KPN NV

Primeur in Leiden: gamers gaan weer lekker buitenspelen | | |

|                                              |                              |
Leiden heeft in Nederland als eerste kunnen ruiken aan Monkey Murder Mystery, het 1e straatspel in Nederland waarbij real-life gaming, het gebruik van internet en de mobiele telefoon in één spel samenkomen. Monkey Murder Mystery is in feite een digitale doorvertaling van de bekende straatspelen als Gotcha, Streetwars, Assassin of Hitmen. Het spel wordt nog steeds op straat gespeeld, maar er wordt niet geschoten met water- of verfpistolen, maar met de camera op de mobiele telefoon.

Monkey Murder Mystery is een locaal interactief reality spel waarbij gamers achter hun pc's vandaan moeten: zelf jagen en gejaagd worden is het motto. Tijdens het spel kunnen deelnemers elkaar uitschakelen door met hun mobiele telefoon een foto van hun doelwit te maken. Maar die persoon moet wel eerst worden gevonden, want wekelijks moet men minimaal één doelwit uitschakelen om in de race te blijven voor de finale. Informatie over het doelwit krijgen de gamers na het volbrengen van een aantal opdrachten, zoals 'zoek en vind een locatie op het internet of in de stad' of 'puzzel en los op', De persoon die als laatste overblijft, is de winnaar van Monkey Murder Mystery en gaat naar huis met 1000 euro, De game duurt zo'n 5 tot 7 weken.

De combinatie tussen reëel en virtueel maakt het spel zo interessant. Gaming wordt real-life. "Het is net alsof je zelf in een computerspel loopt. Een vette game, maar dan écht bij jou in de buurt!", aldus een enthousiaste Leidse deelnemer. Volgens de bedenkers van Monkey Murder Mystery is dat ook de reden van het succes: gamers worden écht onderdeel van het spel.

"Hi heeft als mobiel merk 'het in contact brengen van jongeren' hoog in het vaandel staan en is continue op zoek naar bijzondere manieren om daar invulling aan te geven. Monkey Murder Mystery is daar een goed voorbeeld van. Bovendien laat dit ook op een speelse wijze zien dat je nog veel meer kunt doen met je mobieltje dan alleen bellen, zoals het maken en versturen van foto's via e-mail of MMS", aldus Eric-Jan Doorenbosch, directeur Hi. Hi hoopt ook in andere steden gamers achter de computer vandaan te krijgen en laat weten de game, na het succes van de pilot in Leiden, binnenkort ook in Rotterdam te lanceren. De exacte datum wordt binnenkort bekend gemaakt.

Monkey Murder Mystery is door crossmediaal bureau ON in samenwerking met Hi, het mobiele jongerenmerk in Nederland, bedacht en geproduceerd. De bedenkers hebben zich laten inspireren door het spel "Gotcha", bekend van de gelijknamige Amerikaanse film.

Voor meer informatie over het spel, kijk op www.monkeymurdermystery.nl.


Noot voor de redactie -

KPN NV