Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 11-06-2007

Verspilling van schaarse onderwijsmiddelen

Leerlinggebonden financiering ondoelmatig

Utrecht - Miljoenen euro's in het voortgezet onderwijs worden verspild. Regionale Expertise Centra slagen er onvoldoende in om een waardevolle bijdrage te leveren aan de begeleiding van leerlingen met beperkingen.

Deze conclusies kunnen getrokken worden uit een onlangs gehouden, representatief onderzoek van de NVS-NVL (vereniging van schooldecanen en leerlingbegeleiders) onder zorgcoördinatoren in het Voortgezet Onderwijs. Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met EDG, toont aan dat de dienstverlening van Regionale Expertise Centra nodeloos duur is of kwalitatief onder de maat blijft. Tijdens het afgelopen cursusjaar werd in totaal 16 miljoen euro verspild aan ontoereikende begeleiding van een Regionaal Expertise Centrum.

Om het mogelijk te maken dat leerlingen met fysieke handicaps of leer- en gedragsstoornissen een gewone VO-school kunnen bezoeken, krijgen zij 'een rugzakje' met geld mee. De helft van het geld gaat rechtstreeks naar de VO-school waar de leerling staat ingeschreven, de andere helft gaat naar een Regionaal Expertise Centrum (REC). Bij de invoering van de leerlinggebonden financiering in 2003, vreesden de vertegenwoordigers van het speciaal onderwijs verlies aan kennis en verlies aan werkgelegenheid. Ze bedongen dat leerlingen die met een rugzak naar het regulier onderwijs gaan, ook een (ambulant) begeleider uit het speciaal onderwijs meekrijgen. Deze ambulant begeleider heeft de taak ervoor te zorgen dat op de school die de leerling bezoekt de juiste zorg en begeleiding worden gegeven.

Het onderzoek van de NVS-NVL toont aan dat dit om een aantal redenen niet goed lukt. De belangrijkste oorzaak daarvan schuilt in de structuur van het voortgezet onderwijs. De zes tot veertien verschillende vakdocenten die aan een klas lesgeven, zijn nauwelijks te coachen door een ambulant begeleider met een beperkte hoeveelheid tijd. Veel VO-scholen lossen dit probleem binnen hun eigen zorgstructuur op door een beroep te doen op zorgcoördinatoren en remedial teachers. Deze hebben voldoende expertise om ook rugzakleerlingen te begeleiden. Zij geven in het onderzoek aan dat de ambulant begeleider voor hen nauwelijks meerwaarde heeft. Een tweede oorzaak van de problemen die in het onderzoek worden genoemd, is dat er door de explosieve groei van het aantal rugzakleerlingen niet voldoende ambulant begeleiders zijn. Ook komt het voor dat ambulant begeleiders niet voldoende op hun taken zijn berekend. In het ene geval is er geen begeleider beschikbaar terwijl het budget wel naar het REC gaat. In het andere geval is de begeleider duidelijk minder gekwalificeerd dan het eigen personeel. Niettemin ontvangen de REC's meer dan de helft van de rugzakgelden om de - veelal ontoereikende - begeleiding in stand te houden. Het onderzoek van de NVS-NVL toont aan dat het tijd is om hier een einde aan te maken.

Er is ook een lichtpuntje in het onderzoek: sommige ambulant begeleiders slagen er volgens de respondenten van het onderzoek wél in om ondersteuning te bieden die in een behoefte voorziet. Op déze ambulant begeleiders willen zij ook in de toekomst een beroep blijven doen, maar dan op vrijwillige basis. Alle informatie over het onderzoek is te vinden op www.12vragen.nl



Ingezonden persbericht