Gemeente Gouda
visie op stadsmarketing geactualiseerd (1-6-2007)
De gemeente, Stichting Marketing Gouda en de Kamer van Koophandel
hebben samen gewerkt aan een actualisatie van de stadsmarketingvisie.
Het college vraagt de gemeenteraad op 11 juli 2007 in te stemmen met
de visie op stadsmarketing, het gewenste imago van Gouda, de
positionering en de te volgen strategie. Stadsmarketing gaat om het
uitdragen van een eenduidig en positief beeld van Gouda. Het is een
middel om de economische positie van Gouda te verstevigen en het
welzijn van de bewoners te vergroten.
Wethouder Siebe Keulen: Een Goudse stadsmarketingvisie is niet nieuw.
In het verleden zijn verschillende plannen rondom het beeld van Gouda
opgesteld. Maar het was tijd om er systematisch naar te kijken, een
actualisatie was nodig. Met een betere onderbouwing en een beter
proces dat eraan ter grondslag ligt. Welk beeld roept Gouda op? En hoe
zorgen we ervoor dat bewoners, ondernemers en bezoekers hetzelfde
beeld ervaren en uitdragen? In samenwerking met de Kamer van
Koophandel, de Stichting Marketing Gouda en met inwoners, bedrijven en
bezoekers van de stad hebben we een visie opgesteld.
belangrijke uitkomsten
Bewoners, bedrijven en bezoekers hebben tijdens waardevolle en
inspirerende bijeenkomsten (onder leiding van LAgroup) hun mening
gegeven over Gouda. Belangrijke uitkomsten zijn dat een visie van de
gemeente onontbeerlijk is om richting te geven aan betrokken partijen
in de stad en dat stadsmarketing een gezamenlijke verantwoordelijkheid
is van gemeente, ondernemers, niet-commerciële organisaties en
bewoners. Keuzes maken, daar consequent en langdurig aan vasthouden,
partners meekrijgen: het zijn belangrijke uitgangspunten voor een
effectieve stadsmarketing.
historisch centrum
Het historisch centrum is dé kernkwaliteit van Gouda. Dit kwam uit
alle bijeenkomsten en onderzoeken. De stadsmarketingvisie stelt voor
Gouda te positioneren als historische stad op drie verschillende
manieren:
* Gouda, historische stad volop in de 21ste eeuw
Dit beeld is primair gericht op het aantrekken en behouden van
bedrijven en bewoners. Het combineert de kwaliteit van de oude
binnenstad met het groeiende moderne Gouda.
* Gouda, historische stad in het hart van het Groene Hart
Dit richt zich op bewoners en bezoekers. De gemeente zal sturen op
het ontwikkelen van recreatieve mogelijkheden en het wegnemen van
hindernissen tussen stad en het buitengebied.
* Gouda, historische stad waar de tijd soms stilstaat
Dit beeld speelt in op de toenemende behoefte om te ontspannen, om
te genieten zonder haast en met aandacht voor de kwaliteit van het
leven. Zeker als onderdeel van de Randstad waar het tempo hoog
ligt, biedt dit voor mensen die hier even aan willen ontsnappen,
kansen. Dit beeld richt zich op bezoekers.
Als de gemeenteraad zich kan vinden in het plan en de genoemde
beelden, start fase 2: het maken van een uitvoeringplan. Ook daarin
werkt de gemeente samen met de Stichting Marketing Gouda, de Kamer van
Koophandel en de groepen die betrokken waren in het proces tot nu toe.