Den Haag, 6 juni 2007
Onderwijsplannen Nederlandse Taalunie in Suriname in uitvoering
Van 11 t/m 15 juni 2007, in Paramaribo en Nickerie, ontwikkelen
lerarenopleiders Nederlands uit Suriname en de Taalunie samen een
scholingspakket rond het thema 'interactief taalonderwijs'. Daarnaast
bereidt de werkgroep Meertaligheid van het Platform Onderwijs
Nederlands Suriname deze week samen met onderzoekers van de
Universiteit van Tilburg een groot thuistaalonderzoek voor dat dit
najaar wordt uitgevoerd op alle scholen van Suriname. Deze
activiteiten vinden plaats in nauwe samenwerking met het Surinaamse
ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling (MINOV).
Interactief taalonderwijs
Opleiders gaven op een Taaluniebijeenkomst in november 2006 aan dat
zij veel belang hechten aan het thema 'interactief taalonderwijs'. Dit
is onderwijs waarin interactie tussen leerkracht en leerling en tussen
leerlingen onderling een belangrijk middel is voor de stimulering van
de taalvaardigheidsontwikkeling. In dit kader wordt er komende week in
Suriname door taaldocenten van de verschillende kweekscholen van
Suriname en een docent van het IOL een scholingspakket rond dit
onderwerp samengesteld. De sessies worden begeleid door Nora Bogaert
(Vlaanderen) en Katinka de Croon (Nederland), experts met theoretische
kennis èn praktische ervaring. Met het pakket kunnen opleiders of
nascholers studenten van de kweekschool en zittende leraren uit het
lager onderwijs ondersteunen in het op een meer interactieve manier
lesgeven. De werkweek start maandag in Nickerie en zal vanaf dinsdag
in Paramaribo plaats hebben.
Thuistaalonderzoek
Welke talen spreken kinderen in Suriname het beste, het liefste en het
meeste? Hoe denken leraren over meertaligheid in het onderwijs? Op
deze vragen bestaat nog geen duidelijk antwoord. Deze informatie is
echter wel van groot belang voor de ontwikkeling van een beleid voor
schooltalen in Suriname. Om deze gegevens te verzamelen zet de
Taalunie een grootschalig thuistaalonderzoek op onder leerlingen en
leraren in het lager en het voortgezet onderwijs in Suriname. Er wordt
hierbij nauw samengewerkt met de werkgroep Meertaligheid van het
Platform Onderwijs Nederlands Suriname en MINOV. Het onderzoek wordt
uitgevoerd door de Universiteit van Tilburg. Bij de dataverzameling
worden alle scholen in Suriname betrokken. Er wordt gebruik gemaakt
van een schriftelijke vragenlijst. Tijdens komende week wordt de
vragenlijst getest op enkele scholen en wordt de praktische uitvoering
van het onderzoek in gang gezet.
Het onderwijsplan
Bovenstaande projecten kaderen in het Onderwijsplan Suriname van de
Taalunie. In januari 2005 organiseerde de Nederlandse Taalunie in
Paramaribo een groot congres genaamd 'Onderwijs in en van het
Nederlands in Suriname'. De uitkomsten van de conferentie zijn
verwerkt in het Onderwijsplan Suriname. Dit plan is goedgekeurd door
de Surinaamse Raadscommissie van de Taalunie (olv. Lila Gobardhan).
Het Platform Onderwijs Nederlands Suriname (olv. Rika Echteld) vervult
een belangrijke voortrekkersrol in de uitvoering van het plan.
Informatie over het congres en het onderwijsplan zijn te vinden op:
www.taalunieversum.org/suriname.
Nederlandse Taalunie
In de Nederlandse Taalunie voeren de Nederlandse, Vlaamse en
Surinaamse overheid gezamenlijk beleid op het gebied van Nederlandse
taal, onderwijs en letteren. De Taalunie ziet het als haar opdracht om
ervoor te zorgen dat alle Nederlandssprekenden hun taal op een
doeltreffende manier kunnen gebruiken. Meer informatie over de
Taalunie is te vinden op www.taalunieversum.org.