Donkervoort domineert Autovisie Time Attack op Circuitpark Zandvoort
(6/10/2007)
Voor het eerst werd afgelopen zondag 3 juni in Nederland de Autovisie
Time Attack georganiseerd op Circuitpark Zandvoort. Enkele duizenden
bezoekers kwamen op het spektakel af en waren getuige van een
zinderende racedag die door Donkervoort werd gedomineerd.
Bij de Time Attack draait alles om de snelste rondetijd. Er zijn drie
klassen: Semi Pro Street (coureur zonder ervaring in een straatauto),
Pro Street (coureur met ervaring in een straatauto) en Pro Non Street
(coureur met ervaring in een race auto). Er wordt per klasse gereden.
Na een aantal verkenningsronden krijgen de deelnemers de kans om na
een opwarmronde een âflying lapâ te rijden.
De rondetijd van deze flying lap is bepalend en de snelste in een
klasse mag zich winnaar noemen. Afgelopen zondag reden een aantal
serieuze kanshebbers mee waaronder enkele Nissans Skyline, meerdere
Porsches GT3, een Porsche Carrera GT en zelfs een volledig
geprepareerde Porsche 911 GT3 cupauto uit de Porsche Supercup. Het
vermogen van sommige autoâs kwam zelfs uit boven 800 pk. Maar ook
onder de coureurs waren enkele grote namen zoals Tim Coronel, Nicky
Pastorelli en Olaf Commijs.
Hoog niveau
Er namen ook een aantal Donkervoorts deel, waaronder Nordschleife
recordhouder Michael Düchting. Hij was een van de favorieten in de
Pro Non Street klasse en reed met zijn befaamde Donkervoort D8 RS06
waarmee hij op de Nordschleife in Duitsland al twee keer het
ronderecord voor straatautoâs veroverde.
In een zinderende finale bleek de Donkervoort te snel voor de Porsche
997 GT3 cupauto van Paul van Splunteren. Een derde plaats was
weggelegd voor Bas Koeten in Saker Sportscar. Ook in de Pro Street
klasse domineerde Donkervoort door maar liefst de eerste drie plaatsen
te bezetten.
Deelname aan de Autovisie Time Attack was voor Donkervoort echter niet
alleen voor de fun. Michael Düchting reed met een sterk
gemodificeerde recordauto met experimentele, dichte wielkasten die
dienen om de aërodynamica te verbeteren. De Autovisie Time Attack was
dus meteen een goede gelegenheid om die veranderingen te testen.
AutoRai