Vlaamse overheid steunt campagne Open Universiteit Nederland
11.06.2007 / 10:06 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Open universiteit nederland
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Maandag 11 juni start met steun van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming een
unieke campagne voor leven-lang-leren en de Open Universiteit in Vlaanderen. Op de
Vlaamse tv-zenders Eén en Canvas wordt in de zendtijd voor spotjes ter bevordering
van het algemeen nut (vergelijkbaar met Postbus 51) een 'commercial' van de Open
Universiteit uitgezonden. In Nederland pleit de Open Universiteit al jaren voor een
campagne om het leven-lang-leren te stimuleren, net zoals er overheidscampagnes zijn voor
meer bewegen, veilig internetten of energie besparen. Collegevoorzitter Theo Bovens: 'Tot
nu toe zonder resultaat terwijl Nederland een kennissamenleving wil zijn en de
Lissabondoelstellingen wil halen. De Vlaamse overheid is op dit punt veel slagvaardiger
en durft nog een stap verder te gaan door onze promotiecampagne te steunen. Chapeau! In
Nederland zijn straks ook de tv-spotjes te zien bij de publieke omroep, maar we betalen
dit volledig zelf. Ik vind het overigens bizar dat zo overheidssubsidie van vestzak naar
broekzak gaat.'
De Nederlandse Open Universiteit verzorgt in overleg met de Vlaamse overheid sinds 1984 in
Vlaanderen hoogwaardig afstandsonderwijs op academisch niveau. Een
samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse universiteiten en de Open Universiteit
Nederland geeft Vlaamse studenten de mogelijkheid het Nederlandse cursusaanbod te volgen.
De Vlaamse studiecentra zorgen voor advies, inschrijving, begeleiding en examinering. Er
studeren momenteel circa 3.400 Vlaamse studenten aan de Open Universiteit.
Tijdens de opening van het academisch jaar op 31 augustus 2006 in Brussel gaf de Vlaamse
minister Frank Vandenbroucke al aan zich te willen inzetten voor meer studenten in
Vlaanderen aan de Open Universiteit als onderdeel van zijn beleid om de deelname aan het
hoger onderwijs te vergroten. De campagne in Vlaanderen bestaat uit tv-spots op
Eén en Canvas, advertenties, posters, een speciale website, een studiekrant en
open dagen in de zes Vlaamse studiecentra.