Met sluitingsprotocol bediening beweegbare waterkeringen Betuwelijn geregeld
Op maandag 11 juni ondertekenen de dijkgraven van de waterschappen
Hollandse Delta, Rijn en IJssel en Rivierenland en de directeur
Realisatie Betuweroute de sluitingsprotocollen van de beweegbare
waterkeringen in de Sophiaspoortunnel en de tunnel onder het
Pannerdensch Kanaal. Beide tunnels zijn onderdeel van de Betuweroute.
Met de ondertekening zijn de sluitingsprotocollen officieel van
kracht. In de protocollen is onder andere opgenomen dat de
waterschappen verantwoordelijk zijn voor de bediening van de
beweegbare waterkeringen.
Het plaatsen van de beweegbare waterkeringen was nodig, om de
veiligheid van de bewoners te kunnen blijven waarborgen. Tenslotte
kruisen de tunnels op een aanzienlijke diepte belangrijke dijken aan
weerszijden van de rivieren de Rietbaan en de Noord tussen
Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam en het Pannerdensch Kanaal bij
Groessen. Met het ondertekenen van de overeenkomsten zijn bovenstaande
waterschappen verantwoordelijk voor de bediening van de beweegbare
waterkeringen. Mocht er ooit rivierwater in de spoortunnel komen, dan
sluiten stalen schuiven beide tunnelbuizen aan weerszijden hermetisch
af. Omgekeerd geldt dat als één van de polders onder water komt te
staan, de schuiven dan voorkomen dat het water via de tunnel in de
andere polder stroomt. Als de schuiven niet automatisch kunnen sluiten
dan kunnen medewerkers van het waterschap deze ook met de hand
sluiten. Eén zo'n schuif is circa 8 meter hoog en 7 meter breed en
weegt tientallen tonnen.
De ondergrondse route van de Sophiaspoortunnel
Met een lengte van ruim acht kilometer is de Sophiaspoortunnel het
langste betonnen bouwwerk van de Betuweroute. Het hart van de
Sophiaspoortunnel bestaat uit een ruim vier kilometer lange
spoortunnel met twee afzonderlijk geboorde tunnelbuizen. De
spoortunnel begint in de gemeente Zwijndrecht op het rangeerterrein
Kijfhoek. De tunnel gaat vanaf hier eerst onder het reizigersspoor
Dordrecht-Rotterdam door en passeert achtereenvolgens het grondgebied
van de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam Papendrecht en
Graafstroom.
De ondergrondse route van de Pannerdensch Kanaaltunnel
De Betuweroute kruist het Pannerdensch Kanaal tussen Bemmel en
Zevenaar. De westelijke toerit ligt bij buurtschap Boerenhoek. Op een
diepte van twintig meter kruist de tunnel het Pannerdensch Kanaal en
de Kandiadam. Bij de Kandiadijk in Groessen komt het spoor
bovengronds.
Waterschap Rivierenland