Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 11 juni 2007
Akkoord nieuwe NS CAO
Vakbonden en NS willen investeren in mensen
Onderhandelaars van NS en vakbonden hebben maandag 11 juni een akkoord bereikt over
een nieuwe NS CAO. De CAO krijgt een looptijd van 25 maanden en loopt van 1 april 2007
tot 1 mei 2009. Er is een loonstijging van 3 % per 1 april 2007 en 3 % per 1 april 2008
overeengekomen, plus een eenmalige uitkering van 250 die afhankelijk is van het
behaalde algemeen klantoordeel. Daarnaast wordt in december 2007 en december 2008
een bedrag van 250 aan het personeel gegeven.
Partijen willen investeren in de toekomst van de mensen die werken bij NS. Zowel korte als
lange termijnafspraken zijn hierop afgestemd. De CAO bevat tevens afspraken die ook
daarna - tot april 2012 - hun beslag zullen krijgen. De onderhandelaars leggen het akkoord
met een positief advies voor aan hun achterban.
De nieuwe NS CAO staat in het teken van sociale innovatie, bijvoorbeeld via bevordering van de
ontwikkeling van de medewerkers en vergroting van de diversiteit. Het investeren in de eigen
medewerkers heeft hoge prioriteit bij NS. Ook zijn er afspraken gemaakt over verhoging van de
inzetbaarheid en flexibiliteit van medewerkers. Directeur HR Kees Blokland: "met deze moderne
CAO kunnen we echt investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers en zetten we samen
met de bonden een belangrijke stap op het gebied van sociale innovatie."
Arbeids- en rusttijden
Afgesproken is dat de vereenvoudigde Arbeidstijdenwet als basis zal gaan dienen voor de arbeids-
en rusttijden bij NS, zij het dat bijna alle aanvullende afspraken die in eerdere NS CAO's zijn
gemaakt gehandhaafd blijven. Er zijn nadere afspraken gemaakt over onder meer nachtdiensten,
regelingen voor ouderen en compensatie voor werken op onregelmatige tijden. De 36-urige
werkweek blijft gehandhaafd, maar NS zal wel aan individuele medewerkers vragen of ze extra
willen werken tegen een toeslag van 25%. De compensatie in tijd voor het werken op
onregelmatige tijden voor machinisten en conducteurs komt met ingang van 9 december 2007 te
vervallen. Ter compensatie hiervan wordt de toeslag voor werken op onregelmatige tijden
(bijvoorbeeld in de nacht, tijdens zon- en feestdagen en op vrijdagavond en zaterdag) met 23%
verhoogd. Indien gewenst kunnen medewerkers hiermee via het Keuzeplan dagen terugkopen.
Verder is een verbeterde pauzeregeling voor machinisten en conducteurs afgesproken.
Sociale innovatie en inzetbaarheid
NS zal nog dit jaar starten met een project om de inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers
te optimaliseren. Daarin wordt ook het ouderenbeleid opgenomen. Het bestaande
bemiddelingsbureau het Mobiliteitscentrum - zal worden verbreed tot een advies- en
kenniscentrum voor loopbaanontwikkeling. Bij werving zal het streven naar diversiteit een nog
grotere rol krijgen.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 11 juni 2007
Pagina 2/2
Verder gaat NS binnen twee jaar nog eens 200 moeilijk plaatsbare werklozen een (tijdelijke) baan
aanbieden. Bij NS Poort zal voor de hogere salarisgroepen in 2008 een proef met individuele
variabele beloning plaatsvinden. Bij gebleken succes zou dit in de toekomst ook bij andere
bedrijfsonderdelen kunnen worden toegepast. Ook gaat NS aandacht besteden aan het thema
leiderschap binnen NS met speciale aandacht voor vakkennis.
Gezondheid en veiligheid
Afgesproken is om meer aandacht te besteden aan preventief beleid op het gebied van
gezondheid; onder meer via het beïnvloeden van de leefstijl naar meer bewegen, niet roken en
gezond eten. Er is een beloning overeengekomen bij verdere daling van het ziekteverzuim en de
onderwerpen veiligheid en werkbelasting krijgen meer aandacht. Verder ontvangen alle NS'ers
eenmalig een bedrag van 100 netto om te besteden aan doelen op het gebied van gezondheid en
bewegen.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met
250.000 zitplaatsen beschikbaar. 25.000 NS-ers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. In Nederland beheert
NS 378 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de
Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel
reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.
Over het Nederlandse spoorwegnet rijdt naast NS nog een twintigtal andere vervoerders. Het beheer van de
spoorweginfrastructuur (rails, wissels, bovenleidingen etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie
Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --