Nederlandse Taalunie



Den Haag, 6 juni 2007

Onderwijsplannen Nederlandse Taalunie in Suriname in uitvoering

Van 11 t/m 15 juni 2007, in Paramaribo en Nickerie, ontwikkelen lerarenopleiders Nederlands uit Suriname en de Taalunie samen een scholingspakket rond het thema 'interactief taalonderwijs'. Daarnaast bereidt de werkgroep Meertaligheid van het Platform Onderwijs Nederlands Suriname deze week samen met onderzoekers van de Universiteit van Tilburg een groot thuistaalonderzoek voor dat dit najaar wordt uitgevoerd op alle scholen van Suriname. Deze activiteiten vinden plaats in nauwe samenwerking met het Surinaamse ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling (MINOV).

Interactief taalonderwijs
Opleiders gaven op een Taaluniebijeenkomst in november 2006 aan dat zij veel belang hechten aan het thema 'interactief taalonderwijs'. Dit is onderwijs waarin interactie tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling een belangrijk middel is voor de stimulering van de taalvaardigheidsontwikkeling. In dit kader wordt er komende week in Suriname door taaldocenten van de verschillende kweekscholen van Suriname en een docent van het IOL een scholingspakket rond dit onderwerp samengesteld. De sessies worden begeleid door Nora Bogaert (Vlaanderen) en Katinka de Croon (Nederland), experts met theoretische kennis èn praktische ervaring. Met het pakket kunnen opleiders of nascholers studenten van de kweekschool en zittende leraren uit het lager onderwijs ondersteunen in het op een meer interactieve manier lesgeven. De werkweek start maandag in Nickerie en zal vanaf dinsdag in Paramaribo plaats hebben.

Thuistaalonderzoek
Welke talen spreken kinderen in Suriname het beste, het liefste en het meeste? Hoe denken leraren over meertaligheid in het onderwijs? Op deze vragen bestaat nog geen duidelijk antwoord. Deze informatie is echter wel van groot belang voor de ontwikkeling van een beleid voor schooltalen in Suriname. Om deze gegevens te verzamelen zet de Taalunie een grootschalig thuistaalonderzoek op onder leerlingen en leraren in het lager en het voortgezet onderwijs in Suriname. Er wordt hierbij nauw samengewerkt met de werkgroep Meertaligheid van het Platform Onderwijs Nederlands Suriname en MINOV. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit van Tilburg. Bij de dataverzameling worden alle scholen in Suriname betrokken. Er wordt gebruik gemaakt van een schriftelijke vragenlijst. Tijdens komende week wordt de vragenlijst getest op enkele scholen en wordt de praktische uitvoering van het onderzoek in gang gezet.

Het onderwijsplan
Bovenstaande projecten kaderen in het Onderwijsplan Suriname van de Taalunie. In januari 2005 organiseerde de Nederlandse Taalunie in Paramaribo een groot congres genaamd 'Onderwijs in en van het Nederlands in Suriname'. De uitkomsten van de conferentie zijn verwerkt in het Onderwijsplan Suriname. Dit plan is goedgekeurd door de Surinaamse Raadscommissie van de Taalunie (olv. Lila Gobardhan). Het Platform Onderwijs Nederlands Suriname (olv. Rika Echteld) vervult een belangrijke voortrekkersrol in de uitvoering van het plan. Informatie over het congres en het onderwijsplan zijn te vinden op: www.taalunieversum.org/suriname.

Nederlandse Taalunie
In de Nederlandse Taalunie voeren de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse overheid gezamenlijk beleid op het gebied van Nederlandse taal, onderwijs en letteren. De Taalunie ziet het als haar opdracht om ervoor te zorgen dat alle Nederlandssprekenden hun taal op een doeltreffende manier kunnen gebruiken. Meer informatie over de Taalunie is te vinden op www.taalunieversum.org.