Wientjes: 'Eurlings moet leiderschap tonen bij A4'
11.06.2007 / 14:39 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Vereniging vno-ncw
Vereniging vno-ncw
DEN HAAG, 11 JUNI 2007 - Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat moet op zijn
ministerie leiderschap tonen en ervoor zorgen dat het kabinet in augustus een definitief
besluit kan nemen over de aanleg van de A4 door Midden Delfland. Dit zegt
VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes vandaag in een videogesprek op de website van
VNO-NCW.
Over het doortrekken van de A4 tussen Den Haag en Rotterdam (als alternatief voor de
bestaande A13) wordt al meer dan vijftig jaar gesproken. In 1965 al werd het 7 kilometer
lange tracé vastgesteld door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat.
Meer dan vijftig jaar praten over een dergelijk klein stuk weg is volgens Wientjes 'een
onvoorstelbaar voorbeeld van wanbeleid. Hoe is het mogelijk dat er al tientallen jaren
een zandlichaam ligt en dat automobilisten desondanks in de buurt van Delft, Rotterdam en
Den Haag dagelijks kunnen genieten van de files?'
Een jaar geleden, toen alle betrokken partijen hun handtekening hadden gezet onder een
'bestuursovereenkomst', leek de aanleg dichtbij, maar inmiddels dreigt weer een fikse
vertraging op te treden. Ambtenaren van Rijkswaterstaat hebben een fout gemaakt bij de
berekeningen rond het project. Wientjes vindt dat de kwestie snel moet worden opgelost.
'Niemand twijfelt aan de noodzaak van die weg, maar we leven in een formalistisch,
bureaucratisch land. Dan kun je niet beginnen als er fouten zijn gemaakt. Maar je kunt
als minister wel iets anders doen: je kunt de betrokken ambtenaren bij elkaar roepen en
zeggen, die fout is gemaakt, trek de vakanties in en binnen zes weken hebben jullie het
probleem opgelost. Pak ze aan en laat ze met spoed alles corrigeren. Zo gaat het ook in
het bedrijfsleven.'
Wientjes wijst erop dat ministers mogelijkheden hebben om snel in te grijpen. 'Het plan
voor de Deltawerken is ooit ook in korte tijd gerealiseerd en toen we overstromingen
hadden in het rivierengebied, is ook snel besloten de dijken te verhogen. Hier moet ook
leiderschap getoond worden.'
De aanleg van de A4 door Midden Delfland gaat circa 700 miljoen euro kosten. Daarvan gaat
tweederde op aan maatregelen om de zeven kilometer snelweg in de omgeving te laten
passen. De weg zou half verdiept en gedeeltelijk overkapt (2 kilometer) aangelegd moeten
worden. Ook is er een nieuw natuurgebied van 100 hectare in de plannen opgenomen.
Het verbreden van de A13 is volgens VNO-NCW géén alternatief voor de A4
Midden Delfland. Dat levert qua bereikbaarheid veel te weinig op. Bovendien is die
variant minder goed uit het oogpunt van geluid, luchtverontreiniging en leefbaarheid,
aldus de ondernemingsorganisatie.
---
Het volledige interview met Bernard Wientjes is te zien op www.vno-ncw.nl