
Rotterdamse industriële bedrijven die CO2 uitstoten, kunnen die CO2 op
kostendekkende wijze afvangen, transporteren en ondergronds opslaan.
De grootste winst kan worden geboekt door de kosten om de CO2 af te
vangen zo laag mogelijk te houden. Normaliter is het afvangen en
zuiveren van koolstofdioxide een kostbare zaak omdat er veel warmte
voor nodig is. Maar omdat er in ruime mate industriële restwarmte
beschikbaar is, kan dit proces in de regio Rijnmond zeer
kostenefficiënt plaatsvinden. De unieke locatiefactoren in de
Rotterdamse regio zijn dus van cruciaal belang. Hierdoor is de prijs
significant lager dan in andere studies is gerapporteerd. In de regio
Rijnmond kost het volgens de onderzoekers 24 euro om een ton CO2 af te
vangen, te transporteren en ondergronds op te slaan. Dat is veel
minder dan tot dusver werd aangenomen.
Verkoop van CO2 aan tuinders verdubbelt
In fase I staan tegenover de kosten voor -afvang en -opslag de
inkomsten. In de eerste fase komen de inkomsten vooral uit de verkoop
van CO2 aan tuinders, die het gebruiken om hun bloemen, planten,
groenten en fruit sneller te laten groeien. Dit gebeurt op dit moment
al bij de OCAP, een commercieel samenwerkingsverband tussen Rotterdam
en het Westland. Door deze samenwerking uit te breiden kan het
afvangen van het broeikasgas toenemen tot 1,5 miljoen ton CO2.
Meer olie en gas door CO2-opslag
In fase II is de belangrijkste inkomstenbron de verhoogde olie- en
gaswinning. Doordat CO2 wordt opgeslagen in bijna lege olie- en
gasvelden kan een veld dat bijna leeg is, langer mee. De CO2 kan via
een stelsel van pijpleidingen worden getransporteerd naar bijna lege
velden, bijvoorbeeld in de Noordzee. Een deel van dit leidingenstelsel
ligt er al, maar er moet nog wel fors in worden geïnvesteerd om het
uit te breiden en verder geschikt te maken. Door de CO2 vervolgens in
de gas- en olievelden te pompen, ontstaat er een hogere druk. Hierdoor
blijft het langer rendabel om olie en gas te winnen uit velden die
anders het stempel `leeg' zouden krijgen. De opbrengsten van extra gas
en olie dragen bij aan de bekostiging van het CO2-infrastructuur en
-opslag.
Verkoop van emissierechten
Het internationale recht om het broeikasgas te mogen uitstoten, is
verhandelbaar. Als Rotterdamse bedrijven minder CO2 uitstoten, kunnen
zij overblijvende rechten verkopen. Dat is de belangrijkste
inkomstenbron in fase III. De verwachting is dat de kosten van
CO2-afvang en -opslag met 24 euro per ton in Rotterdam lager zijn dan
de opslagkosten elders in Nederland. Dat komt vooral door de
aanwezigheid van restwarmte in het Rijnmondgebied. Tegelijkertijd is
de prijs per ton lager dan de prijs per ton CO2 in het Europees
handelssysteem. Vooral na 2012 is dit financieel aantrekkelijk omdat
de prijs per ton CO2 dan kan oplopen tot zo'n vijftig euro, volgens de
inschattingen van Fortis. Voor bedrijven is het dan extra
aantrekkelijk om zich in Rotterdam te vestigen.
Randvoorwaarden
Om dit alles ook daadwerkelijk te realiseren adviseren de onderzoekers
om een consortium op te richten waarin overheden en bedrijven
participeren. Zo'n consortium, ook wel CO2-bedrijf genoemd, is een
publiek private samenwerking die goed vergelijkbaar is met het
Warmtebedrijf. Momenteel vinden er gesprekken plaats met partners die
kunnen toetreden tot het consortium. Daarnaast is het essentieel dat
ondergrondse CO2-opslag wordt opgenomen in het EU-handelssysteem.
Daarmee wordt bedoeld dat ondergrondse CO2-opslag wordt meegeteld bij
de CO2-besparing van bedrijven. Vorige week nog concludeerde
hoogleraar Catrinus Jepma van de Taskforce Energietransitie dat
Nederland zijn CO2-besparingsdoelen niet kan halen zonder ondergrondse
CO2-opslag. Ook op nationaal niveau moeten regels worden aangepast.
Het moet bijvoorbeeld juridisch mogelijk worden gemaakt om CO2 in
bijna lege gas- en olievelden te injecteren en pijpleidingen aan te
leggen voor het transport. Ten slotte is het noodzakelijk dat de
overheid mee-investeert in de aanleg van onder meer het
distributienetwerk van CO2. De partners van het Rotterdam Climate
Initiative voeren hierover al gesprekken met de ministers van EZ en
VROM.
Over het Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het ambitieuze klimaatprogramma
waarin de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, DCMR
Milieudienst Rijnmond en Deltalinqs samenwerken om de CO2-uitstoot van
Rotterdam met 50% terug te brengen. Dit dankzij de groei van de stad
en de haven in de komende jaren. De focus ligt daarbij op
energiebesparing, duurzame energie en CO2-afvang en -opslag. Het
Rotterdam Climate Initiative bundelt alle initiatieven die Rotterdam
neemt om zich te ontwikkelen tot CO2-arme stad én Energy-port: the
world capital of CO2 free energy. Binnen het Clinton Climate
Initiative heeft Rotterdam de voortrekkersrol onder de
wereldhavensteden. Binnen een jaar vindt in Rotterdam het congres
plaats waarbij alle havensteden overleg hebben over de specifieke
aanpak voor havensteden.
Milieudienst Rijnmond